aanhaalmoment wielbouten

Gestart door Thunderbird, 25-11-2016 20:43:34

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

NinaPaul

Ja, alle momentsleutels worden hier netjes terug op "onbelast" gezet.

Al liet ik toen ik nog een garagebedrijf had hem gewoon staan, spaart tijd en ze werden toch elk jaar gekeurd.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

UserID6342

Voor de 'normale'momentsleutels met veer is het idd beter om iedere keer vooraf op te spannen en achteraf te ontlasten. Bij de speciale sleutels die er zijn voor o.a. bandenbedrijven hoeft dit absoluut niet meer. Bij electronische sleutels idem.  Het wel of niet terugdraaien is dus geheel afhankelijk van welk type sleutel je hebt !

Bij onzekerheid hierover idd altijd terugdraaien na gebruik.  Zeker als ze ook nooit na geijkt worden bij particulieren (99%)

Benny850

#32
Ik heb zelf een half jaar terug een momentsleutel van het merk Laser gekocht. Zat wel een blaadje bij dat hij geijkt is. Maar de sleutel zelf lijkt toch wel verdacht veel op die ze van de Aldi ook wel eens verkopen  :azn: draai hem inderdaad ook altijd terug na gebruik.

Chris

Hier ook 130 Nm. Daarna momentsleutel altijd netjes 'ontspannen' voor het opbergen.

UserID6342

Het risico wat gewoon aanwezig is met momentsleutels met die veren is dat deze veren qua trekkracht en sterkte verlopen / slijten na verloop van tijd en juist daardoor het moment niet meer klopt.  Daarom zouden ze, voor het goede, jaarlijks geijkt moeten worden.  Bij een particulier is dit een utopie en gebeurt gewoon niet. Bij een goed garagebedrijf wel, maar is helaas erg weinig qua ijken van deze sleutels.  Het gebeurt bij garagebedrijven vaak zolang de garantie en/of onderhoudscontract van het gereedschap loopt.

SB T-5R

Wat ook wel wil gebeuren is als ze een langere tijd niet gebruikt worden (vooral particulier), er intern toch een vorm van roest op die blokjes ontstaat.
Dat wil ook wel verdwijnen als de sleutel weer actief gebruikt wordt, maar vooral de eerste paar keer kom je nog niet in de buurt van het gewenste aanhaalmoment.
Even op een test bank zegt vaak genoeg, en vooral een stuk of 5-10 keer over de gehele breedte van het bereik testen.

UserID6342

Eensch, zeker ook al dit soort gereedschap in een wat vochtige omgeving word opgeborgen zoals schuren e.d.

Chris

Citaat van: Dirk342 op 28-09-2017 09:33:15
Eensch, zeker ook al dit soort gereedschap in een wat vochtige omgeving word opgeborgen zoals schuren e.d.

Ik berg al mijn gereedschap daarom sowieso op zolder op. Geen enkel stuk gereedschap, gewoon en elektrisch, wordt beter van een vochtige omgeving.

Dan maar wat vaker op en neer lopen.

Alleen mijn krik... die staat wel in de schuur ;D.