Tuners deugd, Motronic 4.4 tuning uitgelegd.

Gestart door arjenT5R, 11-08-2017 21:06:51

Vorige topic - Volgende topic

arjenT5R

Uiteindelijk dus dopje kwijt, die intercooler zal wel mee gevallen hebben dan.
De oplossingen zijn meestal simpeler dan je denkt  ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

VolvoFreak89

Alles wat ik lees is dat je een gat in je IC hebt, een missend dopje op je kerstboom, een loshangende vacuumleiding en een loszittende bougiekabel. Dus nee, ik heb niet onder je motorkap gekeken ;)

Hoop uiteraard dat je knock weg is en blijft!

razorx

de Boeing

Vervelend probleem om te hebben natuurlijk (@Vulk), maar heel de discussie hier helpt me wel weer om wat termen op te frissen en wat bij te leren!

Qua vacuüm lekkages, ik heb een hele tijd rondgereden met een slecht aangesloten intercooler slang onderaan (zat schuin op de aansluiting en stond bijna mm open onderaan?!) en toch niet echt (grote) problemen, af en toe lambda lampje met code 232 ...

Vulk

Ik kreeg zelfs geen foutcode. Enige wat ik soms had was bij vollast de vermelding dat de ECU detonatie had voorkomen.
Mijns inziens moet het al serieus fout gaan eer je een foutmelding krijgt.

razorx

Citaat van: Vulk op 23-07-2023 10:25:08Ik kreeg zelfs geen foutcode. Enige wat ik soms had was bij vollast de vermelding dat de ECU detonatie had voorkomen.
Mijns inziens moet het al serieus fout gaan eer je een foutmelding krijgt.
Volledig met je eens en dat ook meegemaakt.

aloisdecroon

Vandaag is mijn wagen afgekeurd op co, is met m44 ecu 1% wat altijd met originele ecu 0,5% was en dus net oke voor de apk.

Wat zijn de mogelijkheden om beter co te krijgen ?
Is standaard bin met wideband en lpi switcher mod.

De target afr heb ik op 16,5 staan op lpg wat ook perfect gehaald, aftelezen op display van de aem wideband sensor.

Eventueel aanpassingen om een speciale apk bin te maken ook super !

VolvoFreak89

Verarmen, meer lucht zorgt voor een volledigere verbranding en dus minder CO. Zorg wel dat je Lambda binnen de regels blijft. Voor de 850 geldt een afwijkende norm, 1.049 is maximaal in plaats van de gebruikelijke 1.039 (Eigenlijk 1.03, maar alleen de eerste 2 cijfers achter de komma tellen). Dus je hebt aardig ruimte hem een beetje te verarmen om onder de norm te zakken.

CO >1% duidt er echter wel op dat de boel niet lekker loopt en je waarschijnlijk een hardwareprobleem hebt ergens. Mochten de AFR's gemiddeld in orde zijn, kan het zijn dat er een injector verstopt is of juist lekt. Als er 1 cylinder afwijkend staat te branden is die of verantwoordelijk voor de extra CO, of zorgt die cylinder ervoor dat de gemiddelde mix op de overige 4 cylinders te rijk wordt gezet.

Is de afkeur op LPG of benzine, overigens?

aloisdecroon

VolvoFreak89 dank voor je snelle reactie, en spot on !

De garage had telefonisch het over een te hoge co, maar na met de apk keur meester gesproken te hebben bleek het om een te hoge lambda waarde te gaan.

En dat klopt wel als ik de target afr in de bin op 16,5 heb staan op lpg.

Die ga ik nu op 15,5 zetten en dan zal de lambda waarde wel iets zakken naar onder de 1.04 !

De afkeur was op lpg en dan tussen de 2400 en 3200 toeren dacht ik die hij zei.

freefall

Waarom zet je die dan niet voor apk op 14.7? Lambda 1 is altimd goed. Flash je daarna weer wat je wilt.
1997 417 nautic blue S70 2.5T AT Zoonlief
2000 426 mystic silver V70D AT
1997 421 dark olive pearl V70 2.5T 2.3T AT AWD
1998 419 sand silver S70 T5 AT zoonlief
1995 421 dark olive pearl 850 T5R AT
i beun, therefore i am

aloisdecroon

Precies wat ik heb gedaan, een tijdelijke bin gemaakt voor de apk en daarna zet ik de zuinigere bin er weer op. (ja raar is het wel)

Is zet hem op 15,5 ivm lpg.
De auto rijd op lpg, dus 15,5 afr is lambda 1 op lpg (14,7 is voor benzine)

de Boeing

Citaat van: aloisdecroon op 15-09-2023 18:17:07Precies wat ik heb gedaan, een tijdelijke bin gemaakt voor de apk en daarna zet ik de zuinigere bin er weer op. (ja raar is het wel)

en merk je ook een verschil in verbruik tussen beide AFR's?

aloisdecroon

Dan zou ik er eerst een tijdje mee moeten rijden !

Van standaard benzine ecu met alleen een benzine georienteerde map naar een met een eigen lpg map middels de lpi switcher heeft verbruik echt verbeterd. Schat zo'n 15 tot 20 procent, vooral snelweg verbruik is verbeterd (2.0 t5 automaat)

freefall

Staat nog ergens een stukkie over lean rijden. Heb zelfs met lambda 1.45 gereden. ;D
i beun, therefore i am

freefall

Citaat van: aloisdecroon op 15-09-2023 18:17:07Precies wat ik heb gedaan, een tijdelijke bin gemaakt voor de apk en daarna zet ik de zuinigere bin er weer op. (ja raar is het wel)

Ah ja, dat afr en lambda🤣😄
i beun, therefore i am