Tuners deugd, Motronic 4.4 tuning uitgelegd.

Gestart door arjenT5R, 11-08-2017 21:06:51

Vorige topic - Volgende topic

Ries van de Zilverschuit

Citaat van: Piet op 19-10-2017 21:59:30
Blijkbaar kun je best vrij ver gaan met LPG.
Het is wel interessant moet ik zeggen, ik ben dan ook best wel benieuwd waar je uit gaat komen.

Toch ook maar eens lpg in je auto te leggen, Piet? Op benzine ben je nu wel uitontwikkeld...
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

arjenT5R

LPG is een geweldige brandstof wat dat aan gaat! CNG/LNG is eigenlijk nog veel mooier heeft nog veel hogere klopvastheid ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Piet

Jammer alleen van dat LPi-pompje.. ;D

Mwa benzine met meth injectie gaat ook wel aardig hoor  ;)

arjenT5R

Citaat van: Piet op 20-10-2017 00:10:44
Jammer alleen van dat LPi-pompje.. ;D

Mwa benzine met meth injectie gaat ook wel aardig hoor  ;)

Ja lpi is verre van zaligmakend er zijn betere systemen

KIM

Tsja dat LPi pompje houdt het bij mij toch al langer uit dan de brandstofpomp.
Die is namelijk al vervangen en de LPi pomp niet. Kwestie van onderhoud.

... of doel je op de opbrengst?

razorx

Kornelis bewijst wel de waarde van onderhoud van de pomp.
De huidige LPi pompen voldoen tot 310 á 350 pk. bij een lambda van 0,89.

Piet

Citaat van: KIM op 20-10-2017 11:42:37
Tsja dat LPi pompje houdt het bij mij toch al langer uit dan de brandstofpomp.
Die is namelijk al vervangen en de LPi pomp niet. Kwestie van onderhoud.

... of doel je op de opbrengst?

De opbrengst dus  ;D

Piet

Citaat van: razorx op 20-10-2017 13:34:18
Kornelis bewijst wel de waarde van onderhoud van de pomp.
De huidige LPi pompen voldoen tot 310 á 350 pk. bij een lambda van 0,89.

350pk zonder allerlei extra maatregelen komt mij als redelijk (erg) optimistich voor van wat ik er tot nu toe van gezien heb, denk dat 310 eerder het max is.

Maarten-t5

Ik denk dat men doelt op de opbrengst idd. 350 pk lijkt me wat hoog gegrepen voor de pompen die we recentelijk voorbij hebben zien komen, al zou de tank vol zitten en al request je maar 0.89. Moest hier niet iemand op t for het hele systeem upgraden om tot dat vermogen te komen op lpi?

Kunnen we in dit topic niet overgaan op wiel pk's trouwens? Al die gekke krukas pk schattingen /berekeningen zijn eigenlijk onzinnig. Is even wennen, maar misschien wel nuttig?  :)

Edit: Anders posten we ff met zijn allen tegelijk. :P

razorx

Klopt ook wel vandaar de letter a met het accent.
Ik heb het overigens over wat er uit de nieuwe pompen komt.

Tja hoe drukken we ons uniformer uit?

arjenT5R

Wiel pk's is leuk maar kun je alleen meten... We weten dat een 16T genoeg lucht kan maken voor ongeveer 300 krukas pk's dus waarom niet krukas pk's benoemen? Als iedereen maar weet waar t om gaat ;D

razorx

Of zou het helpen te spreken in load?

Ries van de Zilverschuit

Als load correleert met vermogen, dan is dat misschien wel handig. Dan ben ik wel benieuwd hoeveel load voor hoeveel pk staat.(Als dat zo werkt tenminste).
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Piet

Citaat van: arjenT5R op 20-10-2017 16:49:48
Wiel pk's is leuk maar kun je alleen meten... We weten dat een 16T genoeg lucht kan maken voor ongeveer 300 krukas pk's dus waarom niet krukas pk's benoemen? Als iedereen maar weet waar t om gaat ;D

Dat is het hem juist: wielpk kun je meten en daardoor onderling vergelijken, zeker als het op de zelfde bank gemeten wordt.
Krukaspk is alleen maar hard als je die ook werkelijk aan de krukas meet.
Aangezien wij geen van allen deze aan de krukas (kunnen) meten is de term krukaspk zoals wij die hanteren op zijn best niet meer dan een grove herleiding via vage formules.
Niet meer dan een  wilde gestimation dus, met een veel te grote foutmarge om bruikbaar te zijn.

Load is eigenlijk ook geen maat voor vermogen waar je onderling mee kunt vergelijken, hooguit enigzins een maat voor  je eigen vorderingen wat betreft het vermogen.
Een hoge gemeten luchtmassa en daarmee hoge load is mooi, maar dan moet je tune wel zodanig zijn dat al die gemetem lucht ook wel efficient in vermogen wordt omgezet.......

razorx

Ik ben het volledig met je eens dat krukas pk's een te grote marge bevatten. Maar je gaat ook niet iedere dag naar de rollenbank.
En je moet ook praktisch kunnen communiceren. Als Dirk het over een load van 12 heeft bij wijze van spreken weet ik wel ongeveer wat dat met zijn set up betekent.

Maar lastig. Misschien ook wel een onmogelijkheid exact met elkaar te kunnen communiceren zonder meting van de wiel pk's.