Zelf aangeschafte onderdelen laten monteren in garagebedrijf.

Gestart door Sharan83, 14-08-2017 21:12:02

Vorige topic - Volgende topic

Vulk

Ik kan Sharan83 hierin wel volgen hoor. Qua auto wil ik gewoon dat alles 100% is, kost het dan iets meer, so be it. Maar uiteraard ga ik ook rondshoppen voor onderdelen. Thuur monteert soms ook onderdelen die ik regel, maar dan gaat dat altijd in overleg (net zoals Dirk aangeeft). Hij weet gelukkig ook dat ik nooit met brol kom aanzetten.

Maar voor al de rest. Dan bepaal ik welke kwaliteit ik wil en dan ga ik dat zo goedkoop mogelijk zoeken.
Ik heb momenteel een zaagmachinetje nodig, ik heb na wat rondzoeken bepaald welk merk en type dat moet worden.
En nu ga ik kijken waar ik dat zo goedkoop mogelijk (en uiteraard betrouwbaar) kan uithalen. Als ik ga tanken kijk ik ook wat rond. Niet dat ik 20km rondrijd om de goedkoopste pomp te vinden, maar ik heb toch ook mijn vaste adresjes.

Met elektriciteit en gas doe ik dat net zo, idem als televiseabonnementen, verzekeringen... Maar dan moet je er wel je tijd willen insteken.
En dat doe ik dus met alles wat Sharan83 beschrijft als "noodzakelijk kwaad". Ik denk overigens dat we dat allemaal doen, al dat niet bewust.

leons850

Citaat van: SB T-5R op 16-08-2017 09:12:19
Mijn ervaring is dat uiteindelijk de lange termijn relaties het beste uitpakken.
Als ik al 20 jaar bij een energie maatschappij zit en ik krijg een beter aanbod, dan pak ik de telefoon en zeg: mannen, wat gaan we doen.
Ik ben al 20 jaar klant, gaan we dat zo houden? T'is me nog niet overkomen dat we daar niet uitkomen.
Als je overal de laatste centen uit wil drukken, en er gebeurd echt iets ben je ook zeker de laatste die gematst wordt.

Ik heb een tijdje bij een garagebedrijf gewerkt, en geloof me dat is echt niet breed.
De marge op onderdelen zorgen dat het bedrijf een beetje vlees aan de botten krijgt, de uren zijn puur kosten dekkend.
En als de garage een foutje maakt (he we zijn allemaal mensen), wie staat er dan op z'n strepen bij de eigenaar? Dat moet ook worden ingedekt. Daar is marge voor nodig.
T'is allemaal niet zo gierig en vrekkig als vaak wordt gedacht hoor. T'is leven en laten leven.

Met onderhoud maak je niemand blij? Wacht maar tot je op vakantie langs de weg staat met je gezin omdat de garage het maar moest fixen met die paar centen.
Als er geen budget is worden er shortcuts genomen, zo simpel is het.
Denk dat menig publiek wel degelijk blij wordt met gedegen onderhoud nadat ze inderdaad een keer langs de weg hebben gestaan.
Laten we het verder nog maar niet hebben over levensbedreigende situaties door slecht onderhoud.

Dat eerste weet ik allemaal niet, op je laatste alinea kan ik alleen maar zeggen, Amen!

Toen mijn vriendin met d'r Opel Corsa langs de A2 in het donker (waar geen verlichting is) in de stromende regen stond omdat de dynamo dood was gegaan heb ik wel geleerd dat het mij geen moer kan schelen wat 't kost, die wagen van haar moet het doen. Daar heb ik al eens eerder wat over gemeld:

Citaat van: leons850 op 29-03-2016 22:10:57
Uiteraard blijft de S70, die gaat alleen nog in stukjes weg. ;D
Heren, laat mij nou eens volwassen proberen te worden.  :evil:
Nee, chippen gaat echt niet gebeuren Mars, m'n vriendin gaat er mee rijden en 1x langs de A2 in de stromende regen stilstaan was meer dan genoeg.
Laat mij daar dan maar staan met een verbrande koppeling ofzo. ;)

Ik sta liever zelf met pannen dan dat zij daar staat.
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

KIM

Hoe je het ook wend of keert, een garagebedrijf moet een bepaalde hoeveelheid geld verdienen om te kunnen blijven bestaan. Als een deel daarvan gerealiseerd wordt met de marge op de onderdelen dan zal het betekenen dat het uurloon omhoog moet als deze marge wegvalt.

Piet

Citaat van: KIM op 16-08-2017 10:22:06
Hoe je het ook wend of keert, een garagebedrijf moet een bepaalde hoeveelheid geld verdienen om te kunnen blijven bestaan. Als een deel daarvan gerealiseerd wordt met de marge op de onderdelen dan zal het betekenen dat het uurloon omhoog moet als deze marge wegvalt.

Geen speld tussen te krijgen :)

gero

Citaat van: Sharan83 op 15-08-2017 18:31:15
Ik begrijp heel goed dat een garagist wat moet verdienen, anderzijds kan ik mijn geld ook maar 1 keer uitgeven.  Zoals elke Nederlander probeer ik zo veel mogelijk waar voor mijn geld te krijgen. Ik stap elke jaar over van energiemaatschappij en zorgverzekering omdat dit mij elk jaar opnieuw wat oplevert. We vergelijken elektronica online en bestellen waar deze het goedkoopste is. Kleding en schoenen idem.
Ook op onderhoud van auto`s probeer ik dat.

Bij de 850 kan ik vaak terugvallen op het feit dat de garagist niet de gewenste onderdelen kan bestellen en ik de spullen zelf kan/mag leveren. Bij mijn Punto ligt dat anders. Die onderdelen zijn wel nog steeds volop te bestellen ondanks dat deze maar 5 jaar jonger is.

Ik zal eens een oproep hier plaatsen om bv mijn remmerij aan de voorkant te vervangen van de 850 waarbij ik in afstemming de onderdelen bestel. Ik hoop hiermee goedkoper uit te zijn en tevens de kans over de schouder mee te kijken. Met de Punto zal ik maar braaf naar de garage rijden en daar de volle pond betalen. :angel:

Ik had onlangs pech gehad met mijn 850, op mijn werk, ik weet het nog goed , Ik ging naar mijn werk en na einde werktijd  wou de Volvo niet starten.
Daar sta je dan >:(, ANWB gebeld, maar die kreeg de auto ook niet aan de praat.
Uiteindelijk werd de Volvo afgesleept, het was op een maandag, naar de Volvo garage Bluekens in Breda.
Ik heb die Volvo al 6 jaar, ik ben nooit bij Bluekens geweest, maar die maandag avond belden ze me al op, diagnose was gesteld, brandstofpomp was defect.
Je zal misschien schrikken wat ik uiteindelijk voor de reperatie heb betaald , een nieuwe pomp, relais 103 en op mijn verzoek een nieuwe brandstoffilter en het uitlezen etc.
Ik had gedacht op 500,00 E., ik was ruim 700,00 E. kwijt, ik weet het, het kon misschien wel 200,00 E. goedkoper,  maar dat stukje service (snel geholpen, terwijl je een vreemde klant ben) mag in mijn ogen ook wel beloond worden :eusa_clap:, geen gezeik , het past niet !
Een auto kost nou eenmaal geld en kwaliteit en vakmanschap ook.

arjenT5R

Ik ben heel blij dat ik t allemaal zelf kan want bij het horen van dit soort bedragen gaan me de haren al overeind staan.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

V70 400K+

Ik maak echt hele bewuste keuzes als het gaat om onderhoud aan onze auto's;
Afhankelijk van de noodzaak om per direct iets aan de auto te moeten repareren ofwel is het preventief onderhoud of correctief.
Preventief koop ik meestal zelf de onderdelen. Soms imitatie, maar als het onderdelen betreft waarvan ik de kwaliteit van imitatie betwijfel, dan origineel, en monteer het zelf. Ik zoek dan wel echt goed uit wie de fabrikant is van het origineel en waar ik voor de meest geschikte prijs kan kopen.
Ga ik er mee naar een garage/dealer of naar een forum beun dan laat ik die de onderdelen leveren. Wel vooraf afstemming welke kwaliteit ik graag zou willen of mij geadviseerd wordt. Iedereen moet verdienen! Of het nu de beun of garagist is die geld verdient met zijn inspanningen of ikzelf doordat ik bespaar op inkoop van de onderdelen maar ook zelf monteer. Tot nu toe ben ik ook nog nooit met een biefstuk naar een restaurant gegaan met het verzoek om die eens lekker te bakken. Oh ja, ik wil best betalen voor het vet en de uitjes hoor ;D

Met onze oudste zoon daar onlangs nog een heel gesprek over gehad. Hij is zoals de meesten wel weten is Tom nu anderhalf jaar bezig als mobiele fietsenmaker. Zijn business model is gebaseerd op winst op materiaal én uren. Regelmatig krijgt hij de vraag of hij een band wil monteren welke mensen bij de Action hebben gekocht. Nee dus! In onderhandeling gaan over de uurtarieven ook niet. Het wil wel eens gebeuren dat enthousiaste mountainbikers of racefanaten zelf goede Shimano onderdelen hebben gekocht maar dan toch met de montage er niet uitkomen. Dan gaat hij wel in gesprek, doet een voorstel en laat de klant de keus om de montage te laten uitvoeren ja of nee.
Hoe je het ook wend of keert, als er iets aan de fiets mankeert komen ze voor de garantie ook bij hem terug! Dan wil je geen discussie of het nu aan onderdelen ligt of aan de montage.

Privé V70 2.4-20V - 1999 - Aut5 90.000-470.000 defect
Zakelijk Jaguar XE
Privé V70 D5 Geartronic 2004 412.000
Privé 850R Blackstone

gero

Citaat van: arjenT5R op 16-08-2017 11:41:35
Ik ben heel blij dat ik t allemaal zelf kan want bij het horen van dit soort bedragen gaan me de haren al overeind staan.

Ik ben volkomen met je eens  Arjen, als je het zelf kan en je heb de kennis/gereedschap etc. dan ben je het goedkoopste uit,  maar ja , het was toen hartje  winter 8)  en  buiten zitten sleutelen met die temperaturen had ik weinig zin in  :eusa_naughty:

gero

Citaat van: V70 400K+ op 16-08-2017 11:54:47
Ik maak echt hele bewuste keuzes als het gaat om onderhoud aan onze auto's;
Afhankelijk van de noodzaak om per direct iets aan de auto te moeten repareren ofwel is het preventief onderhoud of correctief.
Preventief koop ik meestal zelf de onderdelen. Soms imitatie, maar als het onderdelen betreft waarvan ik de kwaliteit van imitatie betwijfel, dan origineel, en monteer het zelf. Ik zoek dan wel echt goed uit wie de fabrikant is van het origineel en waar ik voor de meest geschikte prijs kan kopen.
Ga ik er mee naar een garage/dealer of naar een forum beun dan laat ik die de onderdelen leveren. Wel vooraf afstemming welke kwaliteit ik graag zou willen of mij geadviseerd wordt. Iedereen moet verdienen! Of het nu de beun of garagist is die geld verdient met zijn inspanningen of ikzelf doordat ik bespaar op inkoop van de onderdelen maar ook zelf monteer. Tot nu toe ben ik ook nog nooit met een biefstuk naar een restaurant gegaan met het verzoek om die eens lekker te bakken. Oh ja, ik wil best betalen voor het vet en de uitjes hoor ;D

Met onze oudste zoon daar onlangs nog een heel gesprek over gehad. Hij is zoals de meesten wel weten is Tom nu anderhalf jaar bezig als mobiele fietsenmaker. Zijn business model is gebaseerd op winst op materiaal én uren. Regelmatig krijgt hij de vraag of hij een band wil monteren welke mensen bij de Action hebben gekocht. Nee dus! In onderhandeling gaan over de uurtarieven ook niet. Het wil wel eens gebeuren dat enthousiaste mountainbikers of racefanaten zelf goede Shimano onderdelen hebben gekocht maar dan toch met de montage er niet uitkomen. Dan gaat hij wel in gesprek, doet een voorstel en laat de klant de keus om de montage te laten uitvoeren ja of nee.
Hoe je het ook wend of keert, als er iets aan de fiets mankeert komen ze voor de garantie ook bij hem terug! Dan wil je geen discussie of het nu aan onderdelen ligt of aan de montage.

Maar ja , als  het geld oplevert om die band te maken, Waarom niet dan!  Wie weet koop die zelfde klant zijn volgende fiets bij jouw.
je weet het, werk hebben is 1, Werk houden is 2  :D

Piet

Die koopt zeker te weten zijn volgende fiets bij de goedkoopste internetaanbieder :)

gero

Citaat van: Piet op 16-08-2017 12:10:28
Die koopt zeker te weten zijn volgende fiets bij de goedkoopste internetaanbieder :)

Dat blijf je toch altijd houden Piet, mensen die alleen naar de prijs kijken en niet verder.
Ik heb sinds kort weer een motor gekocht(na 17 jaar), een Honda  Fireblade, bouwjaar 2003 met weinig kilometers erop, er zaten Bridge Stone banden erop , goed profiel niet uitgedroogd  etc. , alleen 1 ding  de  DOT  code was 2007  , de banden waren 10 jaar oud. :eusa_naughty:
Laat ik je  1 ding zeggen, dat rijdt echt niet lekker, niet op de weg, maar in je hoofd en zeker op 2 wielen, zodoende 2 Michelin  Power   RS  aangeschaft (via internet besteld in Duitsland) en bij ons via de banden bus laten monteren :D
Maar  OK, je moet eerst wel je achterwiel /voorwiel demonteren dus moet je diverse bokken aanschaffen en dop 34, dus je moet investeren, maar ja dat betaald zichzelf terug in de toekomst.

arjenT5R

Citaat van: gero op 16-08-2017 12:03:09
Citaat van: arjenT5R op 16-08-2017 11:41:35

Ik ben volkomen met je eens  Arjen, als je het zelf kan en je heb de kennis/gereedschap etc. dan ben je het goedkoopste uit,  maar ja , het was toen hartje  winter 8)  en  buiten zitten sleutelen met die temperaturen had ik weinig zin in  :eusa_naughty:

Voor 7 meier ga ik in de regen, sneeuw, wind, ijzel, vrieskou nog staan sleutelen  ;D

KIM

Voor het vervangen van een brandstofpomp hoef je bij een estate helemaal niet in regen, ijzel of sneeuw te staan  8)

NinaPaul

Citaat van: KIM op 16-08-2017 14:26:31
Voor het vervangen van een brandstofpomp hoef je bij een estate helemaal niet in regen, ijzel of sneeuw te staan  8)

Tenzij je op een erg steile helling staat en de klep niet meer dicht kan of een awd hebt?!
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

arjenT5R

Citaat van: NinaPaul op 16-08-2017 14:48:45
Citaat van: KIM op 16-08-2017 14:26:31

Tenzij je op een erg steile helling staat en de klep niet meer dicht kan of een awd hebt?!
:eusa_shhh: kornelis zou t nooooooit doen maar er zijn mensen die een luikje slijpen  ;D