Tuners deugd, Motronic 4.4 tuning uitgelegd.

Gestart door arjenT5R, 11-08-2017 21:06:51

Vorige topic - Volgende topic

Piet

Probleem van de monitor tijdens het rijden is wel dat de monitor al snel steeds verder achter de feiten aan gaat lopen, zeker (vooral) in combinatie met loggen.
De monitor is daarom niet geschikt om real time de zaken in de gaten te houden.
Waarschijnlijk een probleem met vollopende buffers.
Met de dashboard heb je dat probleem overigens niet.

KIM

Oké, ik ga mijn tekstje even aanpassen. Ik heb er zelf geen ervaring mee.

classicT5

Piet heeft in zijn auto een carputer oid gemaakt met zon dashboard. Weet niet of ik die hier op het forum heb gezien of op volvospeed. En Yits had iets met een mini pc dat automatisch via wifi de files na iedere rit overzette.

Maar dat kunnen ze zelf vast beter uitleggen, secu toelichten :)

razorx

Ik kom morgen met een ECU in the cloud verhaal. ;D
Technisch leuk.

Piet

Citaat van: classicT5 op 28-08-2017 21:25:36
Piet heeft in zijn auto een carputer oid gemaakt met zon dashboard. Weet niet of ik die hier op het forum heb gezien of op volvospeed. En Yits had iets met een mini pc dat automatisch via wifi de files na iedere rit overzette.

Maar dat kunnen ze zelf vast beter uitleggen, secu toelichten :)

Mja, ik weet niet of het wellicht een beetje buiten het bestek van dit topic valt, maar ik heb inderdaad voor mezelf een programma geschreven waarmee ik de, door de ECU uitgezonden,  logframes kan uitlezen en wat handzamer op mijn carputerscherm kan weergeven dan tunerpro kan.
Bovendien kan ik vooral er beter mee met behulp van het touchscreen ėėn en ander bedienen.
Ik kan nu ook op elk moment met een simpele "touch" een logrecording starten die automatisch wordt opgeslagen bij stoppen hiervan.
Werkt allemaal net ff iets makkelijker en soepeler dan met tunerpro tijdens het  tunen.

Om hier niet helemaal in herhaling te vallen is er hier wat over te lezen:

http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,41329.msg1618866.html#msg1618866

Later heb ik er ook nog het kunnen uitlezen en resetten van DTC codes "on the fly" (tijdens het rijden dus) er aan toegeoegd.

http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,41329.msg1711856.html#msg1711856

http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,41329.msg1712318.html#msg1712318

In de auto gebruik ik tunerpro eigelijk alleen nog maar om een bin te kunnen uploaden naar de ECU met Ostrich.

Een ostrich is een stukje electronica wat de EEPROM van de ECU vervangt en deze simuleert ofwel een EEPROM emulator.
De "bin" zit dan daar in opgeslagen..
Voordeel is dat er daarin vrijelijk, ook gewoon tijdens het rijden veranderingen aan de bin gedaan kunnen worden.
Zoals dus veranderingen in de tabellen die dan dus onmiddelijk geeffectueerd worden en waarvan je dus direct kunt zien wat het doet.

UserID6342

Heb zowel dat dash / computer bij jou als Yits gezien, en vind het beide fantastisch mooie apparaten  :eusa_clap: :eusa_clap:. Werkt bij beide ook geweldig zo !

Even, bedoeld als kleine tip en ik denk dat zowel Piet als Yits het er mee eens zijn, als je zover bent dat je zelf wilt / kunt gaan flashen wees dan verstandig en bouw een losse ECU voet om tot een bakkie, druk daar een mooi stabiel voedinkje in wat > 13.5V kan leveren, maak er een OBD-2 stekker in, paar draden aansluiten en klaar ben je.

Waarom dit ?  Gebleken is dat als je de ECU los neemt en op zo'n voet plaatst het flashen veel beter / sneller verloopt.  Natuurlijk kun je zo'n voedinkje in de ECU bouwen zodat je in de auto kunt flashen, maar soms wilt dat nog wel eens verkeerd gaan.  Beter dan de ECU los pakken en op dat zelfgemaakte bakkie flashen.  Je hebt dan ook niets te maken met de fan, andere omgevingsfactoren, etc. Bovendien moet de ECU toch eerst losgetrokken worden, een paar seconden, voordat je wilt/kunt gaan flashen om de rommel te resetten.

Daarbij, als je op de 'bak' flashed heb je maar max 1 mtr kabel tussen de ECU en je laptop zitten ipv de hele zooi eerst via de OBD-2 poort, door de hele auto heengaat en dan pas bij de ECU voet uitkomt.  Zeker bij X70's is dat best af en toe een probleem omdat die K-line beschadigd is.

Piet

Wij hebben hier inderdaad ook een losse ECU voet om onze niet-ostrich (dwz ongemodificeerde) ECU's te flashen.
Alhoewel die met name ook gebruikt wordt bij het vele experimenteren.
Flashen in de auto lukt op zich wel met een stepup converter ingebouwd, maar als je zo'n voet hebt gaat het inderdaad al gauw wat soepeler.

In een ECU met ostrich gaat uploaden van een bin in de auto totaal probleemloos en binnen een paar seconden.
Maar het vereist wel een behoorlijke hoeveelheid priegelsolderen om zo'n ding in de ECU in te bouwen.

UserID6342

Helemaal mee eens, en heb het zowel bij jou als bij Yits gezien hoe geweldig mooi die Ostrichs werken / hoe snel het gaat om iets te veranderen.  Maar ik denk en verwacht voor de meeste niet echt haalbaar / wenselijk.  Alhoewel het gewoon echt supermooi werkt.

Ries van de Zilverschuit

Flashen in de auto vraagt inderdaad soms wat geduld. Meestal moet ik het een paar keer proberen voordat het lukt en het flashen op zich neemt ook wel een paar minuten in beslag. Tot heden is het uiteindelijk altijd wel gelukt. Zo'n bakkie met een ecu-voet lijkt me wel handig voor hardcoretuners.  
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Piet

Voor degenen die ooit eens zo'n "flash station" willen bouwen:

http://volvospeed.com/vs_forum/topic/159506-tuners-rejoice-free-tuning-for-m44/?page=377&tab=comments#comment-2383430

Voor aansluitingen zie:
http://m44.wikia.com/wiki/ECU_Flashing

Step 3: Hook up jumper wires to your ECU like the following. Connect power(+14V) to pins A12,A26,A27 on the ECU. Connect a ground to either A13,A18,A28,A42, all ground pins are tied together so only one connection is needed.  Connect +13.5V to pin B8 on the ECU (not populated as standard), this is the bootmode pin and will allow the ECU to go into programming mode. Then connect pin 7 of the VAGCOM to pin B36 on the ECU. The ECU must share the same ground and power as the VAG-COM cable!

arjenT5R

Had idd ook zo'n idee, even een ecu voetje zien te scoren en obd stekker.
Heb nog ergens een slopert staan achter t struikgewas dus dat moet wel lukken.

Bromfiets accutje er naast en step up boostertje er tussen je hebt een draadloos flash station  :D

Oehyeahh  :azn:

Ik zie het alweer voor me  ;D

Zij:  " kom je eten poepie? "
Jij:   " Even m'n draagbare flash-station aan de lader hangen meisje. "

;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Piet

KIM

Ik loop nog met het plan rond om de ECU voeten van ME7 en M4.4 samen te bouwen in 1 kast met 1 OBD aansluiting en 1 voeding: Ideaal!

arjenT5R

Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

MrCain

Citaat van: arjenT5R op 29-08-2017 10:49:54
Had idd ook zo'n idee, even een ecu voetje zien te scoren en obd stekker.
Heb nog ergens een slopert staan achter t struikgewas dus dat moet wel lukken.

Bromfiets accutje er naast en step up boostertje er tussen je hebt een draadloos flash station  :D

Oehyeahh  :azn:

Gewoon een Ostrich inbouwen man
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!