Koppelings pedaal ligt plat op bodem

Gestart door delta, 10-11-2017 20:14:30

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

delta

Vanochtend uit het niks ligt na intrappen van de koppelingspedaal deze nu plat op de bodem. Met de hand kan ik de pedaal weer omhoog brengen.
In zijn vrij kan ik de auto gewoon starten.

Wat kan er aan de hand zijn?

Ik heb op het forum en google rond gezocht al en heb veel optie al voorbij zien komen die helaas een dure reparatie worden.

De auto reed prima geen schakelproblemen.
MY97 V70 2.5 20v *426-46*handbak*prefo*

Douwe

Heb met de DOP'er iets soortgelijks gehad, was een lekke koppelingscylinder. Kosten destijds (2008) 110€ voor de cilinder en 65€ om erin te zetten. Viel op zich wel mee vond ik.
"If life is just a highway, then the soul is just a car"
Volvo 242  2.0 LPG Automaat 1974
Volvo 245 V6  LPG  Automaat 1978
Volvo 854 2.5 20v Handbak 1992
Volvo 854  2.3 T5   Automaat 1995
Volvo 855 2.5 10v LPG G3 Handbak1996

V70R^2

Bij een V70 zit die volgens mij altijd intern, dan moet de bak eraf en dat loopt in de uren ..

Maar duidelijk geen druk, hoogst waarschijnlijk een lekkage, grote kans op die cilinder dus?

Benny850

Kan ook de hoofdkoppelingscilinder zijn. Heb er pas 1 gerepareerd die lag ook plat op dun bojjem en na vervanging van de cilinder achter het rempedaal probleem opgelost.

delta

#4
Voor zover ik kan zien heb ik geen zichtbare lekkage. Remvloeistof is op nivo en bij pedaal zie ik op het moment ook niks. Is nu ff te min weer om buiten te kijken.
Alvast bedankt voor reactie
MY97 V70 2.5 20v *426-46*handbak*prefo*

jellejas

Citaat van: delta op 10-11-2017 21:14:28
Voor zover ik kan zien heb ik geen zichtbare lekkage. Remvloeistof is op nivo en bij pendaal zie ik op het moment ook niks. Is nu ff te min weer om buiten te kijken.
Alvast bedankt voor reactie
Ik denk niet dat je aan het reservior iets zal zien gezien dat voor de koppeling in een apart gedeelte zit.
Je kan het beste naar de cylinder zelf kijken, als hij teminste nog buiten de bak zit. Als je het niet goed kan zien of als je er bij moet kan je het beste de ventilator er even uit halen, aantal minuutjes werk.
BRAAAAAAAP STUTUTU

razorx

Hulpcilinder vervangen.  99% dat ik het goede advies geef. ;)

razorx

Koop een revisie setje, kost het een paar tientjes. Hooguit. In mijn blog staan de vervangings aanwijzingen. Reviseren is zelf te doen.
Succes!

delta

Ik hoop dat dit het probleem is :)
Ik zal onder de motorkap opzoek waar die zit. alvast bedankt
MY97 V70 2.5 20v *426-46*handbak*prefo*

nieuwe_arjan

Citaat van: jellejas op 10-11-2017 22:53:07
Citaat van: delta op 10-11-2017 21:14:28
Voor zover ik kan zien heb ik geen zichtbare lekkage. Remvloeistof is op nivo en bij pendaal zie ik op het moment ook niks. Is nu ff te min weer om buiten te kijken.
Alvast bedankt voor reactie
Ik denk niet dat je aan het reservior iets zal zien gezien dat voor de koppeling in een apart gedeelte zit.
Je kan het beste naar de cylinder zelf kijken, als hij teminste nog buiten de bak zit. Als je het niet goed kan zien of als je er bij moet kan je het beste de ventilator er even uit halen, aantal minuutjes werk.

Ik weet (uit ervaring) dat er wel remolie verdwijnt als je druklager lek/stuk is. Dop van het resevoir af en pompen met het pendaal. Na een tijdje loopt het ergens je koppelingshuis uit. Dat is best heel vervelend als je op een camping ergens in Duitsland staat  :(.
Oplossing: nieuw druklager......

delta

#10
#arjan
Lag jou pedaal plat op de bodem dan? Zoals ik nu zie en hoop ligt het bij mijn aan de hulp cilinder omdat de pedaal plat ligt en geen werking heeft
MY97 V70 2.5 20v *426-46*handbak*prefo*

-D©©©L-

Citaat van: razorx op 10-11-2017 23:16:16
Hulpcilinder vervangen.  99% dat ik het goede advies geef. ;)

Eens.

Citaat van: nieuwe_arjan op 11-11-2017 09:16:41

Ik weet (uit ervaring) dat er wel remolie verdwijnt als je druklager lek/stuk is. Dop van het resevoir af en pompen met het pendaal. Na een tijdje loopt het ergens je koppelingshuis uit. Dat is best heel vervelend als je op een camping ergens in Duitsland staat  :(.
Oplossing: nieuw druklager......

komt op het zelfde neer. afhankelijk van het modeljaar van de bak.

Overigens kan het dom diep doortrappen van een hoofdremcilinder ook lekkage problemen geven als er veel rotzooi in deze cilinder zit, al is de angst meestal groter dan wat er in de praktijk fout gaat.

En ik kan het niet laten.  Het is pedaal, geen peNdaal.
volgens ligipedia: "van het Latijnse pes, tweede naamval pedis"

Peultje

En dat pedis is dan zeker weer via het Maleis in het Nederlands terechtgekomen: lekker heet (qua voedsel dan, niet qua bewonderde nieuwslezeressen). Heeft trouwens niks met koppelingspedalen te maken.
Rode V70 R AWD 1999 B5234T8

nieuwe_arjan

Citaat van: delta op 11-11-2017 09:34:08
#arjan
Lag jou pedaal plat op de bodem dan? Zoals ik nu zie en hoop ligt het bij mijn aan de hulp cilinder omdat de pedaal plat ligt en geen werking heeft
Ik was vrolijk onderweg naar een camping, heuveltje op-heuveltje af, dorpje in-dorpje uit, van 2 naar 3: geen koppeling tegendruk in pedaal, bleef onderin.  :(. Laatste 20 km zonder koppeling te gebruiken gereden..... Daar ergens remolie gekocht en de één pedaal heen en weer en de ander olie zoeken  >:(.... Voelde totaal geen werking, maar er verdween wel olie.....
Ergens in Duitsland heb ik dus een klein milieu delict gepleegd, na een tijdje stoomde het het koppelings huis uit, het gras in. :o

delta

Ok. Ik heb nog steeds nergens olie verlies. Vanavond sleep ik de auto af naar mijn garage. Helaas geen tijd en plek om zelf er eens naar te kijken
MY97 V70 2.5 20v *426-46*handbak*prefo*