AW50/42LE onderlinge verschillen per bouwjaar

Gestart door lucass, 05-11-2017 17:39:20

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

lucass

Ik heb een t5r automaat van (op papier) 1995. Planetaire wielen van de bak tijdje terug ontploft (zie plaatje) waardoor ik gekozen heb een andere bak te monteren.


Volgens de sloperij kwam de sloopbak van een 95'er T5. Ik heb niet op het typeplaatje gekeken uit welk jaar de bak daadwerkelijk kwam (zal ik eerdaags eens doen).

Anyway, nu zit ik met het probleem dat de sloopbak onderop een sensor heeft zitten voor de snelheid van de auto. Maar ik in de boom van mijn eigen auto die stekker niet kan vinden?  :eusa_think:

Nu heb ik her en der gelezen dat er onderling verschil zit in de bouwjaren. De voertuigen van 93-95 hebben twee snelheidssensoren, een onderop de bak en een bovenop. Die van 96 en 97 hebben alleen die ene bovenop de bak.

Heeft iemand hier al eens mee te maken gehad? Kan het zijn dat mijn t5r de electronica heeft van een 96'er? Ik heb geen idee in welke maand de auto gebouwd is.


UserID6342

Die bak past er zo achter. Jouw auto haalt zijn snelheidssignaal uit de ABS controller.  De eerste automaatbakken hadden idd die losse snelheidssensor voor de kmteller bij de rechter steekas, de latere bakken allemaal niet meer.

lucass

Citaat van: Dirk342 op 06-11-2017 07:17:06
Die bak past er zo achter. Jouw auto haalt zijn snelheidssignaal uit de ABS controller.  De eerste automaatbakken hadden idd die losse snelheidssensor voor de kmteller bij de rechter steekas, de latere bakken allemaal niet meer.
Kijk es aan, geen probleem dus!

arjenT5R

Latere R versies hebben een grotere koppel omvormer incl hogere stalspeed.
Ik dacht dat hier al ergens een topic over was...
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

de Boeing

Citaat van: arjenT5R op 06-11-2017 10:00:08
Latere R versies hebben een grotere koppel omvormer incl hogere stalspeed.
Ik dacht dat hier al ergens een topic over was...

juist: http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,76537.msg1607793.html#msg1607793

let wel dat je minimaal een 1208-890 bak nodig hebt om deze koppelomvormer te plaatsen ...

lucass

Maar als ik het goed begrijpt pakt de t5r het snelheidssignaal van de abs sensoren? Ongeacht dat het een 1995 model is en alle andere 1995 'niet R' modellen het signaal van (oa) onderop de bak pakken???

-D©©©L-

Citaat van: lucass op 08-11-2017 09:52:14
Maar als ik het goed begrijpt pakt de t5r het snelheidssignaal van de abs sensoren? Ongeacht dat het een 1995 model is en alle andere 1995 'niet R' modellen het signaal van (oa) onderop de bak pakken???

ongeacht de uitvoering wordt vanaf modeljaar 1996 het snelheidssignaal van de ABS controller gebruikt voor de tellerklok en ECU. De AT bak heeft dan ook zelf nog een snelheidsensor, maar die is wel anders dan van de <MY1996 modellen.

Ik heb ook geen idee in welke maand jou auto gebouwd is. De gegevens om dat na te zien ontbreken.

classicT5

Citaat van: arjenT5R op 06-11-2017 10:00:08
Latere R versies hebben een grotere koppel omvormer incl hogere stalspeed.
Ik dacht dat hier al ergens een topic over was...

Rijdt dat dan ook beter? zou het dan aan te raden zijn om een V70 R automaat achter een 850 blok te hangen?

de Boeing

Citaat van: classicT5 op 08-11-2017 10:26:45
Citaat van: arjenT5R op 06-11-2017 10:00:08
Latere R versies hebben een grotere koppel omvormer incl hogere stalspeed.
Ik dacht dat hier al ergens een topic over was...

Rijdt dat dan ook beter? zou het dan aan te raden zijn om een V70 R automaat achter een 850 blok te hangen?

Verschil zal marginaal zijn, die met grotere koppelomvormer laten officieel 30Nm extra toe dacht ik. Ik rij nu met een volledige gereviseerde -890 bak in mijn 850R en merk er eigenlijk nog niet zo veel van (kan ook liggen aan het feit dat ik nog altijd niet veel geëxperimenteerd heb met flat-out gaan, wel is de nieuwe bak-motor combi een flink stuk zuiniger maar dat zal eerder aan de revisie hebben gelegen denk ik). Denk dat je het op termijn wel langer heel houdt als je een sportieve rijstijl hebt (of veel hutten sleurt op de lock-up).