Tuners deugd, Motronic 4.4 tuning uitgelegd.

Gestart door arjenT5R, 11-08-2017 21:06:51

Vorige topic - Volgende topic

arjenT5R

Citaat van: Piet op 09-09-2017 12:45:01
Je zal wellicht je TVC tabel mogelijk wat moeten aanpassen.
Maar goed dat moet je feitelijk toch al.

Ja precies 1 voor 1 hoor maar voor de 18 euro wellicht een leuke upgrade gezien ik toch van plan was m te vernieuwen. Scherpe randje zal er wel af zijn na 19,5 jaar.

Net als van de cbv en de weestgeet ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Piet

Mja... gewoon een nieuwe originele...die zijn bewezen goed.
Ik weet het niet hoor ....zo'n ali-express  auto.. geef mij maar gewoon een volvo  ;D

Je bedoelt denk ik de weestgeestactuator...daar is de veer van meestal inderdaad ook dik versleten na al die jaren.

arjenT5R

Citaat van: Piet op 09-09-2017 14:43:14
Ik weet het niet hoor ....zo'n ali-express  auto.. geef mij maar gewoon een volvo  ;D

Je bedoelt denk ik de weestgeestactuator...daar is de veer van meestal inderdaad ook dik versleten na al die jaren.

Ja ik bedoel de acutatatator van de weestgayt.
Daar heb ik er wel genoeg van liggen met wat minder vlieguren.

De CBV is een nieuwe kinugawa geworden. Die ligt al te wachten.
Die scheuren uitendelijk toch allemaal.

De wideband lambda sonde en controller is het doe het zelf pakket van ALM.

De TCV is gewoon een originele nieuwe Pierburg maar dan de HD voor hogere turbodruk zoals gebruikt wordt op de 911 Turbo.

Intercooler slangen en extra silicone slang voor de MAP sensor zijn van ali. Evenals de grote LMM behuizing.

En uiteraard binnenkort een IC en een RAD van ali.

Og voorheen was ik een rijdend reclame object van ET en nu van ali. Ik weet wel dat ik nu goedkoper uit ben hahahaha  ;D

Als iedereen hetzelfde zou doen is het ook zo saai he :P

UserID6342

Citaat van: razorx op 09-09-2017 12:22:52
Met name IPD mystificeert de tcv. In feite is het een gewone solenoid ;) .
Eens, en het is gebleken dat de originele ronde (van een 850) gewoon erg goed presteert en sinds kort ook weer nieuw leverbaar is.  Degene van de x70 turbo's, de Pierburg TCV doet het ook probleemloos in zowel de 850 als de x70. Dat ding van IPD is door hun over gekwalificeerd en levert geen enkel verschil op met een originele.

Piet

Citaat van: arjenT5R op 09-09-2017 17:31:57
Citaat van: Piet op 09-09-2017 14:43:14

Ja ik bedoel de acutatatator van de weestgayt.
Daar heb ik er wel genoeg van liggen met wat minder vlieguren.

De CBV is een nieuwe kinugawa geworden. Die ligt al te wachten.
Die scheuren uitendelijk toch allemaal.

De wideband lambda sonde en controller is het doe het zelf pakket van ALM.

De TCV is gewoon een originele nieuwe Pierburg maar dan de HD voor hogere turbodruk zoals gebruikt wordt op de 911 Turbo.

Intercooler slangen en extra silicone slang voor de MAP sensor zijn van ali. Evenals de grote LMM behuizing.

En uiteraard binnenkort een IC en een RAD van ali.

Og voorheen was ik een rijdend reclame object van ET en nu van ali. Ik weet wel dat ik nu goedkoper uit ben hahahaha  ;D

Als iedereen hetzelfde zou doen is het ook zo saai he :P

Haha, dat van dat goedkoper uit zijn zal nog moeten blijken  ;D
Maar..zou kunnen... zou kunnen... ;)

Het aantal ali express onderdelen is nog redelijk binnen de perken.
En het is wel goed dat iemand ze eens uitprobeert, het is de enige manier om achter de kwaliteit er van te komen.
Van injectoren weten we het bv daardoor al, die zijn bewezen slecht.
Maar andere zaken kunnen best bruikbaar blijken, aan zo'n maf behuizing bv kan weinig misgaan.
Als de intercooler goed past, kan je er ook een goeie deal aan hebben.
Naar de passing en kwaliteit van de ali-siliconen IC slangen ben ik wel benieuwd.
Die pierburg zal het waarschijnlijk ook wel goed doen.
Tja HD (vage IPD terminologie) ... als het ding de wastegate volledig open en volledig dicht kan sturen doet ie gewoon wat ie doen moet.
Kinugawa lijkt tot op heden ook wel redelijk goed spul te leveren.
We'll see  ;D

arjenT5R

Ries van de Zilverschuit

Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

aloisdecroon

Ik zie een map/boost sensor, een schakelaar en een voltage regelaar en een m44 ecu

arjenT5R

Jep :) alois.
Gisteren al gelijk m'n reserve ecu gehaald en maar gelijk wat gaan solderen.
Dus idd map sensor en voltage booster met schakelaartje in de ecu gemeubelt.

Dus als het een beetje mee zit vandaag flashen ;D

Eerst 12V op de booster gezet en 'm afgesteld op 14,8V
Standaard stond ie op 17V wat teveel van t goede.
Daarna pas aan de bootloader pin gesoldeerd.

KIM

Het prepareren van de ECU om turbodruk mee te kunnen loggen.

In tegenstelling tot ME7 zijn M4.3 en M4.4 niet voorzien van een turbodruk sensor en valt er dus ook niets te loggen. Zonder logging vind ik het niet fijn om de druk maar op te schroeven. In een M4.4 ECU zitten een aantal aansluitingen die op de Europese markt niet (altijd) gebruikt worden. Voorbeelden daarvan zijn:
- Tankdruk sensor
- Barometrische sensor

De BIN is zodanig in te richten dat de software niets doet met de signalen op deze pennen. Als je daar een ander signaal laat binnenkomen dan maakt dat voor het systeem dus niets uit. Je kunt het logging deel van TunerPro daar echter wel naar laten kijken en het gebruiken om mee te loggen met andere signalen. Op die manier kun je dan bijvoorbeeld de turbodruk mee loggen.

Je zult dan een druksensor moeten aanschaffen en aansluiten op de ECU. Ik heb de volgende sensor aangeschaft:

MPX4250AP

Deze sensor werkt op een voedingsspanning van 5V en geeft een uitgangssignaal van 0V - 5V afhankelijk van de druk.
Die 5V is een voedingsspanning die ook wel op enkele van de pennen in de ECU aanwezig is en hetzelfde geldt voor de massa. Het signaal heb ik aangesloten op de pen die bestemd is voor het signaal van de achterste lambdasensor (heb ik toch niet):

Sensor input (5V):Pen B1
Sensor massa:Pen A42
Sensor output (0V - 5V):Pen A34

Dat ziet er dan zo uit:

Je ziet dat de sensor zelf of de ECU deksel is geplakt. De drukaansluiting kan dan mooi aan de buitenkant komen:

In TunerPro heb ik in de ADX in eerste instantie een formule geplaatst op basis van de meetwaarde bij buitenluchtdruk (gebruikt van mijn weerstation). Je doet er goed aan de waarden toch te kalibreren. Ik heb daarvoor een vacuum/druk pompje gebruikt als middel:

Daarna de meetwaarden gekoppeld aan de druk, afgelezen van de druk/vacuum pomp, in een excel tabelletje en voila; je kunt een mooi grafiekje maken en de gemiddelde afwijking berekenen:

De nieuw berekende correctie kan in de ADX en dan meet je voortaan een wat correctere waarde.

UserID6342

Leuk de verschillen van/qua montage van de sensor ;D.  Ik heb de 5V input ergens midden op de ECU printplaat vandaan en de sensor met boutje/moertje vastgezet.

arjenT5R

Vandaag geflasht en m'n eerste logs gedraaid :)

Heul vet :)

Heb wel geen fuel trims meer ....

"  CDLSV,{Codewort Sondendiagnose vor KAT im OBDII-Mode (0:Europe-Mode)}
Setting this to 0 disabled lambda all-together for me (no fuel trim, etc)    "

Die dus op 0 gezet omdat er stond 0=europe mode.
Maar dus niet helemaal.

Morgen nog eens flashen en dan eens zien of er weer wat fuel trims zijn :-P

@kornelis thanks daar was ik idd naar op zoek toen ik aan het solderen was had t toch echt ergens gelezen haha.
Heb de info nu van de wikki gehaald.

Heb de step up booster er in zitten met een schakelaartje werkt perfect hoor! Gewoon in de auto flashen werkte gelijk van de eerste keer  :D

freefall

Mooie dat t gelukt is Arjen...stukje bij beetje :eusa_dance:

1997 417 nautic blue S70 2.5T AT Zoonlief
2000 426 mystic silver V70D AT
1997 421 dark olive pearl V70 2.5T 2.3T AT AWD
1998 419 sand silver S70 T5 AT zoonlief
1995 421 dark olive pearl 850 T5R AT
i beun, therefore i am

Piet

Welcome to the wondrous and magical world of tuning.... ;D

MrCain

:eusa_clap: :eusa_dance:

Nu de wideband dr op en de injectoren kalibreren  ;D
En dan peekaas genereren :evil:
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!