versnellingsbak kraakt en gaat moeilijk in 3/4

Gestart door H_Rovers, 13-08-2017 22:37:42

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

H_Rovers

De s70 (2.5 20v 1997, 230 dkm) van mijn vader heeft problemen met de versnellingsbak. Hij gaat moeiijk in sommige versnellingen, met name 3 en 4 (tijdens het rijden maar ook stationair) en geeft ook kraakgeluiden tijdens het schakelen. Wat weinig info, ik weet het, maar waar moeten we dit in zoeken?

arjenT5R

Naar een nieuwe versnellingsbak of een revisie bedrijf.

Synchromesh versleten.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

MartijnGLT


arjenT5R

Citaat van: MartijnGLT op 13-08-2017 23:41:09
Koppelingsclinder is niet lek?

Plausibel echter niet aannemelijk daar 1 en R als eerst moeilijk gaan doen bij koppeling cilinder problemen.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

H_Rovers

Koppeling en niveau van de olie is nagekeken, zou OK moeten zijn. Dit is dus einde oefening voor de bak? Wat voor kosten moeten we rekening mee houden om een goede gebruikte in te laten bouwen?

arjenT5R

Sloperij vraagt 200 a 250 voor een bakje
8 a 10 uur arbeid
2 tientjes olie

Koppeling set ook gelijk vervangen nu ie er toch naast ligt?
Eventueel krukas kering?
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Ries van de Zilverschuit

'k Heb indertijd inderdaad voor ongeveer die prijs een bak van een demontagebedrijf gekocht. Officieel maar 150.000 km gereden... Hij was in elk geval goed.

Dennis850estate heeft de wissel toen gedaan. Daar is hij zeer rap in. Binnen een werkdag was het gefixed. Kon er gewoon op wachten  ;) en had daarom wat leesvoer meegenomen. 
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

arjenT5R

Doet dennis het nog? Anders is dat idd een goed plan!
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

H_Rovers

Mijn vader is inmiddels bij een revisiebedrijf geweest (voor versnellingsbakken, http://vanberkel-versnellingsbakrevisie.nl/). Hij constateerde dat de koppeling versleten is. Hij zette de auto op bokken en trapte de koppeling in en de wielen bleven aangedreven. De koppeling gaat nu vervangen worden, maar moeten we ons nog zorgen maken over de versnellingsbak? Heeft die hier iets van geleden? Ik vertrouw het oordeel van de specialist wel, maar ik zou graag wat meer meningen horen.

arjenT5R

#9
Citaat van: H_Rovers op 29-08-2017 10:05:29
Mijn vader is inmiddels bij een revisiebedrijf geweest (voor versnellingsbakken, http://vanberkel-versnellingsbakrevisie.nl/). Hij constateerde dat de koppeling versleten is. Hij zette de auto op bokken en trapte de koppeling in en de wielen bleven aangedreven. De koppeling gaat nu vervangen worden, maar moeten we ons nog zorgen maken over de versnellingsbak? Heeft die hier iets van geleden? Ik vertrouw het oordeel van de specialist wel, maar ik zou graag wat meer meningen horen.

Zoals hier boven ook beschreven de kans is goed aanwezig maar schakelen bij stilstand is eigenlijk het moeilijkst omdat de tanden dan niet gelijk voor elkaar staan.
Dus je zou verwachten(en dat is ook zo) dat als de koppeling niet helemaal vrij geef je als eerst problemen in 1 en R krijgt.
Je hebt dus kans dat na vervangen van de koppeling ook de bak gedaan moet worden.

Tsja ik zou niet weten hoe je dit kunt testen, ik zou zeggen lever die man een nette tweedehands bak aan?
Hier op t forum is vast wat te vinden, bakjes gaan rond de €100.
Je zal dan nooit weten of t de bak of de koppeling was maar je zit wel op safe.

En redeneer eens mee? Een koppelingsplaat verslijt ja? De plaat wordt dunner.
Dus je aangrijpingspunt wordt hoger.
Dat betekend dus dat de koppeling op een later stadium aangrijpt, ofwel op een eerder punt volledig ontkoppelt is.

Dus als je aangrijpingspunt hoog ligt dan zal ie ook wel volledig ontkoppelen.
Ligt je aangrijpingspunt laag, dan zit er lucht in de cilinder (versleten of lucht ingetrapt door laag vloeistof niveau).
Ik kan me niet voorstellen dat wielen stil moeten staan bij ingetrapte koppeling en auto met de voorwielen los.
Even de rem aan tikken en ze staan stil, dat wel.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

NinaPaul

Wielen draaien (onbelast) altijd mee door wrijvingsweerstand.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

arjenT5R

Citaat van: NinaPaul op 29-08-2017 14:17:58
Wielen draaien (onbelast) altijd mee door wrijvingsweerstand.

Als jij en ik dat nu al snappen, waarom stelt een garage bedrijf dat soort diagnoses dan?

Is zeker niet lullig bedoelt naar jou NP maar gewoon een verwijt naar de algemene kennis van garage bedrijven, er wordt een partij gerommeld tot en met.

Of zoals d'n Pol van de Kamasutra zei over de escortservices in Antwerpen
Citeer" 'T zijn allemaal roemelaars van d'n eerst tot de loatste "


Matroesjka's heerlijke serie  :D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

NinaPaul

Omdat de meeste monteurs qua niveau niet verder komen dan MBO-2? Ik vervang dit in de hoop.......

Ach, zorgt ervoor dat echte diagnose specialisten nog werk hebben.

"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

arjenT5R

Citaat van: NinaPaul op 29-08-2017 14:32:08
Omdat de meeste monteurs qua niveau niet verder komen dan MBO-2? Ik vervang dit in de hoop.......

Ach, zorgt ervoor dat echte diagnose specialisten nog werk hebben.



:eusa_think: tsja ik ben er bang voor dat dat inderdaad zomaar eens t geval zou kunnen zijn.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!