Knock, Detonatie, Pre-Ignition, Dieselen... En Arme Mengsels.

Gestart door arjenT5R, 06-08-2017 20:07:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

arjenT5R

#30
@ hans  ook aan kop delen en zuigerkroon etc vind je die aanslag.



Armdraaien op lpg ftw  ;D

Ook de lagere vebrandings termperaturen bij het arme mengsel houden delen langer heel.
Bougies gaan langer mee, maar natuurlijk ook de kleppen, zuigers, veren etc.

Deellast is de meest gebruikte last, als je hier de thermische belasting omlaag kan krijgen delen langer heel incl bijkomend voordeel van lager verbruik.

Kop moest er af vanwege warmlopen door kapotte thermostaat, pech.

Citaat van: Piet op 07-08-2017 13:20:04
Nee, kleppen, compressiekamers ook.
Gewoon een heel dun laagje wat grijzige aanslag op plaatsen waar anders die zwarte koolaanslag zit.
De motor blijft veel schoner en daarmee zijn er ook veel minder plekken waarop detontie/pre-ignition kan ontstaan.

Juist piet, juist die vuile zwarte kooltroep veroorzaakt pingelen. Door hete zones van nagloeiend kool.
Veel voorkomend probleem nu al bij de kleine motortjes met grote vermogens op benzine.
De eerder genoemde 1.2.

Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Jans Duiven


peteRRR

Citaat van: arjenT5R op 07-08-2017 13:20:43
@ hans  ook aan kop delen en zuigerkroon etc vind je die aanslag.

http://i67.tinypic.com/34sl7p4.jpg

Armdraaien op lpg ftw  ;D

Ook de lagere vebrandings termperaturen bij het arme mengsel houden delen langer heel.
Bougies gaan langer mee, maar natuurlijk ook de kleppen, zuigers, veren etc.

Deellast is de meest gebruikte last, als je hier de thermische belasting omlaag kan krijgen delen langer heel incl bijkomend voordeel van lager verbruik.

Kop moest er af vanwege warmlopen door kapotte thermostaat, pech.

Citaat van: Piet op 07-08-2017 13:20:04
Nee, kleppen, compressiekamers ook.
Gewoon een heel dun laagje wat grijzige aanslag op plaatsen waar anders die zwarte koolaanslag zit.
De motor blijft veel schoner en daarmee zijn er ook veel minder plekken waarop detontie/pre-ignition kan ontstaan.

Juist piet, juist die vuile zwarte kooltroep veroorzaakt pingelen. Door hete zones van nagloeiend kool.
Veel voorkomend probleem nu al bij de kleine motortjes met grote vermogens op benzine.
De eerder genoemde 1.2.

Opgebouwde koolresten ( in de cilinder/zuiger ruimte ) die kunnen dan op een gegeven moment zo warm worden dat ze in feite gaan gloeien en voor
verbranding kunnen zorgen,...dus schoon houden die hap.

Op z'n tijd flink even het gaspedaal er op.

Groet
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

Piet

#33
Voor degenen die enige zelfkastijding niet uit de weg gaan:
http://www.edgar-program.com/uploads/fckconnector/6748deba-8e0e-474a-92d5-bda41a25ee1d

Of
http://www.dl.icdst.org/pdfs/files1/5010ee721e498d3bcfbcaeee7d237749.pdf

Om al teveel hoofdpijn te voorkomen kan je ook gewoon de formules erin ter kennisgeving aanemen en verder gewoon over heen lezen.

Om alle hoofdpijn te vermijden kan je ook gelijk naar de conclusie springen

Piet

#34
Met name interssant zijn de opmerkingen over injectoren die in korte tijd veel brandstof kunnen leveren.
Ofwel injectoren van grotere capaciteit die een kortere pulsduur nodig hebben (kleinere duty cycle) kunnen een positieve invloed hebben wat betreft knock.
Hieruit zou je kunnen concluderen dat het monteren van grotere injectoren dan op het eerste gezicht nodig gunstig kan zijn.
Vermits ze ook weer niet zo groot worden dat stationairloop niet meer goed in te stellen is.

EDIT: Er werd wel een motor met directe (direct in de cilnder) injectie gebruikt.
Het is dus maar zeer de vraag of dit ook voor onze indirect ingespoten motoren opgaat.
Het lijkt van niet. :eusa_think:

Piet

Ook de rol die inhomogeniteit van het mengsel speelt in het ontstaan van knock komt duidelijk naar voren.

arjenT5R

#36
Citaat van: Piet op 07-08-2017 17:15:07
Ook de rol die inhomogeniteit van het mengsel speelt in het ontstaan van knock komt duidelijk naar voren.

Jep Cummins roept ook gasmengsel voor de turbo toevoegen voor een homogener mengsel, spannennnnd  ;D  :eusa_pray:



En zei denken er dus zo over. Denk dat bovenstaande iets beter klopt voor LPG.

http://www.ee.co.za/article/developments-improved-internal-combustion-gas-engines.html

Voor de rest van t verhaal.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

peteRRR

Is er ook info te verkrijgen dat de pingelsensoren in gebruik/werking zijn geweest,....is dat nog ergens uit te halen?

Dan zou je ( ergens ) terug kunnen kijken hoe je motor heeft gelopen.

Groet
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

Piet

Jazeker, ook door de ECU waargemonen knockevents worden meegelogd.
Zodat je precies kunt zien waar en onder welke omstandigheden knock is opgetreden.

arjenT5R

 :D dat maakt t juist interessant de mogelijkheid tot loggen idd.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

peteRRR

Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

arjenT5R

Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

MrCain

Het leuke van wat armer draaien op lpg met vollast (lees hoge of max turbodruk) is dat je je onsteking echt veel kan vervroegen zonder knock. En door dat vervroegen heb je weer vermogenswinst! Ik rijd nu met een redelijke vervroeging rond en het gaat echt als de brandweer  ;D
Zelfs met 30 graden buitentemp nog geen knock gehad op max koppel met 14 graden vervroeging (op benzine max 9 graden in vergelijk)

Echt leuke brandstof dat lpg om mee te tunen! Egt bleef onder de 750 graden.

Het is wel wat experimenteren met het lambda getal / hoeveelheid inspuiten.
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

Piet

#43
Sterker nog, bij LPG moet er ook meer vervroegd worden dan bij benzine vanwege zijn langzamere ontbranding.
De eigenschap waaraan het ook zijn hogere resistentie tegen knock ontleend.
Het is daarom zeker een mooie brandstof om mee te tunen.
Het is, althans bij Vialle, wel jammer dat de LPi pomp op een gegeven moment niet meer mee kan komen.

peteRRR

Is die pulsduur nog te regelen op een injector?
Dan kan je ook een hoeveelheid aan inspuiting in een gekozen toerental sturen/regelen.

Of wordt dat al gedaan?

Groet
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla