Tuners deugd, Motronic 4.4 tuning uitgelegd.

Gestart door arjenT5R, 11-08-2017 21:06:51

Vorige topic - Volgende topic

TBoss3

Soortgelijke problemen had ik ook bij mijn (vorige) setup. Was een M4.4 ECU met zelf-tuning erop. Vaak lambda lampje bij vollast wat indd indicatie van knock zou zijn.

Uiteindelijk besloten om af te stappen van het "zelf-tuning" deel en teruggegaan naar meer originele setup. Had eerst wideband sensor na de cat, Opel injectoren, grotere LMM, etc. Relatief veel "gebeun" m.i. CO uitstoot was ook te hoog daardoor.

Nu terug naar originele lambdasensor (voor cat), originele T-5R injectoren en originele LMM. Samen met Schutten ECU is de performance meer dan prima en vind ik de turbo persoonlijk beter opkomen. Ook minder risico, ik hoef niet constant op de limiet te rijden (maar dat is persoonlijk)

Geen idee of dit je iets helpt maar dit is mijn ervaring.
'94 - Volvo 850 2.5 20V MT - Black Stone - verkocht
'95 - Volvo 850 T-5R 2.3 MT - Black Stone - 360.000 km

Vulk

Alvast bedankt voor de input. Ik vat nog even de situatie samen.

Het gaat om een 850 met motronic 4.4. De auto loopt op LPI. Ik heb een wideband lambdasonde, maar de tune is op narrowband. Ik gebruik de wideband enkel om te loggen/tunen.
De tune zit er al een jaar of 4 probleemloos in. Het flikkerend lambdalampje wijst inderdaad op de detectie van knock normaalgezien. Het is de eerste keer in vier jaar dat ik dit voor heb.
Verder is er een 18T, grotere IC, japanifold, bruine LPI-injectoren en een iets grotere luchtinlaat. Een vrij standaard setup dus.

Op benzine heb ik nog niet getest, maar ik heb ook een veel tammere tune op benzine. Ik vermoed daar dus geen problemen, maar ik zal het binnenkort testen.
Aan mijn hardware is niets veranderd. Mijn intercooler heeft een klein lekje. Als je de intercooler inspuit met remmenreiniger, dan reageert de motorloop daar op. Sowieso wordt die vervangen door een origineel exemplaar, maar het lijkt me sterk dat dat de oorzaak is omdat het lek er al een tijd zit (wordt vast wel gradueel erger), maar het is ook vrij minimaal.

Ik heb een log gemaakt, maar het is even wachten op Arjen tot hij die bekijkt. Pas dan is er duidelijkheid denk ik.

arjenT5R

Als de intercooler gescheurd is en reageert op remmenreiniger dat heb je een vacuum lek. Hierdoor verlopen je fueltrims en wordt de hele brandstofhuishouding om zeep geholpen.

Eerst de hardware in orde maken zou ik zeggen.

Edit: omdat je dus een vacuum lek hebt gaat er minder lucht langs de lmm. Maar je hebt wel hetzelfde mengsel nodig. De sonde regelt dit bij aan de hand van de fueltrims. Maar op het moment dat je dus van de sonde af gaat, onder boost dan kloppen dus de fueltrims niet bij wat er ingesteld is.

Dat is dus ook precies het lastige aan narrow band systemen die enkel op de lmm regelen. Er is weinig zeg na controle.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

arjenT5R

Citaat van: TBoss3 op 29-06-2023 11:23:50Soortgelijke problemen had ik ook bij mijn (vorige) setup. Was een M4.4 ECU met zelf-tuning erop. Vaak lambda lampje bij vollast wat indd indicatie van knock zou zijn.

Uiteindelijk besloten om af te stappen van het "zelf-tuning" deel en teruggegaan naar meer originele setup. Had eerst wideband sensor na de cat, Opel injectoren, grotere LMM, etc. Relatief veel "gebeun" m.i. CO uitstoot was ook te hoog daardoor.

Nu terug naar originele lambdasensor (voor cat), originele T-5R injectoren en originele LMM. Samen met Schutten ECU is de performance meer dan prima en vind ik de turbo persoonlijk beter opkomen. Ook minder risico, ik hoef niet constant op de limiet te rijden (maar dat is persoonlijk)

Geen idee of dit je iets helpt maar dit is mijn ervaring.

Als je het niet begrijpt of geen zin heb je er in te verdiepen, kun je idd beter voor een std tune bij schutting gaan. Ieder z'n ding :angel:

En dat lambda lampje bij knock is een lampje bij meer dan 15 graden retard. Dat wil niet zeggen dat je op dat moment knock hebt.
Schutten zet dat gewoon uit, is niet gezegd dat je het dan wel, niet, meer of minder hebt.

Maar goed heb hier ook weinig zin in de wel of niet schutten discussie, gaat zijn gewoon specifieke vragen mbt tot tuning.

Vulk

Citaat van: arjenT5R op 02-07-2023 20:04:18Als de intercooler gescheurd is en reageert op remmenreiniger dat heb je een vacuum lek. Hierdoor verlopen je fueltrims en wordt de hele brandstofhuishouding om zeep geholpen.

Eerst de hardware in orde maken zou ik zeggen.

Zie je afwijkingen in de fuel trims in de log?

arjenT5R

Citaat van: Vulk op 02-07-2023 20:08:37Zie je afwijkingen in de fuel trims in de log?

Sorry ben lui heb nog niet gekeken  ;D

edit:

Oke voor je gemoedsrust dus gekeken, tov 2019 toen de fueltrims nog perfect waren, en nu is je LTFT I vrij hoog en de LTFT P vrij laag.
Ofwel vacuumlek :P

Logisch? Ja... er gaat minder lucht langs de lmm bij een vacuumlek dus de sonde meet arm want minder gemeten lucht dan wordt er minder brandstof ingespoten. Hierop gaan de fueltrims aan het werk en proberen de motor rijker te laten draaien. Dus de LTFT I wordt hoger.
Tijdens deellast heb je minder vacuum, dus minder last van het lek, gaat dus de LTFT P (partial load) omlaag omdat die juist weer rijker meet dan TOV van de Idle aanpassing.
Dus storingsbeeld klopt bij een vacuumlek.

Heb je ook nog eens dat er dus een 10 procent (LTFT P -10) minder wordt ingespoten als je op het gas gaat omdat de PL fueltrims omlaag gezet zijn. Gaat ie dus weer arm lopen, krijg je knock en misfires dat soort gedoe.
Dat dus omdat er bij last onder turbodruk (afhankelijk van load) dus geen na controle meer is van de lambda sonde, omdat deze alleen lambda 1 kan meten. Dat is wel een voordeel van de WB mod op zich. Die zou wel bij regelen op dat moment.

Ware het niet dat je WB sonde stuk is :P

Vulk

Vulk

Gisteren uiteindelijk de intercooler vervangen. Daar was weinig aan te zien dus een groot lek zal het alvast niet geweest zijn.
Daarna ook nog de achteruitrijschakelaar vervangen en toen bleek er een dopje te ontbreken op de kerstboom en ook de slang naar de benzinedrukregelaar lag los. Dat zal ook wel niet geholpen hebben voor de fuell trims...

Uiteindelijk computer gereset en rustig naar huis gereden, auto liep zeer goed. Al heb ik geen enkele keer WOT gereden. Na een 150km begon te auto te hikken, bokken, ... tot ik zelfs geen 80km/u meer kon rijden. Toen ik de kap open deed op de pechtstrook hoorde ik een extreem getik. Ik vreesde het ergste.
Ik resette de ecu en de auto liep terug goed. Het tikken bleef.

Dit is een filmpje van hoe de auto liep thuis op de oprit. Ik heb intussen de oorzaak gevonden, maar ik ben benieuwd of iemand van hier dit zou herkennen?

https://youtu.be/X_2nJbai9jU

Ludo

Vulk

Bijna, er lag een kabel los naar de verdeelkap.
Wel sterk gespot!

Intussen al bezig met het volgende probleem. Auto wou niet starten deze morgen toen ik buitenkwam bij de winkel.

Menno3274

Is dat getik niet de stationairregelaar?

Vulk

Nee, nu de bougiekabel terug vastzit is het getik terug volledig weg.

Menno3274

Oke mooi, nu nog even alles nalopen. Aangezien er toch een kabel en vacuumslang los was. Misschien kom je nog meer tegen. En hoef je software niet aangepast (meer) te worden. :)

VolvoFreak89

Zou eerst maar eens weer een stage 0 uitvoeren inderdaad voordat ik me druk zou maken om je knock. Met loshangende vacuumslangen en missende vacuumdopjes en daarna losse bobinekabels is het niet gek dat de boel slecht loopt. Wie weet wat er intussen nog meer allemaal versleten is.

Vulk

Euh stage 0? Heb mijn auto al eens onder de kap gezien? Zelfs de kerstboom en bijhorende dopjes zijn amper enkele jaren oud.
Ik blijf continu bezig met dat ding technisch zo goed als mogelijk te houden. Bougiekabels zijn amper 5.000km oud. Hoe het komt dat die los zijn gekomen, dat is me een raadsel.

En natuurlijk maak ik me zorgen om de knock. Dat heeft een oorzaak en die heb ik nu gevonden.