krakende veerpoot

Gestart door blauweroffel, 23-08-2017 08:49:00

Vorige topic - Volgende topic

blauweroffel

Ik heb de veerpootlager en- schotel vervangen van  beide schokbrekers voor.
Nu kraakt de rechter voorpoot behoorlijk, vooral bij het sturen.

wat kan dat zijn?
BR

SB T-5R

Even een likje vet op de stuuruitslag begrenzer en het is weg.

T5-4life

Als het kraakt bij maximale stuuruitslag wel
C70 T5 coupe LPI 1998 413 dkm
C70 T5 cabrio 2000 236 dkm
S80 D5 2005 325 dkm

Sbv

zit de veer goed tegen het aanleg vlak zowel boven als beneden ?

JvW

En zijn die rubbers aan de bovenzijde ook vervangen? Daar kwam het gekraak bij mijn V70 vandaan.

V70R^2

Dat zijn de schotels, dus ja.

Citaat van: JvW op 23-08-2017 12:48:41
En zijn die rubbers aan de bovenzijde ook vervangen? Daar kwam het gekraak bij mijn V70 vandaan.

JvW

Citaat van: V70R^2 op 23-08-2017 14:13:43
Dat zijn de schotels, dus ja.

Citaat van: JvW op 23-08-2017 12:48:41

Helemaal bovenaan (net onder die moer aan de bovenkant) zit nog een toprubber. Die bedoel ik en dat is toch niet de schotel?

blauweroffel

Tot zo ver bedankt voor de reacties.

Ik heb schotel en "rubber"vernieuwd en het kleine plaatje boven op. (ook zijn er nieuwe draagarmen opgezet: en die van een xc hebben geen stuuruitslagbeschermers)
De veren heb ik niet vernieuwd. Voor zo ver ik kan zien zitten ze ook goed, bovenin tegen de aanslag van het rubber, onderin  zit het einde van de veer precies in de uitsparing.
Het kraken begon pas na een paar weken, en vooral als het warm is.

Eerst dacht ik even dat ik de kruismoer bovenop te strak heb aangedraaid, maar ik vraag me af of dat mogelijk is (te strak aandraaien)

BR

V70R^2

Wat denk ik wel kan is je veerschotels slopen door te strak draaien, zijn die niet al een beetje aan het doorzakken?

Ik heb ook weleens nieuwe veerschotels in enkele maanden compleet doorgescheurd. Ik was zo lomp om ze even met de luchtsleutel vast te zetten bij mijn wagen ivm haast, en vermoed dat ze daarom vroegtijdig de geest gaven.. (kraken bij drempels, echter na X km weer stil).

blauweroffel

Citaat van: V70R^2 op 23-08-2017 21:26:40
Wat denk ik wel kan is je veerschotels slopen door te strak draaien, zijn die niet al een beetje aan het doorzakken?

Ik heb ook weleens nieuwe veerschotels in enkele maanden compleet doorgescheurd. Ik was zo lomp om ze even met de luchtsleutel vast te zetten bij mijn wagen ivm haast, en vermoed dat ze daarom vroegtijdig de geest gaven.. (kraken bij drempels, echter na X km weer stil).

Kan ik die kruismoer wat losser draaien/tikken zonder de hele veerpoot weer onder de auto weg te moeten halen?

BR

rjverbrugh

Even dit topic afstoffen. Ik heb na het vervangen van zowel de veerpootrubber als lagers van de V70R  nu rechts een krakende veerpoot bij insturen. Heb de auto even voor opgebokt, en als je dan aan het stuur draait is het net of het veerpootlager ergens zwaar over heen loopt, en lijkt het als of ie ieder keer een schokje verder draait. Je voelt het ook alleen aan de rechter veerpoot. Vrees dat er niks anders op zit dan de boel rechts weer te demonteren, maar misschien heeft iemand nog een tip?

Edit: zou dit ook een slechte fuseekogel kunnen zijn? Dat zwaar draaien deed ie ook al voordat ik de veerpootrubber vervangen heb.

rjverbrugh

Vandaag nog eens nader bestudeerd en de veerpoot er weer af geknutseld. Blijkt dt de veer tegen de carrosserie aanloopt🤔 Vond het echt apart, slijtsporen zitten op veer en binnenzijde van de carrosserie, hmmm. Begon de veer al te verdenken( te breed of zo), gebrobeerd 'm omgedraaid te monteren ( levensgevaarlijk, schiet bijna uit de onderste schotel.....dus moet goed zitten). Tot je een aha erlebnis krijgt. Zou het iets te maken hebben met het maximaal uitveren als je 'm voor opbokt... ja dus. Bij het monteren opgebokt loopt de veer tegen de carrosserie aan, met de wielen erop en op de grond dus niet... soms kan het zo simpel zijn....

Blok70

Ok, dus leer ik hieruit dat opgebokt je stuur verdraaien een oneerlijk/onterecht schuurgeluid (van veer tegen je wielkuip) kan geven. Begrijp ik dat goed?
Hoe is het nu verder met je kraak-klacht?

discovery

Citaat van: rjverbrugh op 26-02-2019 14:18:43
Even dit topic afstoffen. Ik heb na het vervangen van zowel de veerpootrubber als lagers van de V70R  nu rechts een krakende veerpoot bij insturen. Heb de auto even voor opgebokt, en als je dan aan het stuur draait is het net of het veerpootlager ergens zwaar over heen loopt, en lijkt het als of ie ieder keer een schokje verder draait. Je voelt het ook alleen aan de rechter veerpoot. Vrees dat er niks anders op zit dan de boel rechts weer te demonteren, maar misschien heeft iemand nog een tip?

Edit: zou dit ook een slechte fuseekogel kunnen zijn? Dat zwaar draaien deed ie ook al voordat ik de veerpootrubber vervangen heb.
Ik heb dit ook, op de brug wielen roteren met de hand gaat zwaar en geeft schokkende ervaring, op de grond echter nergens last van bijgeluiden oid. Blijkbaar normaal!?

discovery

Citaat van: discovery op 28-02-2019 20:20:49
Ik heb dit ook, op de brug wielen roteren met de hand gaat zwaar en geeft schokkende ervaring, op de grond echter nergens last van bijgeluiden oid. Blijkbaar normaal!?
Ik ben er inmiddels achter, de veer schuurt tegen de veerpoothuis/carrosserie aan. Iemand hier ervaring mee? Je kan weinig fout doen lijkt mij zolang de veereinden maar op de juiste plek zitten.

De combi die ik nu heb is Bilstein B4 met standaard Sachs veren. Veren lijken iets te ver naar binnen te staan.