onbalans door slotbouten?

Gestart door 626Ronin, 26-09-2017 14:53:31

Vorige topic - Volgende topic

626Ronin

er is al genoeg geschreven over die ondingen, maar nadat ik hier in de straat alleen al drie of vier auto's op bakstenen heb zien staan, waag ik het er liever niet op en heb ik een paar gebruikte velgsloten via het forum gescoord. (géén McGard's)
maar sinds ik daarmee reed, kwam er op hoge snelheid toch een trillinkje door de auto, ook met vers gebalanceerde wielen. Als ik voor de test 4 normale bouten monteerde bleef het nagenoeg weg. Affijn, bouten wegen en wat wil het geval: de slotbouten zijn bijna de helft lichter (47 gram) dan de originele bouten van mijn classic!
nu heb ik ook een emmer reservebouten staan, dus ben ik voor de proef een paar boutkoppen gaan halveren (zijn toch hoog zat) om er daar twee van tegenover de slotbouten te monteren. samen zijn ze dan 45 gram lichter.
Nu heb ik dat alleen op de vooras zo zitten en mijn stuur is weer stil tot in ieder geval 150! nu achter nog even hetzelfde truucje toepassen. Iemand suggesties hoe ik die doorgeslepen koppen roestvrij houd?
00' Moondust metallic V70 classic, 140 pk, nieuwe Vogels VSI installatie bij 242K, verkocht bij 359K.

Hengeveld

Niet iedere combinatie van standaard bouten en slotbouten heeft zo'n groot verschil in gewicht:
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,49943.msg1751529.html#msg1751529

626Ronin

gelukkig maar, ik vrees dat ik ongeveer het grootst haalbare verschil heb getroffen.
00' Moondust metallic V70 classic, 140 pk, nieuwe Vogels VSI installatie bij 242K, verkocht bij 359K.