Zelf aangeschafte onderdelen laten monteren in garagebedrijf.

Gestart door Sharan83, 14-08-2017 21:12:02

Vorige topic - Volgende topic

reneetje

Je maakt een fout bij de redenatie  of er anno 2017 creatieve oplossingen voor waren, met de gedachten gang van de handel is transparant , ik koop goedkoop mijn materialen op internet, en een ander mag het erop zetten.

Maar daar zit het nu net , daar krijg je vieze handjes van en dat soort moet je zoeken met een looplamp.

De patat generatie surft liever  op het net op zoek naar de ultime goedkope leverancier, maar zelf de handjes uit de mouwen te steken....... :eusa_naughty:

Het grootste probleem wat zich gaat afspelen, gebrek aan vaklui die met de handjes werken, en tja alles wat zeldzaam is/wordt hangt een prijskaartje.

Zit zelf in een ander branche , maar maak het ook wel mee , spullen van Alibaba of de Gamma en wij mogen het erop zetten  :eusa_naughty:  , of nog erger , mensen die bellen van ik heb dit en dat gekocht(ergens anders dus) maar hoe moet ik dat werkend krijgen ........ :eusa_doh:

Sommigen hebben echt een plaat voor de kop  :-X
_________
(_l_|_,\____\,_
{----__---_(olllllllo)
()_)"""""()_)--"--)_)

Sharan83

Citaat van: reneetje op 15-08-2017 12:39:21
Je maakt een fout bij de redenatie  of er anno 2017 creatieve oplossingen voor waren, met de gedachten gang van de handel is transparant , ik koop goedkoop mijn materialen op internet, en een ander mag het erop zetten.

Maar daar zit het nu net , daar krijg je vieze handjes van en dat soort moet je zoeken met een looplamp.

De patat generatie surft liever  op het net op zoek naar de ultime goedkope leverancier, maar zelf de handjes uit de mouwen te steken....... :eusa_naughty:

Het grootste probleem wat zich gaat afspelen, gebrek aan vaklui die met de handjes werken, en tja alles wat zeldzaam is/wordt hangt een prijskaartje.

Zit zelf in een ander branche , maar maak het ook wel mee , spullen van Alibaba of de Gamma en wij mogen het erop zetten  :eusa_naughty:  , of nog erger , mensen die bellen van ik heb dit en dat gekocht(ergens anders dus) maar hoe moet ik dat werkend krijgen ........ :eusa_doh:

Sommigen hebben echt een plaat voor de kop  :-X

Je voelt je echt aangevallen door mijn vraag he? Dat jij niet wil accepteren dat de werkelijkheid verandert geeft aan dat jij juist een plaat voor je kop hebt. Ik vraag iets op een forum en wens niet beledigd te worden. Iets met normen en waarden.....Waarschijnlijk kent mijn patatgeneratie die wel.

hilko73

Citaat van: Sharan83 op 15-08-2017 14:19:33
Citaat van: reneetje op 15-08-2017 12:39:21
Je maakt een fout bij de redenatie  of er anno 2017 creatieve oplossingen voor waren, met de gedachten gang van de handel is transparant , ik koop goedkoop mijn materialen op internet, en een ander mag het erop zetten.

De patat generatie surft liever  op het net op zoek naar de ultime goedkope leverancier, maar zelf de handjes uit de mouwen te steken....... :eusa_naughty:

Zit zelf in een ander branche , maar maak het ook wel mee , spullen van Alibaba of de Gamma en wij mogen het erop zetten  :eusa_naughty:  , of nog erger , mensen die bellen van ik heb dit en dat gekocht(ergens anders dus) maar hoe moet ik dat werkend krijgen ........ :eusa_doh:

Sommigen hebben echt een plaat voor de kop  :-X

Je voelt je echt aangevallen door mijn vraag he? Dat jij niet wil accepteren dat de werkelijkheid verandert geeft aan dat jij juist een plaat voor je kop hebt. Ik vraag iets op een forum en wens niet beledigd te worden. Iets met normen en waarden.....Waarschijnlijk kent mijn patatgeneratie die wel.
Maar als je iets vraagt op een forum moet je ook tegen de antwoorden kunnen. Ook de antwoorden die je niet welvoeglijk zijn.
't Is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)

henry classic v70

...wat maakt jou die paar tientjes extra eigenlijk uit als je zeker weet dat het goed is gebeurd met de juiste spullen?
Een distributieriem zit er wel 120000 km op (waterpomp etc. ook) beter dat het goed gebeurd door de juiste persoon met kennis van zaken dan achteraf moeten constateren dat de troep is kapot gelopen..
Je bezuinigt dan op de verkeerde manier  :eusa_eh:
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

arjenT5R

Mijn grote vriend Rene heeft wel een beetje gelijk, en ik zie op je profiel dat je 35 bent dus ik geloof niet dat jij helemaal bedoeld wordt met de patat generatie.

Misschien trek je t jezelf wel een beetje teveel aan?
Aan de reacties is gewoon goed te zien dat de wereld nog niet klaar is voor jou ideeën althans niet deze wereld.

Stel jezelf eens voor hoe t zou zijn als jij garagehouder was en men komt met spullen aan die jij er ff aan moet hangen. Tsja...
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

joeryvaneck

Het is best een hele interessante discussie. Ik ben zelf garagist en ik krijg deze vraag ook wel eens. Wat mensen zich alleen niet beseffen is dat wij niet kunnen voldoen aan de prijzen van de Duitse/Oost Europese grootgrutters. Ten eerste is de verzend/ontvangstperiode veel te lang en ten tweede zijn consumenten vaak niet bereid zo lang te wachten. Daarnaast zou ik het ook niet willen: wij krijgen 8 maal per dag levering en die leverancier rijdt met 20 bussen in de rondte om iedereen binnen no time van z'n spullen te voorzien. Is er iets verkeerd? binnen een uur nieuw spul zonder gezeik. Deze jongens willen daar ook aan verdienen wat volstrekt logisch is.

Daarbij weet je met deze partijen wat voor merken je monteert en kun je achter je product staan en kom je met eventuele garantiekwesties ook niet in problemen omdat je een goeie leverancier hebt.

Brengt een klant zijn eigen spullen en gaan deze stuk? wie gaat dit regelen? Waar moet het spul naar terug en hoe lang moet die auto dan op jouw brug blijven staan voordat bijv. de nieuwe draagarmen uit Duitsland zijn gearriveerd?

Het creeert gewoon een hele onwerkbare en onwenselijke situatie. Je gaat hele lastige discussies krijgen met klanten waar je gewoon simpelweg de tijd niet voor hebt. En daarbij komt ook dat ik niet garant wens te staan voor de goedkoopste troep die klanten meebrengen. Dan moeten ze lekker een deurtje verder gaan.

Om het verhaal helemaal inzichtelijk te maken. Wij hebben een vast kortingspercentage op de onderdelen welke wij niet doorbereken aan klanten. Als je helemaal nergens meer op mag verdienen kun je net zo goed je hut sluiten. Je wilt ook een stukje service kunnen leveren aan je vaste klanten wanneer deze onaangekondigd langshobbelen voor een kapot lampje oid. Daar vraag je ook geen geld voor.

peteRRR

Citaat van: yannickdv op 15-08-2017 11:23:05
Inderdaad, kijk naar het blog van stuuraandeverkeerdekant.

Lijkt me een aardige inspiratie ;)

Helemaal mee eens en ook leuk om dit te zien op dit forum.

Als je creatief aan de gang wil om centen in je zak te houden is het wel even zoeken wat er nu mogelijk is en waar je met wat terecht kan
op het gebied van auto's,....daar is ook niets mis mee.

Ook respect voor alle garage houders die ze moeten verdienen en dat hoort ook zo in deze tijd.

Het is gewoon heel handig als je veel dingen zelf kan en het geeft behoorlijk wat plezier/voldoening,....en ook op z'n tijd ergernis maar daar kan je weer
om lachen later en hoort er ook bij.

Groet

Edit: op sommige auto slopen wordt ook aan auto's gesleuteld schiet me net te binnen,...misschien bestaat dat nog en is het interessant.
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

V702.5T

En toch... ook mijn (universele) garage doet dit voor mij op het moment dat ik daar om vraag. Uiteraard moet ik dan niet zeuren maar bv bij het groot onderhoud laatst (carterventilatie, distributie compleet met spanner, waterpomp en keerring, draagarm / fusee en 2 nieuwe banden, verse vonkenmachines en nog klein spul + APK) heb ik zelf een Japanifold (EBay, Duitsland € 62,50 incl verzenden) aangeleverd en een aircopomp (forum, € 40 incl verzenden). Beide delen zijn gewoon netjes gemonteerd, alle overige materialen heeft mijn garagist geleverd. In overleg (komt ie zelf mee) waar de keuze origineel of imitatie is.

Op een totale factuur van €2483 excl BTW staat € 993,- door hem geleverd materiaal. (+ nog 5 dagen auto huur en APK in de prijs)
Komende weken wordt mijn onderstel aangepakt, juist vanmorgen besproken:
ik lever het gewenste Eibach Pro Setje, hij zet ze er onder en levert Monroe dempers achter, + veerpootrubbers en andere slijtdelen rondom zoat alles weer vers is.
Zo weet ik dat ik op bepaalde delen exact krijg wat ik wens, hij levert de uren en een deel van de handel waarbij we samen blij zijn.

Kortom, naar mijn idee is het vooral overleggen met je garage en elkaar wat gunnen. Garantie zit er uiteraard niet op je geleverde delen (althans door de uitvoerende garage) maar dat is ook niet mijn persoonlijke insteek. Ik spaar mij honderden euro's uit met een goede gebruikte pomp en spruitstuk, en hij hoeft niet op het internet te struinen.

Sharan83

Ik begrijp heel goed dat een garagist wat moet verdienen, anderzijds kan ik mijn geld ook maar 1 keer uitgeven.  Zoals elke Nederlander probeer ik zo veel mogelijk waar voor mijn geld te krijgen. Ik stap elke jaar over van energiemaatschappij en zorgverzekering omdat dit mij elk jaar opnieuw wat oplevert. We vergelijken elektronica online en bestellen waar deze het goedkoopste is. Kleding en schoenen idem.
Ook op onderhoud van auto`s probeer ik dat.

Bij de 850 kan ik vaak terugvallen op het feit dat de garagist niet de gewenste onderdelen kan bestellen en ik de spullen zelf kan/mag leveren. Bij mijn Punto ligt dat anders. Die onderdelen zijn wel nog steeds volop te bestellen ondanks dat deze maar 5 jaar jonger is.

Ik zal eens een oproep hier plaatsen om bv mijn remmerij aan de voorkant te vervangen van de 850 waarbij ik in afstemming de onderdelen bestel. Ik hoop hiermee goedkoper uit te zijn en tevens de kans over de schouder mee te kijken. Met de Punto zal ik maar braaf naar de garage rijden en daar de volle pond betalen. :angel:

arjenT5R

Citaat van: joeryvaneck op 15-08-2017 17:09:48
Het is best een hele interessante discussie. Ik ben zelf garagist en ik krijg deze vraag ook wel eens. Wat mensen zich alleen niet beseffen is dat wij niet kunnen voldoen aan de prijzen van de Duitse/Oost Europese grootgrutters. Ten eerste is de verzend/ontvangstperiode veel te lang en ten tweede zijn consumenten vaak niet bereid zo lang te wachten. Daarnaast zou ik het ook niet willen: wij krijgen 8 maal per dag levering en die leverancier rijdt met 20 bussen in de rondte om iedereen binnen no time van z'n spullen te voorzien. Is er iets verkeerd? binnen een uur nieuw spul zonder gezeik. Deze jongens willen daar ook aan verdienen wat volstrekt logisch is.

Daarbij weet je met deze partijen wat voor merken je monteert en kun je achter je product staan en kom je met eventuele garantiekwesties ook niet in problemen omdat je een goeie leverancier hebt.

Brengt een klant zijn eigen spullen en gaan deze stuk? wie gaat dit regelen? Waar moet het spul naar terug en hoe lang moet die auto dan op jouw brug blijven staan voordat bijv. de nieuwe draagarmen uit Duitsland zijn gearriveerd?

Het creeert gewoon een hele onwerkbare en onwenselijke situatie. Je gaat hele lastige discussies krijgen met klanten waar je gewoon simpelweg de tijd niet voor hebt. En daarbij komt ook dat ik niet garant wens te staan voor de goedkoopste troep die klanten meebrengen. Dan moeten ze lekker een deurtje verder gaan.

Om het verhaal helemaal inzichtelijk te maken. Wij hebben een vast kortingspercentage op de onderdelen welke wij niet doorbereken aan klanten. Als je helemaal nergens meer op mag verdienen kun je net zo goed je hut sluiten. Je wilt ook een stukje service kunnen leveren aan je vaste klanten wanneer deze onaangekondigd langshobbelen voor een kapot lampje oid. Daar vraag je ook geen geld voor.

Net antwoord heel net!

En groot gelijk ook hoor, ik zou t niet anders doen.

Ik ben geen garagebedrijf maar een soort forumbeuner voor m'n eigen groepje vrienden en familie die allemaal Volvo rijden. Ook ik bestel veel bij pkwteile, en komt heel vaak voor dat spullen verkeerd geleverd worden hoewel je toch t juiste besteld. Zo heb ik wel 3x een airco pomp terug gestuurd. Tsja...
Maar daarover dus, ik heb in de schuur plek voor 1 auto om aan te werken en t komt idd voor dat je rommel besteld en dat het een week duurt dus dat er iemand een week binnen staat zonder subframe bijvoorbeeld.

Daar zit ik al niet op te wachten, voor een garagebdrijf is dat gewoon een week lang een brug minder.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

UserID6342

Citaat van: Sharan83 op 15-08-2017 18:31:15
Ik begrijp heel goed dat een garagist wat moet verdienen, anderzijds kan ik mijn geld ook maar 1 keer uitgeven.  Zoals elke Nederlander probeer ik zo veel mogelijk waar voor mijn geld te krijgen. Ik stap elke jaar over van energiemaatschappij en zorgverzekering omdat dit mij elk jaar opnieuw wat oplevert. We vergelijken elektronica online en bestellen waar deze het goedkoopste is. Kleding en schoenen idem.
Prima natuurlijk en moet je zelf weten, maar ik vraag mij dan wel af als je al zo leeft of je dan wel met 2 auto's moet rijden ???  En dan ook nog met 2 van die oude hokken..... Dat het onderhoud en reparatie van een 850 duur kan zijn met originele onderdelen is een feit, maar het spul van een Fiat kost origineel al praktisch niets.  Let wel, ik heb het over originele onderdelen en geen imi zooi.

Ieder zijn eigen ding natuurlijk....

Sharan83

Citaat van: Dirk342 op 16-08-2017 07:42:15
Citaat van: Sharan83 op 15-08-2017 18:31:15
Prima natuurlijk en moet je zelf weten, maar ik vraag mij dan wel af als je al zo leeft of je dan wel met 2 auto's moet rijden ???  En dan ook nog met 2 van die oude hokken..... Dat het onderhoud en reparatie van een 850 duur kan zijn met originele onderdelen is een feit, maar het spul van een Fiat kost origineel al praktisch niets.  Let wel, ik heb het over originele onderdelen en geen imi zooi.

Ieder zijn eigen ding natuurlijk....

Het is niet een kwestie van niet kunnen betalen, maar niet teveel willen betalen. Ik ga liever iets met vrouw en kinderen doen dan dat ik het klakkeloos uitgeef aan kosten. Bij alle kosten kijk ik of het niet goedkoper kan, dat is toch niet gek? Met een vakantie maak ik iedereen in mijn gezin blij, met onderhoud aan een auto niemand.

yannickdv

Lijkt me geheel normaal om dat te willen. Ik vind het ook helemaal geen rare vraag, en er zijn vast garages waar dat kan (ook al zijn dat er weinig)! Echter zou ik in jouw geval gewoon een goede forum sleutelaar vinden die hier wel toe bereid is. Want zoals Joery uitlegt is gewoon hoe een garage moet opereren om winst te maken, van alleen het uurloon kunnen ze die mooie garage, brug, gereedschapsset etc niet betalen.

Altijd gezellig hier dat je nog niet eens een vraag kunt stellen of er komen 500 gewetensvragen op je af. Waar gaan we heen...
Groet, Yannick
'21 - Skoda Octavia RS iV - Grijs - 55.000km (leasert)
'18 - VW Up! MoveUp 60pk - wit - 185.000km (voor de vrouw)
'99 - Volvo V70 2.5 10V Automaat - 421 DOP - 538.000km (hij is terug!)
'09 - BMW 520D E61, '06 - Volvo S60 2.4i, '97 - Volvo V70 T5 Frost Green

SB T-5R

Mijn ervaring is dat uiteindelijk de lange termijn relaties het beste uitpakken.
Als ik al 20 jaar bij een energie maatschappij zit en ik krijg een beter aanbod, dan pak ik de telefoon en zeg: mannen, wat gaan we doen.
Ik ben al 20 jaar klant, gaan we dat zo houden? T'is me nog niet overkomen dat we daar niet uitkomen.
Als je overal de laatste centen uit wil drukken, en er gebeurd echt iets ben je ook zeker de laatste die gematst wordt.

Ik heb een tijdje bij een garagebedrijf gewerkt, en geloof me dat is echt niet breed.
De marge op onderdelen zorgen dat het bedrijf een beetje vlees aan de botten krijgt, de uren zijn puur kosten dekkend.
En als de garage een foutje maakt (he we zijn allemaal mensen), wie staat er dan op z'n strepen bij de eigenaar? Dat moet ook worden ingedekt. Daar is marge voor nodig.
T'is allemaal niet zo gierig en vrekkig als vaak wordt gedacht hoor. T'is leven en laten leven.

Met onderhoud maak je niemand blij? Wacht maar tot je op vakantie langs de weg staat met je gezin omdat de garage het maar moest fixen met die paar centen.
Als er geen budget is worden er shortcuts genomen, zo simpel is het.
Denk dat menig publiek wel degelijk blij wordt met gedegen onderhoud nadat ze inderdaad een keer langs de weg hebben gestaan.
Laten we het verder nog maar niet hebben over levensbedreigende situaties door slecht onderhoud.

Sharan83

Citaat van: SB T-5R op 16-08-2017 09:12:19
Mijn ervaring is dat uiteindelijk de lange termijn relaties het beste uitpakken.
Als ik al 20 jaar bij een energie maatschappij zit en ik krijg een beter aanbod, dan pak ik de telefoon en zeg: mannen, wat gaan we doen.
Ik ben al 20 jaar klant, gaan we dat zo houden? T'is me nog niet overkomen dat we daar niet uitkomen.
Als je overal de laatste centen uit wil drukken, en er gebeurd echt iets ben je ook zeker de laatste die gematst wordt.

Ik heb een tijdje bij een garagebedrijf gewerkt, en geloof me dat is echt niet breed.
De marge op onderdelen zorgen dat het bedrijf een beetje vlees aan de botten krijgt, de uren zijn puur kosten dekkend.
En als de garage een foutje maakt (he we zijn allemaal mensen), wie staat er dan op z'n strepen bij de eigenaar? Dat moet ook worden ingedekt. Daar is marge voor nodig.
T'is allemaal niet zo gierig en vrekkig als vaak wordt gedacht hoor. T'is leven en laten leven.

Met onderhoud maak je niemand blij? Wacht maar tot je op vakantie langs de weg staat met je gezin omdat de garage het maar moest fixen met die paar centen.
Als er geen budget is worden er shortcuts genomen, zo simpel is het.
Denk dat menig publiek wel degelijk blij wordt met gedegen onderhoud nadat ze inderdaad een keer langs de weg hebben gestaan.
Laten we het verder nog maar niet hebben over levensbedreigende situaties door slecht onderhoud.

Onderhoud aan auto's is voor mij noodzakelijk kwaad. Net als belasting betalen. Het moet, ik weet ook waarom, maar blij word ik daar toch niet van! ;)