Hoe lang blijven banden goed?

Gestart door Aad A, 08-11-2017 23:17:03

Vorige topic - Volgende topic

Aad A

Ik heb afgelopen week een set Perfo"s onder de auto gemonteerd om de oorspronkelijke wielen eens goed schoon te maken en 1 velg welke beschadigd is (stoeprandje ) op te knappen.
De banden onder de Perfo's zien er op het oog nog goed uit, geen uitdroogsporen maar blijken uit 2005 te zijn.
Vandaar de vraag, hoe lang blijven banden goed?

met vriendelijke groet,
Aad

rpakuypers

Citaat van: Aad A op 08-11-2017 23:17:03
Ik heb afgelopen week een set Perfo"s onder de auto gemonteerd om de oorspronkelijke wielen eens goed schoon te maken en 1 velg welke beschadigd is (stoeprandje ) op te knappen.
De banden onder de Perfo's zien er op het oog nog goed uit, geen uitdroogsporen maar blijken uit 2005 te zijn.

met vriendelijke groet,
Aad

Ligt eraan. Als ze droog en donker worden opgeslagen kunnen ze best lang mee. Heb ooit de caravan van mijn ouders opgehaald die 15 jaar op dezelfde plek heeft gestaan met de banden van de vloer af en ondanks dat ze uit 1988 waren ben ik er in 2013 nog mee naar Wolvega gereden vanuit Belgiƫ.

Mijn vader heeft een aanhangertje met bandjes uit 1978 en daar zie je nog steeds niets aan, enkel dat er slijtage op op het loopvlak is maar dat mag ook wel.

Groet,
Roger

Luc

Volgens Michelin, minimaal 10 jaar. Natuurlijk wel zelf letten op droogtescheurtjes e.d.
Toyota Auris TS, Renault 19 Cabriolet

rappendaf

Op een aanhangertje ok maar op een aanhanger of caravan  zou ik toch niet ouder als 10 jaar gaan heb ooit een klapband gehad en geloof me niet leuk :eusa_shifty: .Ik persoonlijk heb altijd nieuwe banden op mij t5.Ze gaan dan ook maar 10000 km mee max  :angel:
850 2.3 t5 1993 133000KM ORIGINEEL
.  850 2.5 20v 1992 at 247000km
   C70 t5 23 T

glenfiddich1983

Citaat van: rappendaf op 09-11-2017 06:30:59
Ze gaan dan ook maar 10000 km mee max  :angel:

Wat voor bizarre rijstijl heb je waardoor je je banden al na maximaal 10.000 km weg moet doen?  :eusa_think:
Hoofdauto: Volvo V70 2.4D (2010, Diesel, 207.000 km)
2e auto: Volvo 940 Turbo (1991, Benzine, 300.000 km)

yannickdv

Linglong en maat 52 rechts.

Persoonlijk heb ik hankook en 46 rechts dus dat gaat natuurlijk een stuuuuuuk langer mee.  :eusa_whistle: Zou eigenlijk eens moeten meten  :eusa_eh:
Groet, Yannick
'21 - Skoda Octavia RS iV - Grijs - 55.000km (leasert)
'18 - VW Up! MoveUp 60pk - wit - 185.000km (voor de vrouw)
'99 - Volvo V70 2.5 10V Automaat - 421 DOP - 538.000km (hij is terug!)
'09 - BMW 520D E61, '06 - Volvo S60 2.4i, '97 - Volvo V70 T5 Frost Green

elianmars

Citaat van: rpakuypers op 08-11-2017 23:26:34
Citaat van: Aad A op 08-11-2017 23:17:03

met vriendelijke groet,
Aad

Ligt eraan. Als ze droog en donker worden opgeslagen kunnen ze best lang mee. Heb ooit de caravan van mijn ouders opgehaald die 15 jaar op dezelfde plek heeft gestaan met de banden van de vloer af en ondanks dat ze uit 1988 waren ben ik er in 2013 nog mee naar Wolvega gereden vanuit Belgiƫ.

Mijn vader heeft een aanhangertje met bandjes uit 1978 en daar zie je nog steeds niets aan, enkel dat er slijtage op op het loopvlak is maar dat mag ook wel.

Groet,
Roger

Toen we onze vouwwagen kochten, lagen er de originele banden nog onder, van 1998. Die heb ik er toch mooi af laten halen. Ik ga voor 9 tientjes (twee nieuwe banden plus montage) geen risico nemen.
Op het reservewiel ligt een drie jaar oude band. Die kan nog wel even mee.

V70R^2

Als een band uit 2005 is zullen ze aanzienlijk minder presteren, ookal zijn ze op het oog nog prima.

Mogelijk dat je remweg ook 2x is wat het zou kunnen (moeten!) zijn.

arjen850

Citaat van: V70R^2 op 09-11-2017 10:26:32
Als een band uit 2005 is zullen ze aanzienlijk minder presteren, ookal zijn ze op het oog nog prima.

Mogelijk dat je remweg ook 2x is wat het zou kunnen (moeten!) zijn.

Waarom presteren ze minder? En ten opzichte van Wat? Nieuwe banden uit 2017, of dezelfde band maar dan nieuw in 2005?

arjenT5R

t rubber wordt harder verandert van chemische samenstelling in de loop der jaren.

Heb wel eens een setje ouwe lijers gehad die na 50.000km nog amper slijtage hadden maar zodra t begon te regenen was ik overal ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Benny850

Toen ik mijn caravan kocht ook gelijk nieuwe eronder. Gewoon ook voor je eigen gevoel.

V70R^2

Wat Arjen zegt, hangt natuurlijk van een hoop af, opslag gebruik klimaat etc, maar in NL is de band na 10jaar compleet afgeschreven, die doen echt niet meer wat het moet doen.

Bij een ongeluk kan je aardig in de problemen komen lijkt mij als je banden zo oud zijn..

Ook ik heb weleens oude bandjes, een sportief ritje en je glijd alle kanten op...

UserID6342

Ben ook niet wild van die oude rommel, waar dan ook onder.  Meen zelfs dat er een APK eis van max 7 jaar voor banden, maar niet helemaal zeker ?

Even nagekeken; is geen APK eis en word niet op gecontroleerd qua leeftijd banden. Of dit nu verstandig is, is nummer 2 dan weer...

KIM

Voor winterbanden geven ze een termijn op van 4 jaar.
Omdat het rubber blijft door vulcaniseren worden deze na 4 jaar te hard om geschikt te blijven voor wintergebruik.

Ik dacht dat het voor zomerbanden 8 jaar was.

Tsja de DOT code staat er niet voor niets op.

razorx

Op de banden staat een code. Daar aan kan je zien hoe lang/tot wanneer ze mogen