Vla achtige drap

Gestart door mauricenl, 24-05-2005 11:39:38

Vorige topic - Volgende topic

mauricenl

Hallo,

Afgelopen weekend gingen we op familiebezoek in Apeldoon en dat is vanuit Delft een stukje rijden en dacht: "laat ik eens mijn olie peilen".

Toen ik mijn peilstok eruit trok, zat en allemaal "vla achtige" smurrie aan de stok. Bij terugkomst, weer even gepeild en de smurrie was nog niet weg. De olie is ongeveer 6 maanden geleden ( 5.000 km terug) vervangen en dus nog niet zo oud.

Weet iemand wat dit te betekenen heeft? De motor heeft (pas)  ;D 300.000km gereden, het zal toch geen groot mankement zijn  :o

thuur

Vla-achtig oftewel mayonaise oftewel sludge vormt zich als olie in aanraking komt met water.

Kijk eens onder je vuldop, als daar ook sludge zit dan heb je een probleem. Als daar geen sludge zit zijn de afdichtrubbertjes van de peilstok versleten en komt hierdoor vocht in de motor wat sludge wormt na aanraking met de olie. Peilstok of rubbertjes vervangen en klaar is mauricenl ;)

Gr 8)

reneetje

Citaat van: thuur op 24-05-2005 11:53:09
Vla-achtig oftewel mayonaise oftewel sludge vormt zich als olie in aanraking komt met water.

Kijk eens onder je vuldop, als daar ook sludge zit dan heb je een probleem. Als daar geen sludge zit zijn de afdichtrubbertjes van de peilstok versleten en komt hierdoor vocht in de motor wat sludge wormt na aanraking met de olie. Peilstok of rubbertjes vervangen en klaar is mauricenl ;)

Gr 8)

Wat sludge onder je vuldop hoeft echt geen probleem te zijn hoor.
Puur een kenmerk van korte stukjes rijden met wat kouder (vochtig weer)
Ververs je olie maar en je zult zien dat jew met dit weer geen last meer hebt.
Lang stuk op de snelweg kan in deze kwestie ook geen kwaad.
Dus niet bang worden met wat mayo aan de peilstok of onder je vuldop, de meeste 850/x70 hebben hier wel last van onder deze omstandigheden.

Rene ;)

mehn

Citaat van: mauricenl op 24-05-2005 11:39:38
Toen ik mijn peilstok eruit trok, zat en allemaal "vla achtige" smurrie aan de stok.

Als limburger moet ik altijd glimlachen als ik dit lees  ;D (en soms grijnzen)  8)

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

thuur

Citaat van: reneetje op 24-05-2005 12:08:32
Citaat van: thuur op 24-05-2005 11:53:09

Gr 8)

Wat sludge onder je vuldop hoeft echt geen probleem te zijn hoor.
Puur een kenmerk van korte stukjes rijden met wat kouder (vochtig weer)
Ververs je olie maar en je zult zien dat jew met dit weer geen last meer hebt.
Lang stuk op de snelweg kan in deze kwestie ook geen kwaad.
Dus niet bang worden met wat mayo aan de peilstok of onder je vuldop, de meeste 850/x70 hebben hier wel last van onder deze omstandigheden.

Rene ;)

Ja, je hebt helemaal gelijk Rene! Ik bedoel dan ook als het erg veel sludge wordt (emmers vol :P). Excuses voor de verwarring :-[

Is trouwens bij iedere motor zo, niet zozeer 850/x70's. Met als uitschieter de 1100 OHV motor van Ford, dat is gewoon een sludgefabriek :-X

Gr 8)

PS: @mehn: zie je nu een peilstok met kersen en kruimels voor je? ;D

mehn

Citaat van: thuur op 24-05-2005 12:59:12
PS: @mehn: zie je nu een peilstok met kersen en kruimels voor je? ;D

Bij voorkeur appel overigens  ;)

XC60 D4 AWD:

b0nkolok

Citeer"vla achtige" smurrie

Toch ook een reden om dit fenomeen in de gaten te houden. Als na evt. verversen van de olie het wéér optreedt is het goed eens te letten op evt. belletjes in je koelvloeistof (bij draaiende motor). Zie je daar nix en het peil blijft normaal, dan is er een (pijnlijke) zorg minder. Bij luchtbelletjes even melden op dit forum.
Jan, meer dan 35 jaar Volvo gek

mauricenl

Hartstikke bedankt allemaal, ik heb vannacht weer lekker kunnen slapen. Ik had al hele visioenen dat mijn roffel een openhart operatie moest ondergaan,...  :'(

Vandeweek zal ik een nieuwe rubbers voor mijn peilstok gaan halen of een nieuwe peilstok en zien of het weg blijft na olie verversen.

Taranis

Net even olie gepeild en ik schrok me kapot, heel de peilstok onder de vieze lichtbeige drap  :o  Het peil stond wel keurig op het maximum maar hij verbruikt eigenlijk nooit iets. Olievuldop d'r eens afgedraaid en daar zat aan de onderkant ook een laagje van die drap.

@ mauricenl: was het probleem bij jou opgelost na een nieuwe peilstok en olievuldop?

Denk zelf dat het er aan ligt dat het hier momenteel nogal koud is (tussen 0 en -10 graden) en dat ie nooit fatsoenlijk warm loopt, vaak wordt de koelvloeistof niet eens goed warm. Het peil daarvan stond overigens nog net boven het minimum en het blok was keurig droog.

ed

Klopt, komt door de kou. Door het condenseren van vovhtige lucht komt er water in de olie terecht, waarna dit goedje ontstaat. Vaak is de keerring van de peilstok verdwenen waardoor dit ontstaat, maar korte stukjes verergeren dit omdat het vocht niet kan verdampen.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Taranis

Met andere woorden: de boel een keer goed warm stoken en het probleem is opgelost?

mehn

Citaat van: Taranis op 20-11-2005 03:58:55
Met andere woorden: de boel een keer goed warm stoken en het probleem is opgelost?

Als het door condensvorming komt wel. Mocht je het na een paar lange ritten nog hebben is er iets anders aan de hand, maar dat is onwaarschijnlijk.
Controleer ook nog een je peilstok (zo goe Marc?  ;)), er hoort een rubber afdichtringetje aan te zitten.
Als dit ringetje ontbreekt kan er via die weg vocht in de olie komen.

XC60 D4 AWD:

Taranis

Aha, je hebt gelijk! :idea: Dat rubber ringetje ontbreekt... zal als ik terug ben in Nederland wel ff een nieuwe peilstok vragen :) Tnx!

Peth©oni

Citaat van: Taranis op 20-11-2005 12:06:28
Aha, je hebt gelijk! :idea: Dat rubber ringetje ontbreekt... zal als ik terug ben in Nederland wel ff een nieuwe peilstok vragen :) Tnx!

Tis alleen een ringetje ad. € 0,50 dus.... en 1 boutje los van het inl.spruitstuk en los !!
ringetje even in de vaseline en voila!!!

ed

Citaat van: Peth©oni op 21-11-2005 08:47:06
Citaat van: Taranis op 20-11-2005 12:06:28

Tis alleen een ringetje ad. € 0,50 dus.... en 1 boutje los van het inl.spruitstuk en los !!
ringetje even in de vaseline en voila!!!

Jij bedoelt hetringetje onderaan de peilstokbuis. Wat wij bedoelen is het O-ringetje (2 stuks dacht ik!) op de peilstok zelf.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!