Buitenland:Automaat pijltje knippert, Volvo vind niks want AT communiceert niet?

Gestart door yann, 22-09-2017 17:53:23

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

yann

Goedemiddag allen vanuit vakantie in Servie :-)

Alle 'pijltje' topics doorgenomen, maar vind niet precies een precies lijkend topic, en met Volvo (in Slovenie, onderweg) kom ik er ook niet uit.
Ik zet het graag even uiteen, wellicht kan ik hier Volvo in Belgrado een voorsprong geven, voordat ze alles gaan vervangen.

Onderweg in zuid Duitsland gaat ineens het oranje pijltje knipperen terwijl ik na een tankbeurt de snelweg op rijd.
Meteen valt me op dat de de lockup niet werkt als ik langzamer rijd.
Eraf gegaan, forum geraadpleegd, lampje gereset door 6 x oid contact aan te zetten, en terug de snelweg op.
Het lampje gaat aan rond de 80 km per uur, als de lockup zou moeten invallen als ik inhoud. Als ik langzamer rijd gebeurt er niks.
De shifter heen en weer halen heb ik gedaan. Dat had geen effect.

Ik naar de Volvo dealer in Maribor. Ze lezen de auto uit, en komen er niet uit. De bak communiceert niet met de computer. De rest van de auto wel.
Ze kunnen op korte termijn niks doen, want de gesuggereerde standensensor is er niet op voorraad. De monteur zegt dat doorrijden verantwoord is, omdat ie in de laagste noodstand staat, maar wel onder de 120 blijven.

Graag zou ik toch het euvel verholpen hebben voordat ik ik verder ga naar Kroatie.

Kan de storing komen doordat er een communicatie storing is?
Wat kan ik de Volvo hier in Belgrado aan info geven waar ze wat aan hebben?

Auto:
V70 Bifuel, 2.5. 1999
B5252S
464.000 km
Bak nooit vervest sinds 200.000 km in mijn bezit want schakelt nog steeds prima en zacht.
Ik moet wel zeggen dat er een nieuw schurend geluid is bijgekomen in stationair loop in t blok bij t linkervoorwiel, maar dat kan er ook langer gezeten hebben. Het viel me nu pas op.

Iemand een idee?

Groet!

Jan
V70, 1999, CNG, 10V, B5252S

gero

Als je pijl gaat branden bij een automaat dan moet je 9 van de 10 x je schakelstandensensor vervangen, als je het straks kouder wordt dan wordt het alleen maar erger.

FrankvdAa

'18 Peugeot 508 SW 1.6 e-THP 165pk Executive Pack
'03 Honda CB600F (Hornet)
'98 Volvo S70 R, Black Stone, 18T, groene 440cc injectoren, manual swap M59, 3" Ferrita 100cpi DP, 2.5" Ferrita catback, iPD RIP-kit, iPD swaybars, Schutten custom tuning
'96 Volvo 460 1.8i Luxury-line, Olive Green metallic
'92 Volvo 440 1.7 GLT
--
Volvo x70 R-register

NinaPaul

Als de bak niet communiceert dan kan je ook geen lampje krijgen, toch? Dat "9 van de 10 keer" je schakelstandensensor verhaal kan ik niet beamen, ik heb die nog meer 1 keer vervangen en al tientallen automaten met storingen gehad. Er valt dus zonder uitlezen vrij weinig van te zeggen.

Het eerste wat je moet doen is het oliepeil controleren (zie boekje voor instructies! Dit is belangrijk)
Verder kan je zonder codes weinig doen.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

gero

Citaat van: FrankvdAa op 22-09-2017 18:52:21
Maar werkt dan de lock-up ook niet meer?
Ik weet uit eigen ervaring dat de auto heel langzaam optrekt als het pijltje gaat knipperen, ik rij altijd in de sportstand en trek best wel door in de toeren.
In de zomer had ik er geen last van (knipperende pijl) maar in de winter des te meer, toen ik het liet vervangen (origineel Volvo) en een paar keer de automaatolie verversen, al jaren geen last meer van.
Ik weet niet precies wat een Lock up doet omdat ik best wel sportief rijdt in de Volvo ( ik trek door in de toeren), ben niet bepaald een zuinigheidswonder, rij op LPI.

yann

Hallo.

Bedankt voor de reacties tot nu toe.
Oliepeil heb ik bekeken onderweg maar niet op de voorgeschreven manier. Ik ga er vanuit dat de dealer dat heeft gedaan op de juiste manier toen ik de auto binnen reed voor controle.
Ik ben een rustige rijder, dus merk een vermogens afname niet. Wel het wegrijden in een andere versnelling. Dit is niet aan de orde.

Dank!

Jan
V70, 1999, CNG, 10V, B5252S

UserID6342

Ken de auto natuurlijk niet, maar wel een soortgelijk iets. Auto van hetzelfde bouwjaar was qua bak niet uit te lezen met Vida (dit word standaard gebruikt door Volvo om jouw auto uit te lezen), na een behoorlijk poosje puzzelen kwamen wij erachter dat de bak zich WEL uit liet lezen met de Volvo systeem tester die vroeger werd gebruikt (voor Vida).

Oliepeil idd controleren op de juiste manier.

De manier die jij omschrijft voor het restten, '6x oid op contact' ken ik niet van de bak ??.  Als je de ECU van de bak wilt resetten kun je deze er beter even stroomloos maken door deze er 5 minuten uit te pakken.

yann

Yep. Het resetten (niet verwijderen foutmelding) gaat  op die manier ook. Vond ik ergens op internet.

Ik zal deze info meenemen vaar Volvo hier in Belgrado. Welicht gaat t uitlezen dan wel lukken.

Groet!
V70, 1999, CNG, 10V, B5252S