Tuners deugd, Motronic 4.4 tuning uitgelegd.

Gestart door arjenT5R, 11-08-2017 21:06:51

Vorige topic - Volgende topic

arjenT5R

Citaat van: de Boeing op 09-01-2018 23:16:38
ok, niet lineair dus,...

ik ben voorlopig gerustgesteld in mijn keuze voor 3.25 en niet 2.75

Thx

;D

Met een K24 een goede keus lijkt me.

Citaat van: razorx op 09-01-2018 23:19:53
Geen zorgen,
Dat verlies aan resolutie valt in de praktijk wel mee. ;)

Bempie gebruikt ze ook toch? Standaard dus kan me niet voorstellen dat er iets mis mee zou zijn.

Haha iedereen aan de alu ic en de rioolpijp luchtmassameter

Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

de Boeing

Maar een moderne 'Bempie' draait wellicht wel een iets krachtigere Motronic-suite, waardoor ze wat meer stapjes tussen 0-5V  kunnen zetten   :)

razorx

Citaat van: arjenT5R op 09-01-2018 23:20:00
Citaat van: de Boeing op 09-01-2018 23:16:38
ok, niet lineair dus,...

ik ben voorlopig gerustgesteld in mijn keuze voor 3.25 en niet 2.75

Thx

;D

Met een K24 een goede keus lijkt me.

Citaat van: razorx op 09-01-2018 23:19:53
Geen zorgen,
Dat verlies aan resolutie valt in de praktijk wel mee. ;)

Bempie gebruikt ze ook toch? Standaard dus kan me niet voorstellen dat er iets mis mee zou zijn.

Haha iedereen aan de alu ic en de rioolpijp luchtmassameter

Inderdaad.

Het hoofdpunt leek hoeveel bits de fabrikant gebruikt om de LMM waarde uit te lezen.
Er komt een analoog signaal binnen van de LMM. 0 tot 5V. In het ideale geval. Meestal is de max output van de LMM 4,5V .

Als je je meetbereik van je LMM vergroot door een grotere behuizing en de daarna noodzakelijke aanpassing aan je ECU. Verlies je inderdaad aan resolutie in je regelbereik. Maar gelukkig is dat verlies zo beperkt dat je er geen last van zal hebben.

256 bits blijkt nog steeds voldoende. ;)

Piet

Resolutieverlies is werkelijk  totaal verwaarloosbaar.

Ik heb voor iemand in de US een conversiefactor voor zijn 5" ID !!!!! berekent.
(zie mijn in arjens post ge(/mis :) )bruikte spreadsheet hierboven :) )
Die reed daar nog steeds probleemloos mee, nog steeds helemaal niks van resolutieverlies te merken.

Airmass wordt in de M44 ook als een 16 bits waarde verwerkt.

Ik rij nu al meer dan een jaar met een 3.25 maf rond, no problems whatsoever.

Piet

Yits bedoelde hierboven waarschijnlijk 256 stapjes in een 8 bits waarde.
Maar het is zelfs een 16 bits waarde met 65536 stapjes dus.
Mwa daar past een 3.25 inchje prima in hoor.

Toevoeging:
Nu is de ADC van de gebruikte microprocessor wel 10 bits.
Maar 1024 stapjes zijn nog steeds veel meer dan genoeg voor een 3.24 "

razorx

Duidelijk Piet. Wel een beetje jaloers hoe jij de bin als een boek leest. ;)

arjenT5R

vasquez

Niet gehinderd door kennis, toch een aantal vragen....

Lees hier allerlei theorieën over de LMM, diameter, luchtverplaatsing en voor welke vermogens deze geschikt zouden zijn.

Ik zie op de laatste 2 pagina's beweringen van meerdere mensen dat een LMM van 2.75 inch net niet/net wel goed genoeg zou zijn voor 300pk en dat 3.25 inch de way to go zou zijn voor een 19T met zware mods.

Zijn dit aannames of feiten?

Laat de stock LMM op een S60R/V70R nou 2.75 inch zijn en er rijden wereldwijd massa's van deze apparaten rond, standaard 300pk, stage 1 +/- 330pk, daar is echt geen grotere LMM gemonteerd. Diezelfde modellen rijden ook stage 2 of 3 rond met +340pk rond zonder LMM te wijzigen.

Ik geloof best dat je (bijvoorbeeld zoals Piet) kunt rondrijden met een grotere LMM(behuizing), maar noodzakelijk bij een degelijke mapping met 18T/19T...hmmm, niet overtuigd....bekruipt mij het gevoel dat er e.a. uit zijn verband word getrokken......

Kan iemand mij uitleggen waar deze beweringen voor de 850/V70 eigenlijk op gebaseerd zijn?

razorx

arjenT5R

De stock S60R/V70R heeft een andere LMM met meer pinnen en een andere stekker, deze zou zomaar volgens een heel ander principe kunnen werken.

Deze heeft waarschijnlijk een beter/groter meetbereik door een andere offset.

Deze info is alleen voor motronic 4.4 niet voor ME7 iedere ME7 auto heeft std een 2.75mm lmm.
Ik weet niet wat t bereik hiervan is dit is waarschijnlijk groter.

Wij hebben t te doen met een wat ouderwetsere lmm en het bereik daarvan.
Feit is dat wij buiten t meetbereik komen. En door de diameter te vergroten vergroten we t meetbereik.

Meer is er niet te vertellen de vergelijking is scheef als ik dat mag zeggen.
Vergelijk hem met een Bmw 540 luchtmassameter die we gebruiken deze motor levert 340 pk.
Wat je dus wel als feit aan kan nemen is dat de BMW maf ruim binnen de marges zal zitten voor 340pk.

Waarom zouden we dit doen terwijl t niet nodig is.... dat is alleen jezelf in de poot schieten toch.

Ik hou ook liever m'n originele LMM...
Ik heb ook liefst 350 pk met zo min mogelijk kosten zo min mogelijk verbouwingen  ;D

De luchtmassa waarde is een belangrijke waarde voor de load input en het laat heel goed je voortgang zien, meer luchtverplaatsing en langere injector openingstijd = in principe meer vermogen  ;D

edit:

Nog even een heel belangrijke edit... zoals ik ook al heb aangegeven in het LMM groupbuy topic.
Het kan allemaal gewoon het hoeft ook niet met een grotere LMM want zoals ook daar aangegeven er rijden zat auto's rond met chip en grotere turbo's en originele LMM.
Je zit alleen wel buiten t meetbereik van t ding... dus boven zijn maximale waarde zal ie een soort gissen/extrapoleren

Ook het voorbeeld wat je aanhaalt over den S60R/V70R is hierin leuk volvo zal echt wel zorgen dat de LMM binnen bereik is voor de luchtverplaatsing van de motor.
Echter wat gebeurt er als je hem chipt naar 340 pk? Dan is de kans ook ruim aanwezig dat ie buiten het maximale meetbereik van de LMM komt.
Als je dat ok vind of niet weet is daar niets aan de hand...

Echter ik wil wel graag de luchtverplaatsing in de gaten kunnen houden en zorgen dat de ECU ten alle tijde in de goede cel aan het regelen is. Dus ik ga m'n luchtbak verbouwen en er zo'n ding in flanzen.

Edit 2

Nu ik toch bezig ben he....

Stel dat de originele LMM tot een load van 9 kan meten.
En ik maak in werkelijkheid een load van 11... hoe weet de ecu dan in welke tabel ik moet zitten voor het juiste ontstekingstijdstip en de juiste brandstof hoeveelheid?
Juist dat extrapoleert ie... hopen dat je in de goede cel zit dan...

Juist in de hogere load schalen wil je spot on regelen toch om knock en allerlei andere ellende tegen te gaan.

UserID6342

Helemaal mee eens, zijn 2 compleet verschillende ME systemen en onvergelijkbaar met elkaar.

Edit: in navolging van Arjen, een load van 12 en hoger + een airmass gemeten door de LMM van ruim boven de 1200 kg/h is allemaal niet zo bijzonder hoor, want kun je met een automaat ook draaien en dan doe je ergens nog rustig aan om je bak en blok te beschermen !  Er zit nog meer in, als je een versterkt blok en handbak hebt.  Maar juist die hoeveelheid lucht moet hij dan wel via de LMM kunnen (!) meten.

Het belangrijkste is denk ik, dat het totaal niet om de PK's gaat maar om het goed lopen van het blokje in alle regionen.

Piet

Kan wel hoor 350+ pk op een standaard maf.
Maar er kan dan dus nooit sprake zijn van een mooie optimale tune over het hele gebied.
Als de maf clipt krijg je nl. de situatie dat een aantal cellen in de tabellen voor meerdere totaal verschillende situaties gaan gelden.

Tuurlijk, je kan er een beetje omheen tunen en zorgen dat er geen narigheid als knock in de slechtste situatie voor zo'n cel optreedt, maar die cel is dan nooit optimaal voor de andere situaties waarin die cel ook aangesproken wordt.
Ach, je kan dan nog steeds het gevoel hebben een fantastische tune te hebben, so .. everybody happy.
Prima voor de gemiddelde tunerklant.
(Alhoewel ze dacht ik bij de betere tuningsbedrijven als  Fasttech toch ook wel degelijk gotere mafs monteren.)

Maar als DIY-tuner neem je daar natuurlijk geen genoegen mee.. en ga je ook voor de laatste meter ofwel monteer je een maf die voldoet aan het meetbereik voor de max hoeveelheid lucht die je motor naar binnen zuigt.
Niks ingewikkelds, als je in de logs ziet dat je maf clipt, welnu dan ga je een stapje groter.. simple as that. Gewoon om je tune zuiver te houden.

Hoe groot ie dan moet worden, tja dat zie je dan dus in je logs.
Dat is wat Yits bedoelde met: uit ervaring dus.

Bij mij schoot een S90 maf met mijn 19T net te kort.
Deels komt dat ook doordat de sensor vrijwel nooit zijn maximale uitgangsspanning van 5 volt haalt (ook niet als hij hagelnieuw is), maar meestal blijft steken op 4.5 volt ofwel de theoretische maximale hoeveelheid lucht die hij kan meten wordt niet gehaald.

Overigens kun je een ME7 niet zo zondermeer vergelijken met een M44.
Wat de diameter van 2.75" van de ME7 maf betreft:
Ik heb het nooit nagemeten maar is dit niet de uitwendige diameter?
Het gaat nl om de inwendige diameter.
De 850 maf bv. is inwendig 2.5" maar uitwendig 2.75"

Maarten-t5

Uit mijn hoofd: de maftabel in de me7 wagens gaat tot iets over de 1100 kg/hr.
De binnendiameter van de maf buihuizing is groter bij een me7 wagen, maar ook de sensor is anders.
Deze zit ook een kwart slag gedraait tov de vroegere maf sensoren.

edit: hij kan ook negatieve waarden meten bij een me7 motor als ik me niet vergis

even gecheckt, de tabel gaat tot 1182 kg/hr.
Bij de bosch sensoren word er echter 200 kg/h vanaf getrokken (de offset tgv het negatieve deel van het meetbereik) waardoor de maximaal meetbare luchtstroom 982 kg/h word.
Dat is iets meer dan de standaard 850 maf kan meten.

Maarten-t5

Citaat van: arjenT5R op 10-01-2018 16:33:43

Juist dat extrapoleert ie... hopen dat je in de goede cel zit dan...

Niet dus, hij pakt gewoon de waarde in de laatste cel die hij aan kan spreken.
Zodra 1 van de assen gemaximeerd is, is de situatie voor de ecu stationair geworden voor die as.
Hij kan niet extrapoleren, daar heeft hij geen routines voor. Hij kan slechts interpoleren in bepaalde tabellen (niet allemaal dus).