afslaan na (relatief)koude start

Gestart door donky73, 23-05-2005 21:19:46

Vorige topic - Volgende topic

donky73

Hallo iedereen!

Ben al een hele tijd aan het zoeken naar de oplossing van mijn probleem. Ik rij een 10-klepper op G3. Ik heb geen idee wat voor systeem, maar het is geen LPi. Het is ook een automaat by the way!

De auto rijdt heel comfortabel en stil. En daar bedoel ik dus ook mee; rustig in toeren, geen schommelingen of terugval, geen gehik of gestotter.

Het enige wat hij fout doet is afslaan bij een relatief koude start op het omschakelmoment van benzine naar gas.
Iemand een idee wat dat kan zijn?
Ik heb nog garantie van Nordicar, het is alleen een eind bij mij vandaan. Rij er niet zomaar ff langs vanaf Zwolle.

Daarnaast is het uiteraard zo dat als ik er langs rij de auto zo warm is dat het probleem zich niet zal voordoen. En dan valt er logischerwijs ook niks te repareren..

Ligt dit aan de verdamper? Hoe kan ik testen of die verdamper niet inmiddels gaat hemelen? Of is het iets anders wat ik als a-technisch persoon niet weet?

Ik hoor graag een reactie!

(Ja, ik heb alles al doorgelzen en geen duidelijk antwoord kunnen vidnen in andere items..)

donky73

ed

Het kan zijn dat de installatie te snel overschakelt van benzine naar gas. De auto kan dan gaan stotteren. Hoelang duurt dat ongeveer bij jou?
Kan door een gasboer eenvoudig worden aangepast.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

donky73

Dank voor je reactie alvast. Alle meedenken word erg gewaardeerd!

Het duurt naar mijn idee al aardig lang voordat hij overschakeld. Ik doe erg rustig als ik 's ochtends weg rij. Nog erger als een opa, serieus. Dan ben ik tch echt al een km of anderhalf weg en dan wenst hij ongeveer over te gaan tot overschakelen. Moet naar mijn idee al eerder kunnen, maar als hij het dan ook doet vind ik het goud!

Als ik gewoon in stilstand wacht tot het zover is duurt het mijns inziens tranentrekkend lang! Maar dat kan wellicht normaal zijn.

Nordicar heeft inmiddels teruggebeld met de volgende mogelijkheden:
- wellicht dat er ergens een 'klepje' of zoiets niet goed is...(geen idee)
- anders kan de gasleiding vanaf de tank ook nog wat lekken door poreusheid of zo. Dat klinkt logisch. Als hij lang stil heeft gestaan heeft het gas de mogelijkheid langzaam te ontsnappen uit de poreuze leidingen..bij korte stops niet...als a-technisch persoon klinkt mij dit enigzins logisch...

Aan de andere kant; de verdamper kan ook nog wel wat mis hebben...

Vraagje tussendoor: kan een verdamper-installatie om worden gebouwd tot injector-installatie? LPi dus? Enwat zou dat gaan kosten? Heb begrepen dat dat toch nog wat zuiniger zou rijden danmet verdamper..

Alle reacties welkom!

donky73

volgens Nordicar zit er een AMS-installatie in. KLein knopje met 1 geel ledje boven 1 rode rechtsboven en daaronder 4 gele en linksonder de rode voor benzine.

NwVolvoMn

Die AMS van jou ken ik niet, dus geen idee daar.
Over ombouwen naar injectie: alles vanaf de gasleiding voor moet dan vervangen worden, een venturi systeem werkt op onderdruk (aanzuigen van gas), een gasinspuiter werkt op overdruk (inblazen, ventieltjes openen en laten doorstromen). Een LPi installatie heeft een pomp in de tank om het vloeibare gas onder druk naar voren te brengen, maar als je kiest voor een dampgasinjectie kan je je tank behouden en is het minder duur. Let wel op, als je auto goed op gas rijdt maar op benzine wat minder (beetje schokken enzo) is het niet altijd verstandig om het systeem te wisselen, want je neemt dat bij injectie mee naar je gassysteem in ergere vorm. Ik ga tzt mijn venturi systeem veranderen naar een ander systeem, meer vermogen en draaimoment, geen verkleining meer van de luchtdoorlaat zoals bij een standaard venturi, daar bericht ik tzt over.