50 PK erbij voor auto's met turbo èn airco...

Gestart door Edwin, 17-01-2003 21:23:40

Vorige topic - Volgende topic

Edwin

Ik las net in de autoweek dat Ford USA de F-150 pick-up heeft opgevoerd d.m.v. een turbocompressor. Nu hebben ze ook wat nieuws ontdekt. Ze hebben de airco voor korte periodes van 45 seconden gekoppeld aan de intercooler voor extra koeling. Dit leidde tot een directe vermogensstijging van 50 PK!! :o
Zou dit bij de 850 ook kunnen?

gr. Edwin.  ;D

Mellow_yellow

CiteerIk las net in de autoweek dat Ford USA de F-150 pick-up heeft opgevoerd d.m.v. een turbocompressor. Nu hebben ze ook wat nieuws ontdekt. Ze hebben de airco voor korte periodes van 45 seconden gekoppeld aan de intercooler voor extra koeling. Dit leidde tot een directe vermogensstijging van 50 PK!! :o
Zou dit bij de 850 ook kunnen?

gr. Edwin.  ;D

Dit idee speelt bij mij al jaren door de kop.... Ik dacht op die manier het vermogensverlies van de aircocompressoraandrijving (mooi woord voor Scrabble) terug te winnen. Dat het zoveel pk zou schelen? Uiteraard kan het bij een 850 ook, sluit maar een slang aan op de luchtfilterbox en koppel deze aan het kanaal van de interieurverwarming, airco'tje aan op de koudste stand en hoppa! Of je kunt er ook de intercooler mee koelen.

-D©©©L-

En als de de vloeistoftank voor de aquamist met de airco zou terugkoelen ?  :eusa_think:

mehn

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

)()()sT

Zo zo, flinke opgraving  :evil:

Citeer« Laatste verandering: 01-01-1970 01:00:00 door 1050271200 »

;D

tackle

een berg koudijs op je intercooler, dát zou dan pas zoden aan de dijk zetten.

Turbo-Geek

Geloof er niks van ! En ik denk dat je rekening moet gaan houden met 1 April.
Een 50 pk winst door het extra koelen van de IC vraagt om Bizarre koeling.
Do the math ... Voor iedere 10 graden lager in temp pak je iets van +/- 2% aan winst.
Daarbij komt dat er volgens de natuurkunde wetten NIKS zomaar gaat en je zal dus een woeste airco compressor moet aandrijven en die pakt ook het nodige, tel uit je winst.

Besides als dit waar was dan waren de resultaten met Co2 IC chiller setups (Nitrous flessen met CO2 onder hoge druk die sproeien op de IC) een stuk positiever.
Zoals we weten bestaan die al jaren en de resutaten vallen in de praktijk tegen en zijn eigenlijk alleen leuk om tussen runs zoveel mogelijk heatsoak tegen te gaan.

Het enige wat ik me wel kan voorstellen is dat het een dikke V8 is die al behoorlijk wat vermogen maakt en middels water injectie meer druk kan draaien en dat de Airco gebruikt wordt voor de koeling van de vloeistof oid en dus indirect mee werkt aan het geheel, maar 50pk extra puur door de IC rechtstreeks te koelen lijkt mij sterk en wil dan ook graag wat concretere info zien.

-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !

EVV

Had Ford niet zo'n systeem ook in de Focus, waarbij de airco compressor tijdelijk werd uitgeschakeld en de kou die nog in het systeem zit gebruikt werd voor extra pks? Zo'n airco is immers niet gelijk uitgewerkt na het stopzetten van de compressor.

Was er trouwens ook niet er een impreza of een lancer die een systeem had dat water spuit op de intercooler voor tijdelijk iets meer koeling?

Turbo-Geek

Ja, iets meer koeling die in de praktijk niet merkbaar was.
Ken persoonlijk mensen die al zo'n 10 jaar in de Subaru scene zitten en inmiddels lage 12's rijden op de 1/4 mile en dus wel weten wat tuning is.
Ook zij hebben allerlei chill methodes geprobeert op de dikke FMIC en geen van allen gaf een echte duidelijk merkbare (meetbare) verbetering.
Als de verbetering er was dan was deze te verwaarlozen door de extra hardware (extra kilo's). Kan je vertellen dat de CO2 chiller er best gaaf uitzag en de buitenkant van de FMIC er in een fractie van een seconde wit was door bevriezing, en toch wat het verschil niet tot nauwelijks merkbaaren hebben ze de setup uiteindelijk weer verkocht.

-D©©©L-

Met mengel koeling dmv gas is bewezen 20-25 pk haalbaar, ik denk met een beetje uitkauwen nog wel meer.

Turbo-Geek

Leg dat eens uit dan ....  De vuistregel is dat er max. 2% te behalen valt door inlaatlucht 10 graden te koelen ...
Als een motor dus 100pk levert dan levert 10 graden koeling dus 2 pk op.
Wil je dus getallen halen zoals 50pk winst dan zal je motor van nature al flink moeten presteren en dan moet je nog flink koelen ook.

EVV

Volgensmij is dit ook meer een verkoop praatje/tussen de oren iets. Klinkt allemaal erg mooi, maar zoals Turbo-Geek al zegt, levert (bijna) niets op. Behalve misschien leuke effecten voor de omstanders.

Gunnar

Jullie rijden nog me gasvormige luchttoevoer?

Ik rijd al jaren gewoon met afgesloten inlaat en een tank vloeibaar zuurstof rond  ;D
www.medusa-motorsports.be
winnoc@medusa-motorsports.com
+32488868381

Dave

Citaat van: Turbo-Geek op 18-03-2008 15:09:21
De vuistregel is dat er max. 2% te behalen valt door inlaatlucht 10 graden te koelen ...
En deze regel is gebasseerd op...?

Turbo-Geek

Natuurkundige formules .....
Vraag me niet waar het precies staat want ik ben geen Drs. maar het zal ergens op het net te vinden zijn.