toertocht voor mensen met een beperking

Gestart door sander69, 10-09-2017 21:54:31

Vorige topic - Volgende topic

sander69

Mede Volvo fans,

ik was een paar jaar geleden ook actief op het Saabforum; aangezien ik altijd Saab heb gereden en ik heb er nog 1, maar die gaat binnenkort in de verkoop, aangezien ik helemaal over gestapt ben op Volvo.

nu vind er vanuit de Saabclub elk jaar een bijeenkomst plaats bij een centrum voor mensen met een beperking in Hoogvliet. Ik heb daar 1x aan meegedaan, door simpel een toertocht te rijden met 1 of 2 mensen met een beperking in de auto. De mensen maak je zo blij met een " simpele" autorit. Men kijkt het hele jaar uit naar deze dag en de smile van oor tot oor, als je een keer flink het gas intrapt, is echt onbeschrijfelijk en onbetaalbaar.

Ik heb ook weleens gezien dat er een jaarlijkse ritten zijn met vrachtwagens, waar dan mensen met een beperking in zitten.

nu was ik vanmiddag een stukje aan het toeren met de cabrio, uiteraard met het dak eraf en onderweg zag ik iemand in een rolstoel met een beperking samen met zijn begeleider. Zo te zien vond hij mijn auto mooi, want hij werd ineens heel enthousiast en begon te stuiteren in zijn rolstoel en begon te wijzen naar mijn auto. daardoor kreeg ik kippenvel en raakte lichtelijk geëmotioneerd en moest ik weer denken aan die toertocht in Hoogvliet.

Dat heeft mij tevens aan het denken gezet.

Zou er animo zijn om vanuit het Volvo forum ook zoiets op te starten?

Ik heb nog nooit een toertocht georganiseerd en weet niet of en hoeveel werk het is, maar het lijkt me zo mooi als zoiets vanuit het Volvo forum geregeld zou kunnen worden.

graag hoor ik jullie reacties
C70 cabrio D5 2007
V70 R AWD 1997
245 Turbo 1983
Saab 900 Aero classic coupe FPT 1992

jelmo86

ik vind het een erg leuk idee.
ik werk zelf in een zorg instelling en daar hebben ze ieder jaar een tourrit met vrachtwagens (dat is een van de gebeurtenissen van het jaar, voor cliënten en personeel).
ik weet ook dat er veel animo voor zal zijn bij een instelling, mits het niet te veel geld kost ;).

mocht het in mijn omgeving zijn of wil je info van de instelling waarvoor ik werkzaam ben dan doe ik graag mee met rijden of iemand in contact brengen met de organisatie.
Clublid 85012049

razorx

Interessant idee.

Hoe zit het met de veiligheid voor degene die gereden wordt? Die kan toch niet bij iedereen instappen?

Redolpho

Ik heb dit al zo lang in gedachte gehad. Was altijd een beetje bang voor extreme gevallen welke je niet in je auto wenst.

arjen850

Hmm, Ik heb al eens meegedaan met een truckersdag (als chauffeur ja ;D) opzich sta ik hier voor open. Nu heb ik geen cabrio, Maar best wel een leuke R (al zeg ik het zelf ;D) Maar is de Volvo bijzonder genoeg om zoiets te organiseren?

jelmo86

Citaat van: arjen850 op 10-09-2017 23:01:42
Hmm, Ik heb al eens meegedaan met een truckersdag (als chauffeur ja ;D) opzich sta ik hier voor open. Nu heb ik geen cabrio, Maar best wel een leuke R (al zeg ik het zelf ;D) Maar is de Volvo bijzonder genoeg om zoiets te organiseren?
Mijn cliënten vinden het bijvoorbeeld al leuk/spannend/bijzonder genoeg om überhaupt in een auto gewoon lekker een ritje te maken. Dus ja ik ben van mening dat onze mooie roffels zeker leuk zijn voor mensen met een beperking.
Clublid 85012049

jelmo86

Citaat van: Redolpho op 10-09-2017 22:57:45
Ik heb dit al zo lang in gedachte gehad. Was altijd een beetje bang voor extreme gevallen welke je niet in je auto wenst.

Dat houdt het personeel ook wel een beetje in de gaten
Clublid 85012049

razorx

En ik ben juist bang voor degene die gereden wordt, dat die niet bij een fout iemand instapt.
Ik als rijder kan kiezen, de geredene niet denk ik.

Geeft niets. Vertel veel meer. Ik sta hier voor open.

jelmo86

Citaat van: razorx op 10-09-2017 23:20:37
En ik ben juist bang voor degene die gereden wordt, dat die niet bij een fout iemand instapt.
Ik als rijder kan kiezen, de geredene niet denk ik.

Geeft niets. Vertel veel meer. Ik sta hier voor open.
Dat heeft de organisatie toch ook in handen en gezond verstand lijkt me ook een pre
Clublid 85012049

JvW

Hier sta ik ook wel positief tegenover, maar heb wel een simpele 10V handhark op lpg.....

Redolpho

Ik bied mijn cl 55 amg aan als optie.

arjen850

Citaat van: jelmo86 op 10-09-2017 23:16:50
Citaat van: arjen850 op 10-09-2017 23:01:42
Mijn cliënten vinden het bijvoorbeeld al leuk/spannend/bijzonder genoeg om überhaupt in een auto gewoon lekker een ritje te maken. Dus ja ik ben van mening dat onze mooie roffels zeker leuk zijn voor mensen met een beperking.

Waar zou je dit eventueel willen opzetten?

arjen850

En ook niet onbelangrijk, bij de truckersdag hadden veel mensen een aparte begeleider (ster) nodig, Dat behoeft dus wel enige organisatie.Uiteraard afhankelijk van de animo. Ik vind het wel een goed idee, als we deze mensen een aantal mooie uren kunnen bezorgd sta ik er voor open.

Redolpho

Centraal Lijkt mij de Beste optie.

delarue

Zoiets is zeer goed realiseerbaar en altijd een mooi initiatief.

Ik werk zelf in de gehandicaptenzorg c.q. jeugdzorg met de 'kwajongens' en heb als voorzitter van mijn vorige club voor het werk ook eens zo'n rit georganiseerd.
Vanuit heel Nederland kwamen 25 leden en die hebben onze cliënten de dag van hun leven bezorgd. Is inmiddels een jaar of wat geleden maar ze hebben het er zo nu en dan nog steeds over.

Qua organisatie is het goed te doen en qua sponsoring (denk ook aan tussenstops onderweg bij restaurants etc) is vaak veel te regelen als je brutaal genoeg bent.

Een aandenken achteraf voor de deelnemers is dan ook iets waar je aan zou kunnen denken.

Verzekeringstechnisch is eigenlijk alleen een inzittendenverzekering relevant. Omdat tijdens zo'n rit vanuit de deelnemende instelling ook genoeg begeleiding zal meegaan (als ze het op de juiste manier aanpakken), ligt de verantwoordelijkheid nog steeds bij de instelling zelf.

Mocht je wat tips and tricks nodig hebben...geef maar een gil!

Belangrijk bij het uitzetten van een tocht is namelijk ook het niveau van de deelnemende cliënten...als je daar genoeg weet van hebt kun je het ook heel interactief maken wat voor het zelfbeeld van de cliënten en een stuk gelijkwaardigheid tussen rijder en passagier van groot belang is.

Kan er over blijven doorzagen...maar dat zal ik niet doen. Is alleen omdat ik het een gaaf initiatief vind!

Succes!
Fiat Cinquecento sleeper '93 - R.I.P.
Fiat Punto Mk2a 1.2 16v '03
Audi S3 8L Quattro '00
Fiat Panda 100HP '08
Vespa PK50s bobber '84