Tuners deugd, Motronic 4.4 tuning uitgelegd.

Gestart door arjenT5R, 11-08-2017 21:06:51

Vorige topic - Volgende topic

Piet

Bovendien zit je dan behoorlijk buiten zijn efficiency range.

Vooral ook in de aanloop naar de max load request niet meer load vragen dan er geleverd kan worden door de turbo.
De ECU zal dan de TCV te hoog op laten lopen in een poging toch de load te willen halen, de turbo kan dan nog niet volgen.
Maar als ie dan eenmaal opspoelt is er daardoor een te hoge aanvangs TCV duty cycle wat dus resulteert in overshoot.

arjenT5R

Exact! ;D

Ik zie nu iig in wat er voorheen allemaal fout ging  ;D

Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

arjenT5R

Ik heb met mijn neppert heel wat bakken gesloopt en turbo's de vernieling ingedraaid, zeker nu achteraf vrij logisch.

Voelde wel lekker snel en daar was ik weer naar op zoek, nu dus een goed compromis zien te vinden tussen lekker snel voelen en de boel heel houden ja!

BBS

Citaat van: Maarten-t5 op 05-12-2017 10:34:57
1.67 bar is de perfecte druk om het druklager in je turbo om zeep te helpen :)
En niet alleen je turbo..... ::)
Volvoloos....

classicT5

990 graden in je T/H is ook niet gezond, dat betekent nog hogere temp in je kop, dat vinden die kleppen niet lekker.

leons850

Citaat van: BBS op 05-12-2017 14:45:18
Citaat van: Maarten-t5 op 05-12-2017 10:34:57
1.67 bar is de perfecte druk om het druklager in je turbo om zeep te helpen :)
En niet alleen je turbo..... ::)

Druk is niet het gene wat drijfstangen sloopt he. ;)
Dat is een combinatie van dingen waardoor Knock ontstaat en dat killt je drijfstangen.
Met 0.8 bar druk kun je ook de boel krom drukken, als je ontsteking maar verrot staat.
Als je graag 1.67bar wilt doen, moet je gewoon de ontsteking heel laat zetten.
Vreselijk voor je temperaturen maar het kan wel...
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

Piet

Een, wat was het 16T ?, op 1.67 bar laten draaien is het degraderen van je turbo tot een hete lucht fohn  ;D

Die hete lucht is bovendien ook nog eens behoorlijk knock bevorderend

1.2 bar is wel het matje om hem nog efficient te laten zijn.

Piet

Citaat van: arjenT5R op 05-12-2017 14:31:24
Ik heb met mijn neppert heel wat bakkevn gesloopt en turbo's de vernieling ingedraaid, zeker nu achteraf vrij logisch.

Voelde wel lekker snel en daar was ik weer naar op zoek, nu dus een goed compromis zien te vinden tussen lekker snel voelen en de boel heel houden ja!

Mja, het is nog niet eens een compromis eigenlijk.
Daar waar je de boel nog heel houdt is de zaak ook op zijn efficientst en haal je het meeste vermogen er uit.

arjenT5R

Citaat van: Piet op 05-12-2017 15:46:45
Een, wat was het 16T ?, op 1.67 bar laten draaien is het degraderen van je turbo tot een hete lucht fohn  ;D

Die hete lucht is bovendien ook nog eens behoorlijk knock bevorderend

1.2 bar is wel het matje om hem nog efficient te laten zijn.

Weet ik ook 't was gewoon nooit naar m'n zin tot nu toe, ben er ook achter wat t probleem is ondertussen.

Had een Forge wastegate actuator gekocht via t forum een nieuwe wel.
Wss is die niet gemaakt om af te regelen met tcv ofzo... ik snap er geen hol van.
Er zitten dode punten in en heb m ondertussen zo strak staan dat het klepje amper nog open gaat.

K ga maar eens een goeie wastegate actuator scoren bij kinu.. moet binnenkort weer varen dus vind t voor nu wel gescheten.

Iemand nog een forge wastegate actuator met complete set veren? ;D

Citaat van: Piet op 05-12-2017 16:28:19
Citaat van: arjenT5R op 05-12-2017 14:31:24
Ik heb met mijn neppert heel wat bakkevn gesloopt en turbo's de vernieling ingedraaid, zeker nu achteraf vrij logisch.

Mja, het is nog niet eens een compromis eigenlijk.
Daar waar je de boel nog heel houdt is de zaak ook op zijn efficientst en haal je het meeste vermogen er uit.

Ja nou precies dat dus, en daar was ik naar op zoek maar heb me weer laten verleiden Forge troep te kopen ;D
En zo blijf je sukkelen, de actuator was niet eens goedkoop en de set veren kostte ook nog eens 40 euro...
dusssssssssssss

Citaat van: classicT5 op 05-12-2017 14:46:16
990 graden in je T/H is ook niet gezond, dat betekent nog hogere temp in je kop, dat vinden die kleppen niet lekker.

Ik denk dat er stiekem heel wat mensen met zo'n soort tune rond rijden hoor.  Wie heeft er nu egt meting verder?
Niet dat ik dat van plan ben om er mee door te rijden  ;D

Maarten-t5

Soms moet je gewoon dingen slopen om te kijken hoe ver je kan gaan ofc :)
Zolang het je eigen spullen zijn kun je nog wel s wat testen.

Kun je die forge wg eens linken?
Zitten er toevallig 2 aansluitingen op?

Trouwens, ik heb nog maar weinig kromme drijfstangen gezien bij automaten.
Ik denk ook dat het risico daar kleiner is, omdat het ding vanzelf terug schakelt als er gas gegeven word.
Daarmee wil ik niet zeggen dat het onmogelijk is ofc.

arjenT5R

Citaat van: Maarten-t5 op 05-12-2017 18:15:14
Soms moet je gewoon dingen slopen om te kijken hoe ver je kan gaan ofc :)
Zolang het je eigen spullen zijn kun je nog wel s wat testen.

Kun je die forge wg eens linken?
Zitten er toevallig 2 aansluitingen op?

Trouwens, ik heb nog maar weinig kromme drijfstangen gezien bij automaten.
Ik denk ook dat het risico daar kleiner is, omdat het ding vanzelf terug schakelt als er gas gegeven word.
Daarmee wil ik niet zeggen dat het onmogelijk is ofc.

http://europeantuning.luondo.nl/nl/11358877/forge-verstelbare-actuator-volvo-850-en-svc70--1994-98

hiero dit ding maar dan voor schuine flens, heb m gekocht omdat ik toch van rechte naar schuine flens ging en een andere actuator nodig had.

Heb nu dus de groene veer er in, eventueel heb ik nog wel zwaardere maar wil je dat?  :-X

http://www.vpcuk.org/forums/showthread.php?46914-Forge-actuator-spring-advice-please/page2

Kom net bovenstaande link tegen... wat moet ik nu ;D  :eusa_wall:

classicT5

Ik denk dat er stiekem heel wat mensen met zo'n soort tune rond rijden hoor.  Wie heeft er nu egt meting verder?
Niet dat ik dat van plan ben om er mee door te rijden  ;D
[/quote]

-> ignorance is bliss

Ik ben bang dat merendeel van tuners dit uberhaupt niet meet. En over de gevolgen.... In nederland zal wel meevallen, maar op grotere hoogtes ed. Niet voor niets dat oem hoogtetesten doen.

arjenT5R

Ignorance is bliss!

Nah ik had met de Neppert ook regelmatig de pijp rood gloeiend, gescheurde uitlaathuizen, versleten lagers en vast gelastte moertjes als ik de dp weer eens los wilde halen.

Er zijn er vast veel met zo'n soort software maar als je t niet hele dagen gebruikt zal t nog wel ff heel blijven ;D

arjenT5R

Zalig zijn de onwetenden zou ook wel een mooi sticky topic zijn in techniek ;D

razorx

mee eens  :-* Niet letterlijk, maar dat is een stevig punt. Ehh ik bedoel jouw opmerking. ;)