ALM-Gauge Wideband Controller

Gestart door myradon, 17-11-2017 21:32:24

Vorige topic - Volgende topic

myradon

Ik ben bezig met een ALM Wideband Sensor en controller te installeren, die Narrowband-sginaal naar de ECU stuurt. Ik heb de hele mikmak aangesloten en een verlengkabel gemaakt. Ik dacht klaar te zijn... wrong!

ik heb CAT6 gebruikt om verlengkabel door het schutbord heen te maken met VAG-connectoren die de Bosch LSU4.9 gebruikt (Connectoren via Webshop in DE besteld, Pinnetjes male en female via Rick Donkers. Search op "3-8010" en "3-8020" en seals "SEAL-357-").

NB 02-sensor is waarschijnlijk gaar dus tijd om ALM in te bouwen. Hoe heb ik de hele mikmak aangesloten?

De Gauge op een gegeven moment ook maar aangesloten omdat je fysiek niet kan zien of de controller aanstaat. Nu geeft de Gauge aan dat er 8,5Volts wordt gemeten. Op de zekering van ALM-12V ader meet ik 11,56Volts. Wat laag maar enfin. Na wat geklooi maakt ALM GUI verbinding met Controller. Mooi dat werkt dus. Wanneer ik een "Measurement" uitvoer gaat het goed en na paar seconden geeft GUI connection failed aan. De waardes van Labda en AFR slaan ook helemaal nergens op. Er lijkt dus een communicatiefout te zijn. Voordat ik de verlengkabel heb aangesloten heb ik op alle pootjes weerstand gemeten, dat lijkt prima.

De DTC van ALM lijkt te ondersteunen dat voltage te laag is. Dat lees ik uit;

E9: Operating voltage too low Check the power supply to the ALM spec.
E10: Heater circuit damaged Check the LSU connector

Nu moet ik nog een geschakelde 12V onder het Dashboard vinden omdat die Gauge aan blijft staan. Dat willen we niet he :eusa_naughty:

Wat kan lage spanning veroorzaken? Kan het zijn dat de CAT6 roet in het eten gooi om als verlengkabel te gebruiken? Ik speel met het idee ronde connector ANOUT/ POWER een langere kabel aan te solderen. Welk type samengeslagen bekabeling kan ik het best gebruiken? De pootjes die in de 1J0973713 - 6 Way Sealed Female Connector 1.5 mm, 2-row, Coding I, (VW restricted) kunnen max 0,5mm2 aders aan.

BBS

Maar waarom heb je in eerste instantie een verlengkabel van CAT6 gemaakt dan? In principe zijn de bijgeleverde kabels van de ALM lang genoeg om op fatsoenlijke wijze in de auto te kunnen komen.....
Volvoloos....

Piet

Veel te dun die CAT6 draadjes inderdaad voor de voedings en aarde draden  ;D

myradon

Klopt LSU4.9 draden zijn best dik iig. met de Teflon mantel erom. Die flexibele pijp door schutbord achter ABS-controller zit aardig vol. Nu 5 kabels. Ik kan er zeker geen connector door pielen.

Ik heb de ronde metalen connector die op ALM Controller gaat opengeschroefd. De aders zijn dun en stug. Denk ik door Teflon mantel. Het scheelt weinig met CAT6. Daar gaat dus die max. 3.5A volgens ALM voor heating WB over.

Okay laten we aannemen dat CAT6 de boosdoener is voor communicatie WB. Dat verklaart niet lage voltage DTC en 8,5V op Gauge. De dubbele massa en +12V draden naar controllerbox zijn gesoldeerd. Wat is dat denken jullie?

elmarconi

Ethernet gebruiken als powersupply:
POE treats each pair as a single conductor, and can use either the two data pairs or the two spare pairs to carry electrical current. Power over Ethernet is injected onto the cable at a voltage between 44 and 57 volts DC, and typically 48 volts is used.

Met 12V heb je gewoon teveel verlies.
--
Autogas Inside . . .

freefall

Wat Dirk zegt. Kabels zijn meer dan lang genoeg. Maar dan moet je volgens mij wel via de rechterzijde naar binnen met je kabelzooi :D. Ben er gister mee bezig geweest.
1997 417 nautic blue S70 2.5T AT Zoonlief
2000 426 mystic silver V70D AT
1997 421 dark olive pearl V70 2.5T 2.3T AT AWD
1998 419 sand silver S70 T5 AT zoonlief
1995 421 dark olive pearl 850 T5R AT
i beun, therefore i am

myradon

De wideband-controller heb ik onder dashboard bestuurderszijde afgewerkt. Deze is dan vrij van de motor-compartiment element althans dat was mijn gedachte. Ook kan ik makkelijk op laptop op COM aansluiten.
Wat is de rede dat ik controller onder de kap zou moeten installeren? Waar dan bij ECU of Fusebox? Dan moeten Gauge- en COM-kabel alsnog door schutbord.

Weerstand was op multimeter was iets tussen 0,006 en 0,009Ohm (of waren het nu 3 nullen achter de komma). Duidelijk verhaal dat kabel niet geschikt is. Haal wel een ander.

UserID6342

Wij hebben er toen bij BJ voorgekozen om de ALM controller in de ECU bak te zetten, dus naast de motor ECU, past hij zo in en heb je ruimte zat om het teveel aan kabels bij in te drukken (met beleid). De enigste kabeldie naar binnen moet is degene voor je meter.  Het instellen van de controller, is een 1-malig iets en hoef je niet perse de kabels voor naar binnen te voeren.

De controller instellen kun je ook prima doen met de laptop op het blok en de kabel in de COM / RS232-poort van de controller. Daarna haal je de kabel en laptop weer weg en berg je het spul (controller en kabels) weer op in de ECU bak / box.

Zit net nog even naar het tekeningetje te kijken, zie ik het nu goed dat je kabel voor de widebandsensor via binnen hebt lopen, via een verlengkabel ? En op de RS232 poort een aftakking hebt gemaakt naar de oorspronkelijke lambdastekker op de auto ?

Als dit zo is, gaat er al behoorlijk wat fout helaas..... De RS232 poort heb je nodig om de controller te calibreren / te ijken via laptop en daarna blijft deze open en zit er niets op aangesloten meer. De kabel naar de widebandsensor bestaat uit 1 geheel en heeft 3 stekkers in het totaal. 1-tje voor op de controller en 2 ongeveer 30 cm uit de widebandsensor vandaan die in elkaar vallen.

Alle aansluitingen haal je uit die stekker die naast de lambda stekker zit (naast het schakelaartje), die hebben wij (Yits eigenlijk) onder de ECU voet aangesloten compleet.

BBS

Als de ALM eenmaal aangesloten zit hoef je hem ook eigenlijk niet meer met de RS323 uit te lezen. Realtime data kun je ook via de OBD poort uitlezen met bijvoorbeeld Tunerpro. Daar staat de data van de wideband en de werking ervan perfect weergeven.
Volvoloos....

BBS

Heeeyy, dat is een zeer bekende ALM controller in de ECU bak. Met een zeer bekende ECU zelf :D ;D ;D
Volvoloos....

rappendaf

Hoi .Begrijp ik dit nu goed kan men de breedband lamda ook gebruiken voor de voorste lamda te vervangen .Dus dat deze de ecu info geeft en het klokje voor afr aflezing .Sorry als dit een domme vraag zou zijn  ???
850 2.3 t5 1993 133000KM ORIGINEEL
.  850 2.5 20v 1992 at 247000km
   C70 t5 23 T

BBS

Als je ECU aangepast is met een wideband bin wel ja. Ik heb er geen narrowband Bosch sensor meer inzitten.
En inderdaad geeft de meter de AFR weer mits je die met een laptop in de controller instelt.
Volvoloos....

myradon

@Dirk nice die pics! Het is weekend man; 07:01uur ??!! Okay ik ga de gehele mikmak naar de ECU-box verhuizen.

Heb je Lambda-signaal (ANOUT/ NBOUT) op connector kabelboom boven bak opgepakt, of haak je gelijk in op de ECU? Welke connector heb je met welke pin verbonden?

UserID6342

Ik kan het spul zo niet meer loshalen bij BJ, maar alles komt van de ECU voet af.

3 stekkers op de controller: 1)meter die binnen zit 2)Bosch widebandsensor die in de DP zit en 3)aansluitkabels waarmee je o.a. stroom / signaal e.d. van de ECU voet afpakt.