Tuners deugd, Motronic 4.4 tuning uitgelegd.

Gestart door arjenT5R, 11-08-2017 21:06:51

Vorige topic - Volgende topic

arjenT5R

Citaat van: Maarten-t5 op 27-08-2017 15:17:25
Die as zal in iets anders uitgedrukt zijn dan cfm idd. Hoewel cfm een veelgebruikte eenheid is voor compressormaps.
Lb/min is het ook al niet, dus het is lastig te zeggen. Daarom is t eigenlijk n soort doodzonde om geen eenheden bij je assen te plaatsen :-\.

Kom we timmeren die eikel die dat ding gemaakt heeft op z'n bek  ;D

Kiekt!

En voor de cfm liefhebbers:

Dan hier nog een invul sheetje:
http://www.boosttown.com/forced_induction/air_amount_calculator.php

Hier de omreken tool
http://xchanger.com/calculators/gas-flow-calculator/

Oke ingevuld even kijken naar mijn creatie.. zit ik op ongeveer 0,8 bar (0,8bar(a)) bij 3600 rpm wot.
=236 CFM  Dus ik zit netjes in het 77% efficientie deel.

Not bad  ;D

Nog even aan het rekenen, een 16T vind t dus helemaal niet leuk om hoge boost te maken bij veel toeren...
1.2 bar bij 5400 rpm is wel zo'n beetje max.

Handig joh dit  :D

(echt 25x ge-edit hoor dit  ;D )

Ok in geval van 16T zit je dus ideaal vanaf 3600 rpm zo'n beetje  :D (op het 77% eilandje)
En als je bij 4800 rpm naar 1.1 a 1.2 bar zou gaan blijf je nog mooi even in het efficiĆ«ntie gedeelte  :D
Toch m'n mapjes nog maar even wat aanpassen, leuk dit!

Heb er 4 uitgeprint en ben de waarden een beetje in aan het vullen, dit helpt dus wel echt veel ja!
Dank Mr Cain!

Uitgeprint en mijn tot nu toe gemaakte bins er in getekend en gelijk de target load req nog wat aan gepoetst.
Voor m'n max 9 en max 10 ms bin.

Deze is voor de wat idioter 11ms.

Deze gewoon eens gemaakt om te kijken wat je maximaal uit een 16T kan halen, nou 1.3 bar bij 4800 rpm ongeveer  ;D. Zou zo'n beetje een load van 12ms moeten zijn  ;D :D

1.3 bar bij 4200 rpm gaat wel dingen stuk maken ben ik bang  ;D

http://www.stealth316.com/2-3s-compflowmaps.htm
Hier uw link naar compressormaps.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

freefall

Citaat van: Dirk342 op 26-08-2017 18:37:55
Die zijn er, bij een X70, ook. Er is nog een tempsensor achter de bumper en een druksensor die de buitendruk meet. Een 850 heeft deze niet. Bij de meeste X70's vind je 2 tempsensoren achter de bumpert. Eentje links (voor dashboard) en eentje rechts. De druksensor zit net naast de ECU bak bij een X70.
Die rechtse heeft een blauwe connector zag ik. Nu is de vraag of deze a) in het chassis hoort te zitten b) in de plastic beschermkap met de connector buiten de kap of c) in de plastic beschermkap met de connector BINNEN IN de beschermkap? Lijkt mij dat deze op deze posities 3x een andere waarde zal meten...
1997 417 nautic blue S70 2.5T AT Zoonlief
2000 426 mystic silver V70D AT
1997 421 dark olive pearl V70 2.5T 2.3T AT AWD
1998 419 sand silver S70 T5 AT zoonlief
1995 421 dark olive pearl 850 T5R AT
i beun, therefore i am

arjenT5R

Citaat van: freefall op 27-08-2017 17:22:20
Die zijn er, bij een X70, ook. Er is nog een tempsensor achter de bumper en een druksensor die de buitendruk meet. Een 850 heeft deze niet. Bij de meeste X70's vind je 2 tempsensoren achter de bumpert. Eentje links (voor dashboard) en eentje rechts. De druksensor zit net naast de ECU bak bij een X70.
Die rechtse heeft een blauwe connector zag ik. Nu is de vraag of deze a) in het chassis hoort te zitten b) in de plastic beschermkap met de connector buiten de kap of c) in de plastic beschermkap met de connector BINNEN IN de beschermkap? Lijkt mij dat deze op deze posities 3x een andere waarde zal meten...

Als het echt IAT is moet ie in je aanzuigbuis komen.

freefall

Citaat van: arjenT5R op 27-08-2017 17:30:51
Citaat van: freefall op 27-08-2017 17:22:20

Als het echt IAT is moet ie in je aanzuigbuis komen.

Dat is pas over een paar maanden, als ik dit allemaal snap  ;D

Ik vroeg me dus nu af hoe die origineel horen te zitten in een S/V70
1997 417 nautic blue S70 2.5T AT Zoonlief
2000 426 mystic silver V70D AT
1997 421 dark olive pearl V70 2.5T 2.3T AT AWD
1998 419 sand silver S70 T5 AT zoonlief
1995 421 dark olive pearl 850 T5R AT
i beun, therefore i am

classicT5

Wat bedoel je met ideaal vanaf 3600 rpm?

Je turbo draait al bij lager toerental max boost m.i.

Piet

arjenT5R

Citaat van: classicT5 op 27-08-2017 18:11:13
Wat bedoel je met ideaal vanaf 3600 rpm?

Je turbo draait al bij lager toerental max boost m.i.

Dan komt ie op dat 70% eilandje.

Zou jij je pb's eens willen beantwoorden?  :D

arjenT5R

Piet

Waar haal jij je airflow voor de grafieken vandaan?

arjenT5R

Citaat van: Piet op 27-08-2017 19:32:28
Waar haal jij je airflow voor de grafieken vandaan?

http://www.boosttown.com/forced_induction/air_amount_calculator.php

Zoals ik ook in de post had gelinkt hoor, maar valt misschien een beetje weg tussen t gelul  ;D

Piet

Ah rigth. ;D

Maar dat zijn niet meer dan gestimations, nuttig voor als je nog een turbo moet kiezen om te zien welke  turbo je moet gaan aanschaffen die aan je pk-wensen zal gaan voldoen.

Straks als je aan het loggen bent, kun je uit de logs de werkelijke airflow per RPM halen, alsook de turbodruk, en daarmee m.b.v. de compressormap dus zien of je met je turbo bij de gevraagde load nog een beetje efficient bezig ben.
Athans geeft die compressormap je daar een beetje houvast mee.

razorx

De IAT zit inderdaad aan de rechterkant aan de binnenkant van de bumper. Het huis heeft de zelfde vorm als de buitentemperatuur sensor links. Met gevaar voor eigen leven vanmorgen bekeken.

Ik denk dat het nuttig is die sensor vlak voor het inlaatspruitstuk te plaatsen. Niet om hem te betrekken in het regel systeem, maar om de verhoging onder load mee te loggen.

Piet

Citaat van: razorx op 27-08-2017 20:13:54
De IAT zit inderdaad aan de rechterkant aan de binnenkant van de bumper. Het huis heeft de zelfde vorm als de buitentemperatuur sensor links. Met gevaar voor eigen leven vanmorgen bekeken.

Ik denk dat het nuttig is die sensor vlak voor het inlaatspruitstuk te plaatsen. Niet om hem te betrekken in het regel systeem, maar om de verhoging onder load mee te loggen.

Citaat van: Piet op 26-08-2017 19:41:16
Doet er eigenlijk allemaal niet eens zoveel toe als je A35 wil gebruiken voor IAT temp meting.
"Gewoon" een tempmeter met 0-5volt output in de IC buis na de IC plaatsen en aansluiten.
Bin aanpassen zodat de waarde in het logframe opgenomen wordt.
Dat wil zeggen: als je A35 al niet voor iets anders "misbruikt" hebt, bv. ik heb er nu de oliedrukmeter opzitten.

;D

De bin moet wel aangepast om de waarde mee te sturen met het logframe.

arjenT5R

Citaat van: Piet op 27-08-2017 20:09:25
Ah rigth. ;D

Maar dat zijn niet meer dan gestimations, nuttig voor als je nog een turbo moet kiezen om te zien welke  turbo je moet gaan aanschaffen die aan je pk-wensen zal gaan voldoen.

Straks als je aan het loggen bent, kun je uit de logs de werkelijke airflow per RPM halen, alsook de turbodruk, en daarmee m.b.v. de compressormap dus zien of je met je turbo bij de gevraagde load nog een beetje efficient bezig ben.
Athans geeft die compressormap je daar een beetje houvast mee.

't helpt mij wel eea beeldvorming te geven en een idee te geven van wat de 16T kan.
En ik hou jou nog een beetje bezig zo op de zondag  ;D
Nah ik vind 't wel leuk om zo mee bezig te zijn, het kennen van de theorie is alleen maar beter kunnen begrijpen wat er in de praktijk gebeurt  :D ;)

:eusa_clap: mooi Yits
Kabels verlengen en in de aanzuigbuis met dat ding!  :D

Piet

Uiteraard !!

Wat luchtsensor betreft: niet in de aanzuigbuis maar in IC buis na de  intercooler.
Hem daar luchtdicht en drukbestendig (hij moet er niet uit kunnen poppen  ;D)  in zien in te knutselen.