Tuners deugd, Motronic 4.4 tuning uitgelegd.

Gestart door arjenT5R, 11-08-2017 21:06:51

Vorige topic - Volgende topic

freefall

Trouwens, een geweldig initiatief wat hopelijk schoon en to the point blijft. Voor leken op tuningsgebied als ik best taaie stof, maar met een paar keer lezen en het lezen van tuners rejoice is het nog redelijk te volgen ook. Ga zo door heren, thumbs up.
1997 417 nautic blue S70 2.5T AT Zoonlief
2000 426 mystic silver V70D AT
1997 421 dark olive pearl V70 2.5T 2.3T AT AWD
1998 419 sand silver S70 T5 AT zoonlief
1995 421 dark olive pearl 850 T5R AT
i beun, therefore i am

arjenT5R

Citaat van: freefall op 14-08-2017 21:22:10
Citaat van: razorx op 14-08-2017 20:40:08
Ik denk of ben bang dat dat niet vol te houden is. Zeker als er aanvullingen of correcties komen. ;)
Waarom niet wat jij al doet: Een inhoudsopgave?
Als we ons per brokje beperken tot één onderwerp blijft het behoorlijk overzichtelijk.

Werking van: Turbo aansturing en regeling
Werking van: Fueling
Werking van: Fuel trims in detail
Werking van: Ontsteking

Aan de slag: Waar begin ik
Aan de slag: Verhogen van de turbodruk zonder spikes
Aan de slag: Een andere turbo

Wet van behoud van ellende: Winst uit ontsteking of turbodruk?

Zo iets lijkt me??
En dan zou het mooi zij als dit dan zo ingedeeld is als het begin van razorx zijn blog, met een link direct naar het onderwerp. Of ben ik de enige die dat makkelijk vind?

Goede morgen   ;D

Citaat van: KIM op 14-08-2017 21:05:16
Ik heb mijn fuel trim verhaal even onder de verrijkingstabel geplaatst.

Lekker bezig kor!
Zal m er bij in linken op de begin pagina. (moest van yits  ;D ;D ;D)

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Zeg nog even een algemene vraag  ;D

Ik gebruik liefst Lambda om mengsel verhouding aan te geven, dus Lambda 1 voor stoich, minder dan 1 is rijker en meer dan 1 is armer.
Maar bv Piet lijkt een voorkeur te hebben voor AFR dus 14.7 voor benzine stoich etc.
Waarom?  :eusa_eh:
Of is dat een soort kip en ei verhaal? Lambda is toch een veel meer zeggende waarde?
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

razorx

freefall

Citaat van: arjenT5R op 14-08-2017 21:25:38
Citaat van: freefall op 14-08-2017 21:22:10
Citaat van: razorx op 14-08-2017 20:40:08
Ik denk of ben bang dat dat niet vol te houden is. Zeker als er aanvullingen of correcties komen. ;)
Waarom niet wat jij al doet: Een inhoudsopgave?
Als we ons per brokje beperken tot één onderwerp blijft het behoorlijk overzichtelijk.

Werking van: Turbo aansturing en regeling
Werking van: Fueling
Werking van: Fuel trims in detail
Werking van: Ontsteking

Aan de slag: Waar begin ik
Aan de slag: Verhogen van de turbodruk zonder spikes
Aan de slag: Een andere turbo

Wet van behoud van ellende: Winst uit ontsteking of turbodruk?

Zo iets lijkt me??
En dan zou het mooi zij als dit dan zo ingedeeld is als het begin van razorx zijn blog, met een link direct naar het onderwerp. Of ben ik de enige die dat makkelijk vind?

Goede morgen   ;D

:eusa_wall: te vlug gelezen. Ik ben al stil. Ook mijn hoofd klapt zowat  ;D
1997 417 nautic blue S70 2.5T AT Zoonlief
2000 426 mystic silver V70D AT
1997 421 dark olive pearl V70 2.5T 2.3T AT AWD
1998 419 sand silver S70 T5 AT zoonlief
1995 421 dark olive pearl 850 T5R AT
i beun, therefore i am

Piet

Als aanvulling op het uitstekende verhaal van Kim over de fueltrims

zie:
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,85362.msg1738810.html#msg1738810
(citeren zou hier weer een hoop ruimte innemen)

Compensatie van Luchtlekken zijn  naast slijtage het grootste nut van de Fueltrims: Bosch normt ze daarom ook Leckluftkorrektur.

In de software kom ik ook alleen maar trims voor 0 last (idle) en deellast tegen, meer zijn er niet.

Instellen van de injectoren
De injector goed instellen betekent dat zowel de deadtimes als de injectorconstante goed moeten staan.
Het lastige is dat beiden invloed hebben  op de fueltrims.
Maar gelukkig is de invloed van de deadtimes  groter bij idle terwijl die van de injectorconstante juist weer groter is bij last.
Hier kun je handig gebruik van maken door de fueltrims compleet uit te schakelen en bij idle net zolang de deadtimes aan te passen tot je op een lambda 1 uitkomt en hetzelfde te doen met de IC bij last (bv rijden in zijn  5 bij 100km uur, wel handig om dit dan even een bijrijder te laten doen, anders rij je zo een lantaarpaal omver. Don't ask me how I know :) )
En dit afwisselend net zo lang te herhalen tot je zowel bij idle en last lambda 1 krijgt bij uigeschakelde trims.
Meestal zijn 3 a 4 iteraties al voldoende.

Piet

Ik gebruik liefst Lambda om mengsel verhouding aan te geven, dus Lambda 1 voor stoich, minder dan 1 is rijker en meer dan 1 is armer.
Maar bv Piet lijkt een voorkeur te hebben voor AFR dus 14.7 voor benzine stoich etc.
Of is dat een soort kip en ei verhaal? Lambda is toch een veel meer zeggende waarde?

Feitelijk maakt het niet uit.
Maar het grote voordeel van spreken in lambda is dat die voor alle brandstogpffen stochiometrisch 1 is.
Bij gebruik van AFR is stoichiometrich voor benzine 14.7 en lpg 15.5, diesel  14.6
Lambda is juist bedacht om dit verschil te overbruggen.

Ik heb geen Lpg (althans wel in de S90, maar niet in een auto waar ik mee tune) alleen benzine en ik heb veel amerikaanse literatuur hierover gelezen.
Amerikanen  hebben een voorkeur voor afr, vandaar dat ik daar meestal in denk.
Maar ik gebruik hier al zoveel mogelijk ook lambda hoor.

arjenT5R

Citaat van: Piet op 14-08-2017 21:43:50

Feitelijk maakt het niet uit.
Maar het grote voordeel van spreken in lambda is dat die voor alle brandstogpffen stochiometrisch 1 is.
Bij gebruik van AFR is stoichiometrich voor benzine 14.7 en lpg 15.5, diesel  14.6
Lambda is juist bedacht om dit verschil te overbruggen.

Ik heb geen Lpg (althans wel in de S90, maar niet in een auto waar ik mee tune) alleen benzine en ik heb veel amerikaanse literatuur hierover gelezen.
Amerikanen  hebben een voorkeur voor afr, vandaar dat ik daar meestal in denk.
Maar ik gebruik hier al zoveel mogelijk ook lambda hoor.

T gaat er niet om dat t erg is ofzo  ;D
Maar was benieuwd naar de denkwijze.
Maar ok is duidelijk zo.

Gaat mooi zo! Keep up the good work mannen  :eusa_dance: :eusa_dance: :eusa_dance:

Wanneer wordt t nou eens moeilijk dan?  ;D

Ik doe eigenlijk altijd alles in het engels, werk gerelateerd.
Maar 't is toch wel erg fijn om dit soort materie in ons eigen taaltje te kunnen verwerken.
Is wel net een "hersen handeling" minder je hoeft t nog ook nog eens te vertalen.

Erg blij mee zo! Wordt een hele smerige vergaarbak van een boel veel heule vette kennis  :D !!!
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

KIM

Voor mij lopen ME7 en M4.4 een beetje parallel. De verdenking van de aanwezigheid van meer dan 2 fueltrims is afkomstig van de XC (ME7). Ik gebruik een programma dat OBD fusion heet op de iPhone icm een ELM dongle.
De parameters die ik daar bewaak zijn ECT, turbodruk en LTFT. Als ik zie hoe de LTFT switched verdenk ik het systeem van meer dan twee LTFT waarden.

Piet

Citaat van: arjenT5R op 14-08-2017 22:23:48
Wanneer wordt t nou eens moeilijk dan?  ;D

Het is ook helemaal niet moeilijk !
Tuning demythified   :eusa_shifty:

Piet

Citaat van: KIM op 14-08-2017 22:30:23
Voor mij lopen ME7 en M4.4 een beetje parallel. De verdenking van de aanwezigheid van meer dan 2 fueltrims is afkomstig van de XC (ME7). Ik gebruik een programma dat OBD fusion heet op de iPhone icm een ELM dongle.
De parameters die ik daar bewaak zijn ECT, turbodruk en LTFT. Als ik zie hoe de LTFT switched verdenk ik het systeem van meer dan twee LTFT waarden.

Van de ME7 weet ik het niet, zou zomaar kunnen (da's meer Maarten zijn expertise), maar in de M44 weet ik vrijwel zeker dat ze er niet zijn.
In de routines die de fuel  trims doen kom ik in ieder geval alleen genoemde 2 tegen.

Er zijn overigens naast overeenkomsten toch ook flinke verschillen tussen de M44 en ME7.

KIM

Het instellen van de injectoren kun je alleen op de besproken manier doen als een Ostrich in je ECU zit.

Toch?

Piet

Maarten heeft een speciale bin gemaakt oor het afregelen van de injectoren die ook uitstekend werkt zonder ostrich.
In die bin zijn de fueltrims uitgeschakeld en kan via de OBD met de laptop met een weer door  mij geschreven programma'tje  direct met de bin , two way, gecommuniceerd worden.
Dat wil zeggen via een paar muisklikbare schermknoppen (term verzon ik nu zojuist :) )kun je de injectorconstante en deadtimes on the fly verhogen of verlagen die dan direct op de laptop zichtbaar worden.
Er hoeft dan alleen maar even tijdelijk deze speciale bin in een verder ongemodificeerde ECU geflasht  te worden om zo de injector constante en de deadtimes (bij het dan heersende boordvoltage ) te bepalen.

http://www.meditekst.nl/M44/Injector/IMG_0614.MOV

http://www.meditekst.nl/M44/Injector/IMG_0615.MOV

Hier te zien op mijn carputer maar op de laptop gaat het hetzelfde.

razorx

Citaat van: KIM op 14-08-2017 22:51:57
Het instellen van de injectoren kun je alleen op de besproken manier doen als een Ostrich in je ECU zit.

Toch?
Nee hoor. Het kost alleen meer tijd. Je moet iedere keer opnieuw flashen. Maar in basis blijft de methode het zelfde. Kost alleen meer tijd.
Maarten heeft een injector calibratiebin gemaakt waarmee je geen Ostrich nodig hebt.
Werkt super handig.

Maar daar gaan we weer. ;D Dit commentaar of de vragen tussen de "afleveringen" die zijn noodzakelijk. Vandaar dat een bundeling in een paar posts onmogelijk is. Ik ben blij met de gekozen werkvorm en de bijdragen.

Ik denk dat we de Ostrich ook als apart onderwerp moeten pakken.

Zoals de aanstichter van dit topic al opmerkte: Moeilijk is het niet. Veel is het wel en exploderende hoofden zijn heel normaal. ;D

Piet

razorx