Tuners deugd, Motronic 4.4 tuning uitgelegd.

Gestart door arjenT5R, 11-08-2017 21:06:51

Vorige topic - Volgende topic

Piet

Ik heb al mjn sensoren, aansturing van de meth intallatie etc, via de ECU voet aangesloten.
Maar ja, ik ben dan ook niet van plan deze 850 die ik nu al zo'n 20 jaar heb ooit nog weg te doen.  ;D
Ik vind het op deze manier juist weer voordelig makkelijk van ecu te kunnen wisselen.
Mijn ostrich ecu voor mijn gewone ecu m.n. en voor een experimenteer ecu.

arjenT5R

Citaat van: Piet op 09-09-2017 10:04:20
Ik heb al mjn sensoren, aansturing van de meth intallatie etc, via de ECU voet aangesloten.
Maar ja, ik ben dan ook niet van plan deze 850 die ik nu al zo'n 20 jaar heb ooit nog weg te doen.  ;D
Ik vind het op deze manier juist weer voordelig makkelijk van ecu te kunnen wisselen.
Mijn ostrich ecu voor mijn gewone ecu m.n. en voor een experimenteer ecu.

Jij bent wel echt een diehard hoor 20 jaar  :D

Ik was niet van plan mijn neppert ooit weg te doen maar die is ook in stukken gezaagd  ;D
(die was ook groen, groene en zilveren geven problemen, blauwe moet je hebben  ;D)

Nu ben ik ook totaal niet van plan de R weg te doen, dus ik twijfel.

Via de ecu voet aansluiten was ook mijn idee ja en t mooist ook.

Moeilijk moeilijk  :eusa_think:
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Piet

Mja... zoveel werk is het nou ook weer niet om een ecu bak uit elkaar te halen en sensoren van de voet los te knippen... 1/2 uurtje als je rustig aan doet ?  ;)

De mijne is groen... heeft me in die 20 jaar toch maar 1x laten staan met een kapotte/ verbrande benzinepomp aansluiting. ;D
Mijn blauwe S90 daarentegen.... nou dat is een ander verhaal...

KIM

Ik heb gewoon korte draadjes in de ECU voet gestoken en voorzien van AMP stekkers. Mocht het nodig zijn een sensor te vervangen dan hoef ik niet meer te etteren met die kabels hoentjes in de ECU voet.
In de ECU bak is voldoende ruimte voor wat extra bedrading. Ik heb er zelfs het voedingsrelais van de Spartan neergelegd.

Piet

En een draad kun je achteraf ook altijd nog doorknippen en voorzien van AMP stekkers bij wisselen van sensoren.. ;D

arjenT5R

Citaat van: Piet op 09-09-2017 10:10:35
Mja... zoveel werk is het nou ook weer niet om een ecu bak uit elkaar te halen en sensoren van de voet los te knippen... 1/2 uurtje als je rustig aan doet ?  ;)

De mijne is groen... heeft me in die 20 jaar toch maar 1x laten staan met een kapotte/ verbrande benzinepomp aansluiting. ;D
Mijn blauwe S90 daarentegen.... nou dat is een ander verhaal...

Ik begin het gevoel te krijgen dat kleur ook nog regio gerelateerd is  ;D

Ik heb een groene 940Tic gehad en dat was ook hoopjes ellende  ;D

Maar je hebt gelijk, in de ecu voet is t mooist en zou je het er uit willen halen is het een kwestie van knippen.

Wat zijn AMP stekkers?  ???

Disse? Die hebben we zat  ;D

Piet

Oei, nee niet die.... dat zijn bouwmarkt prul dingen, hooguit geschikt voor gebruik bij  een elektrische speelgoed trein.
Zodat ook het nooit op tijd rijden door technische storingen gesimuleerd kan worden  ;D

Je hebt de AMP stekkers nodig die met een krimptang bevestigd moeten worden.

KIM

AMP is min of meer de uitvinder van dit type stekker met knelverbinding en trekontlasting.
Op het werk kopen we ze in bij Wurth.
Degene die jij laat zien Arjen die hebben geen echte trekontlasting (kabelmantel wordt ook meegekneld).

Piet

https://www.rdae.nl/
Hier koop ik het spul.

Krimptangetje erbij en je kunt professioneel bezig:
https://www.rdae.nl/gereedschap/krimptangen/

Je kan er btw ook al de Bosch stekkers vinden die in onze auto's gebruikt worden
https://www.rdae.nl/multistekkers/bosch-junior-timer-stekkers/

razorx

arjenT5R

Oeh mooi Piet dankje! Tang heb ik iig :)

Heb ook een hele mand volvo stekkers maar dat zijn bijna allemaal vrouwtjes... misschien eens een paar mannetjes bij bestellen.
Origineel look is wel t mooist.

Om maar gelijk even door te miepen,

Mensen hier ervaring met de Porsche TCV als "upgrade" voor als ik toch een nieuwe ga bestellen?

Hij is nu zelfs in de aanbieding bij m'n favoriete duitse shop:

https://www.auto-onderdelen24.nl/pierburg/965451

Bedenk ik me net, als je van 4.3 naar 4.4 ombouwt moet je dan ook niet een andere TCV?
Gezien er verschil in orifice diameter zit bij 4.3 en 4.4?

Piet

Nee, originele M43 TCV doet het prima met een M44 ECU
Wordt in beide gevallen met hetzelfde dutycycle signaal aangestuurd.
Is dus niet ECU (M43 vs M44) afhankelijk.

razorx

Met name IPD mystificeert de tcv. In feite is het een gewone solenoid ;) .

arjenT5R

Citaat van: razorx op 09-09-2017 12:22:52
Met name IPD mystificeert de tcv. In feite is het een gewone solenoid ;) .

Ja klopt daar hadden we het al eerder over gehad idd, maar ik had begrepen dat bovenstaande wat steviger is.

Zal m eens proberen :)

Piet

Je zal wellicht je TVC tabel mogelijk wat moeten aanpassen.
Maar goed dat moet je feitelijk toch al.