Tuners deugd, Motronic 4.4 tuning uitgelegd.

Gestart door arjenT5R, 11-08-2017 21:06:51

Vorige topic - Volgende topic

classicT5

Bedankt kornelis. Zelfs weer wat over Excel geleerd, top, kende dat met trendlijn en dan formule afleiden niet.

razorx

Ter verduidelijking en vriendelijk bedoeld. ;)

Over de TCV bestaan heelaas veel misverstanden. Mede veroorzaakt door de door IPD gepubliceerde filmpjes.
Een TCV is niets meer of minder dan een solenoid.

IPD presteerde het filmpjes te maken waarbij je de TCV zelf, dat dat ding dat niet meer is dan een spoel met plunjer, in moest leren.
Het gevolg van deze mystificatie is nog steeds terug te vinden. De ECU leert ook niet in over het gedrag van die spoel. ;)

Antracs

Dus alleen statische variabelen in de (PID?) controle loop van de TCV? Dacht dat er wel wat geïntegreerd werd over de gegevens die van de MAF sensor terugkomen. Had de indruk dat als je de tcv pilot tabel aanpast er ook oscillatie optreedt in de tcv aansturing. Helaas geen logje im te bewijzen.
C70T5 1998 CoupeHandbak BlauweInjectoren Simons020-H7uitlaat software:608_rev6 binary

razorx

Statische tabellen: ja.
Wat die oscillaties aangaat: Dat is absoluut mogelijk als je TCV duty cycle of je TCV pilot tabel niet goed staat. Het is een regelsysteem met een terugkoppel lus. ;)

Benny850

Alleen zal ik toch het probleem ergens in moeten zoeken. Mijn gedachte: doordat de aansturing nu optimaal is, is er een ander zwak punt naar boven gekomen.

Als de duty cycle niet goed zou staan? Moet dit hergeprogammeerd worden in de ecu?

Piet

Is de software nog standaard of is hij getuned?
Is hij bv getuned is op een brakke TCV, kan ik me deze verschijnselen wel voorstellen als je daarna een goed werkende nieuwe TCV monteert.

Benny850

Hij is getuned (zo gekocht) gewoon een 15g wel met een 3 inch downpipe. Is nog een obd1 auto.
Ben hem sinds die 2 jaar stage 0 aan het maken en was nu dus bij de tcv uitgekomen. Met die nieuwe eraan trok hij wel gelijk beter..

Piet

Ik denk  dat je het dan daarin moet zoeken, in dat geval zal de tune moeten worden aangepast om dat zagen bovenin kwijt te raken.

Maarten-t5

Kunt ook experimenteren met iets lossen van de wastegate. Wel zodanig dat ie nog op druk komt. Is waarschijnlijk een sub optimale oplossing, maar het kan helpen.

Benny850

Dank piet en maarten. Zal wel eens kijken of het iets losser zetten van de wastegate dit weekend iets uit zal maken. Anders zal iemand eens naar de tune moeten kijken.

Antracs

Even een vraagje aan de knappe koppen.

Ik wil de relevante tabellen voor de onsteking en de volumetrische efficientie laten meeschalen met de hogere load in de Target Load Setpoint-tabel, door de Major load tabel aan te passen. De tabellen die dan moeten meeschalen zijn, denk ik,:

VE Map Part Load
Ignition Map
Knock Detection
Knock Fuel Enrichment

Maar deze tabellen krijgen dan ook een andere y-as:

Target Fuel Regeneration Rate,
Max Enrichment in Knocking,
delta ignition angle at ac on,
Map for Cat Protection weighting factors

En wellicht zijn er nog ongedocumenteerde tabellen of functies die gaan meeschalen!

Vraag:
Als ik de Major load tabel ga aanpassen, welke tabellen moet je dan meeschalen, en wat doet de "Load 2448 Mod" eigenlijk?

C70T5 1998 CoupeHandbak BlauweInjectoren Simons020-H7uitlaat software:608_rev6 binary

Antracs

Ahh  :eusa_dance: gevonden... google is my friend

http://volvospeed.com/vs_forum/topic/159506-tuners-rejoice-free-tuning-for-m44/?do=findComment&comment=2386690

"2448 mod.
If you have a big turbo, accompanied by a big maf, chances are that you are maxing the internal load variable at 12.24ms. This is undesirable, as it has the same effect as maxing your maf: Loss of control and resolution in the upper load regions. This mod doubles the maximum internal load cap from 12.24 ms to 24.48 ms. Rescaling your axes in these maps results in much better control in all load situations.
The new load variable that is created with this mod only applies to the necessary tables like load request, ignition, and fueling. This way you don't have to worry about rescaling all the other maps that use the primary load axis, as that will be left untouched."

Nou ga ik met een TD04hl-16T niet door de barriere van 12.24 ms heen denk ik, dus ik heb die mod niet nodig. Ben wel nieuwschierig wat de mod doet met de "tables like load request, ignition, and fueling". Ik denk dat de y-as van die tabellen naar een ander hex adres worden omgeleid of zo.

Maar als ik de tabellen Knock Detection, Knock Fuel enrichment en Max Enrichment in Knocking ook wil meeschalen tot max 12,24 ms, dan kan ik deze mod denk ik beter niet gebruiken?  Toch nog niet helemaal duidelijk wat die 2448 mod doet.

arjenT5R

Je kan gewoon de load rescaler tool gebruiken voor het herschalen van alle nodige tabellen.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Antracs

Die tool had ik al gevonden, maar die werkt niet bij alle tabellen en introduceerd afrondingsfouten. Vul maar eens new max load 8.017 in. Rescalen doe ik wel met excel.

Het gaat mij om welke tabellen relevant zijn en wat die 2448 mod doet.

arjenT5R

Citaat van: Antracs op 28-10-2018 21:27:21
Die tool had ik al gevonden, maar die werkt niet bij alle tabellen en introduceerd afrondingsfouten. Vul maar eens new max load 8.017 in. Rescalen doe ik wel met excel.

Het gaat mij om welke tabellen relevant zijn en wat die 2448 mod doet.

Dat zijn geen afrondingsfouten dat zijn de getallen waar de bin mee werkt binair gebeuren je kan niet zomaar rescalen in excel anders had die tool ook niet nodig geweest.

2448 mod is nodig voor turbo's groter dan 18 19 20 T omdat die meer lucht verzetten dan door de originele bin kan worden gemeten en omgerekend worden naar load.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!