Invoeren anno 2017

Gestart door thuur, 16-08-2017 20:14:57

Vorige topic - Volgende topic

thuur

Roffelaars,

Ik kom er zelf niet meer wijs uit, en ik denk dat hier de meeste kennis zit mbt het invoeren van een 850. Dagwaarde is nathuurlijk niet hoog, de vraag is meer of het nog rendabel is. In kort:

Hoe bepaal ik wat ik nog aan bpm moet betalen?

Gegevens:
Volvo 850 10V 1996
Cataloguswaarde ca €34.000 (bron: Autoweek)
Zover ik kan zien geen opties behalve leren stoelen
Land van oorsprong: Belgie (geen papieren voorhanden)

Alvast bedankt voor de ongetwijfeld nuttige antwoorden julliezijds :D

Gr ;)

Ozzzz

Heb 3 weken geleden een t-5r uit Duitsland gehaald.

BPM €0,00

NinaPaul

In dit geval zou ik BPM op leeftijd doen, dan betaal je niets meer.

Auto importeren vanuit België
De checklist:
-Transport
-Keuring/papieren
-Bpm aangifte

Transport
Als je een auto koopt in België, dan krijg je de auto zonder kentekenplaten geleverd. Om een auto te verzekeren en op de weg te mogen zijn platen noodzakelijk. Er zijn een aantal mogelijkheden.
A. Je zorgt voor garage "Z" platen (groene platen)
B. Je neemt een Export kenteken
C. De auto heeft nog platen en is gekeurd en je mag deze gebruiken van de eigenaar.

Keuring/papieren
Indien de auto nog een geldige technische keuring heeft in België kan deze worden omgezet naar het Nederlandse APK (Algemene Periodieke Keuring).

Op het moment dat je de auto het RDW terrein op rijdt, haal je de kentekenplaten eraf!
Vaak krijg je ze niet meer terug en kan je niet met de auto rijden, totdat je de Nederlandse platen hebt! Lever de Belgische platen pas in, wanneer je de Nederlandse hebt.

RDW (Dienst Wegverkeer) verzorgt de invoerkeuring. Zoek een station in de buurt.
Om het zo vlot en goedkoop mogelijk te laten verlopen moet je de volgende documenten kunnen overhandigen:
0 LPG attest (verplicht indien achteraf ingebouwd)
0 Aanvraag tot wederinschrijving van een gebruikt motorvoertuig (rose formulier) of
0 Oud inschrijvingsbewijs
0 Gelijkvormigheidsattest of COC (verplicht)
0 Laatste keuringsbewijs (verplicht)
0 Car-Pass
0 Onderhoudsboekje

Bpm aangifte
Doe de BPM aangifte, waarvoor de links hieronder te vinden zijn,daarna deponeer je deze papieren bij het RDW in de speciale brievenbussen van de Belastingdienst.

Gebruik ALTIJD de meest gunstige berekening, zo betaal je nooit te veel.
Afronden in uw eigen voordeel! U mag de eindbedragen op de aangifte, melding en de berekening bpm in uw eigen voordeel afronden op hele euro's.

Checklist:
Bpm-aangifte   Bijlage
Elke bpm-aangifte   •   formulier t.b.v. bpm-aangifte
U krijgt dit formulier van de RDW.
•   formulier bpm-berekening
•   kopie van de machtiging (als u voor iemand anders aangifte doet)
Bpm-aangifte bij
afschrijving met een koerslijst   •   afschrift van de koerslijst
Bpm-aangifte bij
afschrijving met een taxatierapport   •   taxatierapport
•   kopie inkoopfactuur

Als u het niet eens bent met uw aangifte Bent u het niet eens met uw aangifte of het bedrag dat u hebt betaald? Dan kunt u bezwaar maken. Vermeld in ieder geval: – uw naam – uw adres – uw telefoonnummer – de reden van uw bezwaar Zet onderaan de brief de datum en uw handtekening. U moet uw bezwaar bij ons indienen binnen zes weken nadat u aangifte hebt gedaan en het bpm-bedrag hebt betaald. Stuur uw bezwaar naar de Belastingdienst, Postbus 3, 6400 AA Heerlen.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/auto-en-vervoer/content/motorrijtuigenbelasting-bpm-hoeveel-bpm-betaal-ik

(EDIT: copy paste, dus layout is niet goed, maar geen zin om het te verbeteren)
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Vulk

Geen papieren? Ook geen origineel inschrijvingsbewijs?

thuur

Citaat van: Ozzzz op 16-08-2017 20:28:29

BPM €0,00

En hoe doe je dat?

Citaat van: Vulk op 16-08-2017 20:29:39
Geen papieren? Ook geen origineel inschrijvingsbewijs?

Uhh, nee? :eusa_shifty:

Gr :D

Ozzzz

Citaat van: thuur op 16-08-2017 20:53:03

BPM €0,00

En hoe doe je dat?

Was eigenlijk niet heel spannend... Wagen op dagkenteken naar het RDW keurstation gereden even aangeven dat ie bpm vrij is en dat ze de Duitse tüf moeten overnemen.

Uurtje later was het geregeld met APK voor 2 jaar  :eusa_dance:

Vulk

Citaat van: Ozzzz op 16-08-2017 21:03:03
Citaat van: thuur op 16-08-2017 20:53:03

BPM €0,00

En hoe doe je dat?

Was eigenlijk niet heel spannend... Wagen op dagkenteken naar het RDW keurstation gereden even aangeven dat ie bpm vrij is en dat ze de Duitse tüf moeten overnemen.

Uurtje later was het geregeld met APK voor 2 jaar  :eusa_dance:

Maar zonder papieren?

Ozzzz

Nee niet zonder papieren.

Dat lijkt me een onbegonnen zaak.

Zou wel een ideale methode zijn om gestolen wagens van een nieuw kenteken te voorzien.

:eusa_think:

volvobug

Papieren niet noodzakelijk meen ik maar dan moet je dacht ik langs een apart identificatieteam/-afdeling.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Redolpho

Volgens mij gaat het niet meer zo zeer over bpm.

co2 uitstoot is nu de boosdoener

yannickdv

Hier zit geen BPM meer op.

Je mag de regeling gebruiken die voor jou het meest gunstig is. Geloof me, dat is niet de CO2 regeling.... maar leeftijdskorting.

Leeftijdskorting gaat in jaren ergens tot de 16 jaar ofzo, daarna per maand optellen. Dan kom je op een percentage uit.

Voor onze V70 uit medio 98 was dat €0. Voor onze V70 uit begin 2000 €32. Is even een aantal formulieren wat je in moet voeren, want je moet de berekening wel uitvoeren. Ook al komt deze op 0 uit.

1e keer vogelen. 2e keer stuk makkelijker ;) Succes.
Groet, Yannick
'21 - Skoda Octavia RS iV - Grijs - 55.000km (leasert)
'18 - VW Up! MoveUp 60pk - wit - 185.000km (voor de vrouw)
'99 - Volvo V70 2.5 10V Automaat - 421 DOP - 538.000km (hij is terug!)
'09 - BMW 520D E61, '06 - Volvo S60 2.4i, '97 - Volvo V70 T5 Frost Green

Vulk

Citaat van: yannickdv op 17-08-2017 12:54:35

Je mag de regeling gebruiken die voor jou het meest gunstig is. Geloof me, dat is niet de CO2 regeling.... maar leeftijdskorting.

Leeftijdskorting gaat in jaren ergens tot de 16 jaar ofzo, daarna per maand optellen. Dan kom je op een percentage uit.

Voor onze V70 uit medio 98 was dat €0. Voor onze V70 uit begin 2000 €32. Is even een aantal formulieren wat je in moet voeren, want je moet de berekening wel uitvoeren. Ook al komt deze op 0 uit.

Ja, maar heb je dan geen minimum aan documenten nodig?

yannickdv

Groet, Yannick

yannickdv

Citaat van: Vulk op 17-08-2017 12:56:08
Citaat van: yannickdv op 17-08-2017 12:54:35

Ja, maar heb je dan geen minimum aan documenten nodig?

Zeker wel. Je moet kunnen bewijzen dat de auto legaal geëxporteerd is. Ik heb tot nu toe alleen auto's uit duitsland gehaald, maar daar krijg je dus de zogenaamde 'brief' bij de auto. Die heb je ook weer nodig bij invoer, en wordt tevens ingenomen geloof ik..
Groet, Yannick

Woger

Waarom zou je een auto zonder papieren kopen?  In nederland kun je nieuwe papieren opvragen bij het RDW als je ze kwijt bent, ik neem aan dat dat in Belgie niet anders is.