Tuners deugd, Motronic 4.4 tuning uitgelegd.

Gestart door arjenT5R, 11-08-2017 21:06:51

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

razorx

#90
Aangezien mijn grootvader dictator was en ik nog van hem moet erven doe ik een poging. :D
Wat vinden jullie en Arjen in het bijzonder als topic starter? Als we hier eens het ultieme technische tuning topic van maken!
Zeg maar een tuning gids. In de breedste zin van het woord.

Wat is tuning?
Wat bereik ik er mee?
Wat zijn de voordelen?
Wat zijn de nadelen?

Werking van: Turbo aansturing en regeling
Werking van: Fueling
Werking van: Fuel trims in detail
Werking van: Ontsteking

Aan de slag: Waar begin ik
Aan de slag: Verhogen van de turbodruk zonder spikes
Aan de slag: Een andere turbo

Wet van behoud van ellende: Winst uit ontsteking of turbodruk?

Wat hebben we nog meer aan sub onderwerpen en is deze structuur werkbaar?

Dit kan zo samen met wederzijdse correctie een heel mooi topic worden.
Iemand die meer ervaring heeft met doceren kan natuurlijk, en graag, een andere volgorde dicteren voor de inhoudsopgave. Dat verandert niets aan de manier hoe de informatie binnenkomt.

KIM

Goed structuur en eens met Piet. Dit is DIY tuning in de breedste zin van het woord.
Maar denk je niet dat het lastig wordt om de opzet vast te houden op een discussieforum?

M.i. kan het als vragen beantwoord worden met de vraagstelling erin verwerkt; een moderator zou dan later de vragen weg kunnen werpen. Net als bijvoorbeeld deze reactie.
Alleen zit je dan met de volgorde. Ik weet niet of je de volgorde kunt aanpassen. Wat dat betreft is een wiki een betere oplossing.

Piet

Geen gek idee.
Het hier laten gaan zoals het nu gaat en af en toe dingen  op volgorde in de wiki zetten.

arjenT5R

#93
Citaat van: Piet op 14-08-2017 23:44:57
Ik zou het tunen voor een ander gedeelte eruit willen laten.
Topic is niet bedoeld, lijkt mij, als een opleiding tot tuner.
Maar meer bedoeld als technische informatie en/of ondersteuning voor mensen die geinteresseerd zijn in zelftunen.

Ja ben ik het ook wel mee eens, en @yits de volgorde lijkt me minder van belang.

Eerst alle losse stukjes info, zoals je al aangeeft, een stukje brandstof, stukje vonk, stukje lucht en hoe dit af te regelen.

Eerst de ingrediƫnten en dan het recept zeg maar. De volgorde van ingrediƫnten is minder van belang.
Zoals Maarten ook al terecht aan gaf alles zit verweven en dit grote web is de hele ecu/bin en werking + aansturing.
Verander je boost dan verander je ontsteking en brandstof mee... as simple as that maar dan in de praktijk  :eusa_shifty:

Laten we idd proberen iig de onderwerpen zoveel mogelijk apart te verwoorden met links naar de bijbehorende posts.
Piet heeft me vandaag al en pb gestuurd met een link en een onderwerp, ik denk dat het handig is dat iedereen die iets waardevols toevoegd t me maar even per pb moet melden? Ik kan dingen heel goed over t hoofd zien.
Meestal heb ik genoeg aan iets "scannen" en zie t niet allemaal zo als onderwerpen... vandaar ook m'n geratel in vragen  ;D

Dus nog even bevestigend, eerst de onderwerpen ik vind dat we nu Fueling flink besproken hebben.
En Fuel trims is ook goed uitgelegd mij dunkt.

Waar je mee verder wil gaan is aan jullie, ik heb de TCV al even aangehaald dus dat lijkt me een logisch volgende?

Vragen enzo krijg je toch en er moet ook ruimte zijn om antwoorden te geven toch. Dus wat vervuiling is niet zo drama als t maar goed ingedeeld in de eerst post terecht komt.

edit: volgens mij ben ik niet de enige die enthousiast wordt.
denk dat we eerst maar met links moeten werken vanuit de begin post om iets in elkaar te zetten met handige index.
Als iemand er graag een wiki van wil maken mij best maar laten we t eerst hier uitwerken :P
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

razorx

Mee eens en yep die vervuiling is een noodzaak. Het is immers een gesprek.
We zouden nog ff kunnen babbelen over de lmm en een leuk formuletje of al meteen naar de lastige: De ontsteking?

arjenT5R

Citaat van: razorx op 15-08-2017 00:03:06
Mee eens en yep die vervuiling is een noodzaak. Het is immers een gesprek.
We zouden nog ff kunnen babbelen over de lmm en een leuk formuletje of al meteen naar de lastige: De ontsteking?

Lmm en load hebben we wel wat gehad nu maar de load map incl aanpassen en TCV is niet echt aan bod geweest. Alleen wat tussendoor met mijn hersenspinsels  ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

razorx


Piet

Zal morgen nog eens een verhaaltje over de ignition plaatsen.
In het knocktopic is daar al wat over aam bod gekomen.

Woger

Komt ME7 dan ook aan bod? Qua computer uiteraard anders, maar wat betreft algemene tuning uiteraard hetzelfde.

KIM

Zie de uitspraak van Piet:

Citaat van: Piet op 14-08-2017 22:41:00
Er zijn overigens naast overeenkomsten toch ook flinke verschillen tussen de M44 en ME7.

De denkrichting bij ME7 totaal verschillend geweest van die van M4.4. Om die reden is het onverstandig deze in dit topic te behandelen; het zal alleen verwarring veroorzaken.
Een apart topic over ME7 is dan gewenst. Er is echter van ME7 veel minder info in open source vorm beschikbaar.

Het algemene verhaal over tuning in dit topic is ook van toepassing op ME7 dus is niet altijd specifiek gekoppeld aan M4.4

BBS

Citaat van: razorx op 14-08-2017 23:31:17
Aangezien mijn grootvader dictator was en ik nog van hem moet erven doe ik een poging. :D
Wat vinden jullie en Arjen in het bijzonder als topic starter? Als we hier eens het ultieme technische tuning topic van maken!
Zeg maar een tuning gids. In de breedste zin van het woord.

Wat is tuning?
Wat bereik ik er mee?
Wat zijn de voordelen?
Wat zijn de nadelen?

Werking van: Turbo aansturing en regeling
Werking van: Fueling
Werking van: Fuel trims in detail
Werking van: Ontsteking

Aan de slag: Waar begin ik
Aan de slag: Verhogen van de turbodruk zonder spikes
Aan de slag: Een andere turbo

Wet van behoud van ellende: Winst uit ontsteking of turbodruk?

Wat hebben we nog meer aan sub onderwerpen en is deze structuur werkbaar?

Dit kan zo samen met wederzijdse correctie een heel mooi topic worden.
Iemand die meer ervaring heeft met doceren kan natuurlijk, en graag, een andere volgorde dicteren voor de inhoudsopgave. Dat verandert niets aan de manier hoe de informatie binnenkomt.
Persoonlijk denk ik dat dit een mooie en goede volgorde is.
Eerst globaal de tuning bespreken en uitleggen wat het is, wat het doet en wat eventueel het gevolg is van tunen en de hardware aanpassingen.
Daarna de werking van alle onderdelen mbt. de tuning uit de doeken doen en pas dan de uiteindelijke tune zelf.

Je begint toch ook voorin een boek en niet halverwege een boek te lezen en dan telkens naar verschillende hoofdstukken bladeren?
Volvoloos....

V70 classic

En een sticky vsn maken.
Dan telkens relavantie info voorin plakken
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

arjenT5R

Citaat van: V70 classic op 15-08-2017 09:53:18
En een sticky vsn maken.
Dan telkens relavantie info voorin plakken

Sticky krijgen we als thomas terug van vakantie is.

En bbs je zegt precies t geen wat al meerdere keren genoemd is.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Piet


razorx