Advies voorvering gevraagd

Gestart door pch, 27-10-2017 21:38:15

Vorige topic - Volgende topic

cornelis-b

Citaat van: pch op 02-11-2017 19:19:50
Citaat van: cornelis-b op 02-11-2017 19:17:55
Achter standaard nivomats met verlagings bussen, voor standaard dempers met 30mm verlagings veren
Ja en naast de standaard nivomats achter ook standaard veren? Of ook net als voor 30mm verlagings veren?

Gewoon de veren die bij nivomats horen
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

pch

Citaat van: cornelis-b op 02-11-2017 22:23:05
Citaat van: pch op 02-11-2017 19:19:50
Citaat van: cornelis-b op 02-11-2017 19:17:55
Achter standaard nivomats met verlagings bussen, voor standaard dempers met 30mm verlagings veren
Ja en naast de standaard nivomats achter ook standaard veren? Of ook net als voor 30mm verlagings veren?

Gewoon de veren die bij nivomats horen

Ja maar dus niet verlaagd de veren? Standaard nivomats en standaard veren en met bussen verlaag je alleen de nivomats niet de veren.....

Luister: ik heb nu achter standaard veren. Gewoon standaard van een T5 gesloopt. Geen idee of daar ook nivomats onder zaten. Nu kan ik standaard niet verlaagde nivomats kopen 2e hands met artikrlnummer 8626028. Als ik daar verlagings bussen bij koop moet ik dan de veren vervangen of kan ik die standaard veren laten zitten en alleen de nivomats plaatsten met die bussen

Peultje

Ik vind je Nederlands best wel beroerd en daardoor erg moeilijk te begrijpen.

Als je nivomatten hebt bepalen die de hoogte van je wagen. Standaard nivomatten met verlagingsbussen, je raadt het al, doen je wagen beneden de standaard hoogte dalen met de hoogte van die bussen (let wel op AWD heeft andere bussen (en ook andere nivomatten) nodig dan FWD).

Auto's met nivomatten hebben slappere veren omdat niet de veren maar de nivomatten de auto op een vaste hoogte houden; onafhankelijk van het gewicht van je auto. Dus om er altijd zeker van te zijn dat de nivomat en niet de veer de hoogte bepaalt (en de nivomat niet het hele gewicht moet dragen) heeft Volvo in deze configuratie voor slappere veren moeten kiezen.

Bij gewone schokbrekers houden de veren de wagen op hoogte. De hoogte wordt dan dus bepaald door het gewicht van je auto met het gewicht van de bagger in je kofferbak of de kogeldruk van je sleurhut. Hoe groter het gewicht, hoe meer de veer ingedrukt wordt en dus, je raadt het al, hoe lager je wagen komt te liggen.

Ergo, veren van een wagen met gewone schokbrekers en standaard hoogte combineren met verlaagde nivomatten lijkt me geen gelukkige keuze. Je hebt dan kans dat bij geringe belasting de veer je auto hoger drukt dan dat de nivomat wil. Ik weet echt niet of de nivomat dat leuk vindt en bovendien is het niet logisch, je koopt dure nivomatten en dan laat je de veer bij geringe belasting de hoogte van je auto bepalen.

Dit alles natuurlijk voor de achteras.
Rode V70 R AWD 1999 B5234T8

pch

Vraag blijft: als ik nivomats heb achter en ik ga die met bussen verlagen (waarom? Omdat je voor ook verlaagd?) Welke veren heb ik daar dan bij nodig? Nieuwe veren geschikt voor nivomats? En mijn standaard veren kan ik niet behouden?
En ondanks dat je de nivomats verlaagd hoef je de veer niet mee te verlagen? Als dat niet hoeft kan ik toch ook gewoon mijn standaard veren houden?

cornelis-b

Bij nivomats met of zonder verlagingsbussen horen nivomatveren en niets anders. Net als dat bij gewone dempers geen nivomatveren horen
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

arjenT5R

Citaat van: cornelis-b op 02-11-2017 23:48:09
Bij nivomats met of zonder verlagingsbussen horen nivomatveren en niets anders. Net als dat bij gewone dempers geen nivomatveren horen

Ik denk dat hij wil weten waarom...
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

cornelis-b

Citaat van: arjenT5R op 03-11-2017 08:29:51
Citaat van: cornelis-b op 02-11-2017 23:48:09

Ik denk dat hij wil weten waarom...

Dat staat duidelijk beschreven in het bericht vam Peultje: « Antwoord #32 Gepost op: Gisteren om 23:22 »

Zeg maar Henk tegen mij

KIM

Er is ook een verschil in nivomatveren: Verlaagd of niet verlaagd.
Heb je al een verlaagd onderstel met nivomats dan kun je die veren hergebruiken in combinatie met nivomats en verlagingsbussen
Heb je een normaal onderstel met nivomats dan heb je verlaagde nivomat veren nodig indien je verlagingsbussen gaat monteren
Wil je de nivomats monteren zonder verlagings bussen dan heb je de standaard nivomat veren nodig.

De reden dat er gebruik gemaakt wordt van verlagingsbussen is omdat de verlaagde nivomat dempers niet meer leverbaar zijn (of heeeeeeel duur)

Voor de rest beschrijft Peultje perfect het hoe en waarom achter veren bij nivomats.

pch

Hoe weet ik of de veren die er 2 weken geleden zijn onder gezet vanaf een T5 nivomats veren zijn of niet? Staat dat op de veer met een speciaal nummer?

V70geRwin

Citaat van: pch op 03-11-2017 10:19:06
Hoe weet ik of de veren die er 2 weken geleden zijn onder gezet vanaf een T5 nivomats veren zijn of niet? Staat dat op de veer met een speciaal nummer?

Meet even de dikte van de veer.

evdborn

Ik meen mij te herinneren dat er in VADIS een lijst staat met de kleurcodes die op de veren staan geschilderd. Die kleuren geven toch bij welk type auto de veer thuis hoort ?

Eric
V70 XC AWD, 2.4 T, 2000.
* V70 TDI, 1998
* 850 2.5 10v, 1996.
* 940 2.3 GLE 1992.
* 480 Turbo 1991.
* 480 ES 1990.
* ( weg foetsie kwijt)

pch

Ok...ik weet inmiddels dat de veren die ik nu onder mijn auto heb zitten nivomats veren zijn. Komen onder een auto vandaag die nivomats had. Dus als ik die 2e hands set standaard nivomats koop zit ik goed. Dan nog 2 a 3 cm verlagen ivm 850R en ook 2 a 3 cm verlagen voor middels verlagingsveren en Sachs Super Touring schokbrekers en dan zit ik volgens mij goed...

V70geRwin

Citaat van: pch op 03-11-2017 15:52:56
Ok...ik weet inmiddels dat de veren die ik nu onder mijn auto heb zitten nivomats veren zijn. Komen onder een auto vandaag die nivomats had. Dus als ik die 2e hands set standaard nivomats koop zit ik goed. Dan nog 2 a 3 cm verlagen ivm 850R en ook 2 a 3 cm verlagen voor middels verlagingsveren en Sachs Super Touring schokbrekers en dan zit ik volgens mij goed...

Heb je de nivomat werking echt nodig?

pch

Citaat van: V70geRwin op 03-11-2017 16:35:47
Citaat van: pch op 03-11-2017 15:52:56

Heb je de nivomat werking echt nodig?

Vroeger een V70n 2.4T gehad en die had het en vond ik wel fijn ja.
Daarnaast blijk ik dus al nivomat veren te hebben!
En kan ik geschikt een 2e hands set nivomats overnemen van iemand.. ..
Maar jij stelt iets anders voor? Sachs gewone achterdempers met 2 a 3 cm verlagingsveren?

Btw net iemand aan de lijn en nu snap ik het ff  niet meer: ik dacht bestel gewoon Sachs Super Touring schokbrekers voor met dan verlagings. Zegt ie dat ik voor verlagingsveren speciale verlagingsschokbrekers moet hebben? Is dat geen onzin??

cornelis-b

Paul je kan gewoon -30mm veren op een set super touring voordempers plaatsen dat is geen probleem. Als je vind dat de dempers achter te slap zijn dan plaats je andere nivomats, die zijn je aangeboden. Blijkt het dat hij dan achter te hoog staat dan zet je er een set verlagings bussen tussen, klusje van een half uur, mits je de bussen hebt.

Zo zien de verlagings bussen er uit

Zeg maar Henk tegen mij