Tuners deugd, Motronic 4.4 tuning uitgelegd.

Gestart door arjenT5R, 11-08-2017 21:06:51

Vorige topic - Volgende topic

Piet

Citaat van: de Boeing op 20-11-2017 10:47:21
Ook maar even hier vragen:

welke wideband set van ecotrons moet je precies bestellen:

ALM-board
ALM-LSU ADV
ALM-Gauge
of nog een andere

met het oog op M4.4 en loggen?

Het is best wel een beetje een  onduidelijke site wat dat betreft.

Het ALM-board moet je in ieder geval NIET !! hebben.

Wil je alleen kunnen loggen dan is de ALM-LSU-ADV voldoende
Wil je daarnaast ook nog in de de cockpit ook nog naar een metertje kunnen staren dan moet je de een ALM  met gauge hebben

Prijstechnisch lijkt de ALM-S without gauge het handigst, die heeft de LSU 4.9 sensor.

Maarten-t5

Ik heb tot nu toe alleen nog maar de alm gauge ingebouwd.
Deze kun je ook zonder gauge bestellen. De gauge schijnt sowieso niet echt de moeite waard te zijn van deze.

Misschien ook nog even een toevoeging qua bedrading.
Er is maar 1 goeie plek voor de grounds en dat is de ECU ground, zo dicht mogelijk bij de ECU.
Daar kunnen zowel de signal en de heater ground samen op, de bedrading is daar dik genoeg.
Als je hem elders ground krijg je een offset in je metingen. Je kan de offset controleren door de alm met de laptop uit te lezen.

de Boeing

ok Thx heren!

ALM-S it is! (het is idd niet echt een duidelijke site...)

razorx

Nokkenas timing tool zelf maken

Dit verhaaltje heb ik al eerder in mijn weblog geplaatst maar voor het overzicht plaats ik hier een iets aangepaste versie.
Als je de turbodruk al tunende verhoogt zal je ontdekken dat je op een zeker moment last krijgt van detonatie.

Met name het "midden" gebied qua toeren kan hierin lastig zijn. Een veel toegepaste techniek bij turbomotoren is de inlaatnokkenas iets te verlaten en de uitlaatnokkenas iets te vervroegen om zo die detonatie weg te krijgen.

De waarden waaraan je moet denken is een vertraging van de inlaatnokkenas met 2 á 4 graden en de uitlaat met twee graden te vervroegen. Engelstaligen gebruiken het woord retard en advance.

Om dat precies te doen kan je een tooltje kopen. Maar veel leuker is het om er zelf één te maken..

Eerst in een grafisch pakket dat maten 1 op 1 aanhoudt een mal gemaakt:

De definitieve versie die je onderaan deze post kan downloaden is iets geavanceerder. ;)

De mal op een geschikt stukje kunststof gelegd en overgenomen.

Het woord op het stukje plastic is overigens niet als belediging voor de lezer bedoeld.

Als je zo iets maakt doe je dit op eigen risico. Werk schoner dan ik. ;)
Timing op de standaard waarde:

En de inlaat nokkenas drie graden verlaat.

Mocht je er zelf ook één willen maken, hier is de mal in PDF formaat:
www.paerl.it/volvo/camshaft timing tool.pdf

Van deze heb ik het opschrift iets aangepast zodat je hem zowel voor retard als advance kan gebruiken.

arjenT5R

Keurig Yits! Heb hem er in de index bij gezet.

Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

UserID6342

Waarbij ik dan wel een kleine kanttekening wil zetten; let er op dat je de beide nokkenassen zelf fysiek verdraait en niet alleen de tandwielen (anders heeft het nog geen zin).  Zonder gradenboog is het ongeveer 1 tand om.

arjenT5R

Citaat van: Dirk342 op 27-11-2017 09:16:52
Waarbij ik dan wel een kleine kanttekening wil zetten; let er op dat je de beide nokkenassen zelf fysiek verdraait en niet alleen de tandwielen (anders heeft het nog geen zin).  Zonder gradenboog is het ongeveer 1 tand om.

;D

Piet

Om de overlap te verminderen  is dus een kwestie van:

-De 3 boutjes iets lossen.
-De tandwielen, op hun plaats gehouden door de riem, te laten staan waar ze staan.
-De uitlaatnokkenas zelf (de linker) naar rechts roteren om hem te vervroegen. Dus inderdaad niet! het tandwiel.
-De inlaatnokkenas naar links roteren om hem te verlaten.

Alles gezien vanuit, als je voor de assen staat met je gezicht naar de tandwielen toe  ;D

Verdraaien van de nokkenassen kun je doen door een schroevendraaier tussen twee boutjes te zetten.

arjenT5R

Motor draait rechtsom dus met de motor mee draaien is vervroegen en tegen de richting in draaien is verlaten.

Allemaal mooi duidelijk zo mannen!

UserID6342

Als je dit wilt doen en de riem ligt er nog niet op, zorg dan eerst dat de tandwielen goed op de merktekens staan tov de nokkenassen (evt aan bakzijde blokkeren), je kunt hierna de beide assen inclusief tandwiel makkelijk 1 tand verdraaien nu. Je hebt nu 2 opties, of je legt de riem er gelijk omheen en maakt zelf nieuwe merktekens ergens op het kunststof, of je onthoud dat bij jouw auto de merktekens niet meer exact kloppen door deze verdraaiing.

Op de methode zoals Piet omschrijft staan je tandwielen altijd goed op de merktekens, maar is het iets lastiger om die nokkenassen 2 tot 4 graden te verdraaien.

Edit: 2-4 graden op de nokkenas zelf is lastiger te zien als op het tandwiel namelijk.

freefall

Wederom een paar heerlijke posten met duidelijk nuttige adviezen. Ik.krijg door de kleine aanpassingen steeds meer ruimte voor een beetje extra boost. ;D
Het aanpassen van de.software gaat snel beginnen...
1997 417 nautic blue S70 2.5T AT Zoonlief
2000 426 mystic silver V70D AT
1997 421 dark olive pearl V70 2.5T 2.3T AT AWD
1998 419 sand silver S70 T5 AT zoonlief
1995 421 dark olive pearl 850 T5R AT
i beun, therefore i am

Piet

Citaat van: Dirk342 op 27-11-2017 10:31:14
Als je dit wilt doen en de riem ligt er nog niet op, zorg dan eerst dat de tandwielen goed op de merktekens staan tov de nokkenassen (evt aan bakzijde blokkeren), je kunt hierna de beide assen inclusief tandwiel makkelijk 1 tand verdraaien nu. Je hebt nu 2 opties, of je legt de riem er gelijk omheen en maakt zelf nieuwe merktekens ergens op het kunststof, of je onthoud dat bij jouw auto de merktekens niet meer exact kloppen door deze verdraaiing.

Op de methode zoals Piet omschrijft staan je tandwielen altijd goed op de merktekens, maar is het iets lastiger om die nokkenassen 2 tot 4 graden te verdraaien.

Edit: 2-4 graden op de nokkenas zelf is lastiger te zien als op het tandwiel namelijk.

Niet met behulp van het tooltje van yits, die draait nl met de nokkenas mee.
Mja de meesten zullen de assen verzetten met de riem er nog om. Wat eigenlijk ook het beste makkelijkste is.

Wel er voor zorgen dat 2 gaatjes erin voor de boutjes een tight fit zijn.
de 3e kan het beste wijder zijn zodat je deze bout vast kan laten zitten bij het plaatsen van het schijfje, opdat het tandwiel dan nog even gefixeerd blijft op de as en niet alvast verschuift.

Dus :
-1 bout vast laten zitten.
-2 eruit.
-schijfje plaatsen en de 2 bouten er weer in.
-merkteken zetten
-alle 3 boutjes iets lossen
-dan merkteken op schijfje (en daarmee dus de as)  tov merkteken op plastic rand in de juiste richting aantal graden draaien, waarbij tandwiel op zijn plaats blijft.

Juiste richting is dan voor de inlaatnokkenas naar links en voor de uitlaatnokkenas naar rechts.

razorx

Duidelijker kan het niet met die laatste post.  :eusa_clap: En met de riem er op is inderdaad het handigst.

arjenT5R

Ik heb flink knock bij 3000 rpm als de boel begint op te spoelen dus ik ga hier zeker mee aan de gang. Eerst ff nieuwe riem en rollen :D

Piet

Citaat van: arjenT5R op 27-11-2017 12:28:58
Ik heb flink knock bij 3000 rpm als de boel begint op te spoelen dus ik ga hier zeker mee aan de gang. Eerst ff nieuwe riem en rollen :D

Op LPG?
Had jij niet een automaat?
Is hij op dat moment dan ook bezig met schakelen?