De T-5 opgehaald, maar....te lage turbodruk?

Gestart door Wouter1973, 12-12-2017 19:22:26

Vorige topic - Volgende topic

Piet

T'is ook meer voor de bedrading dat voorschrift.
Wat wel heel belangrijk voor de juiste werking is, is het aanhaalmoment waarop ze vastgezet worden.

Tís ff wat werk, inlaatspruitstuk moet er af.
Maar toch ook wel weer goed te doen.

KIM

Citaat van: razorx op 25-02-2018 20:53:09
Citaat van: KIM op 25-02-2018 19:38:25
Dat mag iemand me uitleggen want ik geloof daar niks van.
Het zijn maar spoeltjes. Die zijn echt niet richting gevoelig.
Volgens mij zijn het piëzo elementen, maar dat doen niets af aan jouw stelling over richtingsgevoeligheid.
Ik denk dat dat opstellingsvoorschrift meer voor de bedrading is. ;)

Ja je hebt gelijk; piezo.
Daarom is het aanhaalmoment van belang. Indrukking leidt tot een bepaalde spanning.

Wouter1973

Ik heb gekeken naar de rechter (achterste?) klopsensor, zoals geadviseerd. Ik zie er niets aan, behalve dat het er op lijkt dat ik de versie heb zonder stekkers.
Verder: soms krijg je een aanwijzing doordat er ineens iets anders opvalt. De laatste dagen, wellicht door de kou, start de T-5 beduidend minder. Dat wil zeggen: ik zet de sleutel op contact, wacht 2-3 seconden, start, en na ca 2-3 seconden slaat de motor pas aan. Daarmee ga ik toch de benzinedrukregelaar weer verdenken. Hoewel ik geen druppels zie bij losgetrokken vacuumslang en sleutel op contact. Of moet ik met losgetrokken vacuumslang ook daadwerkelijk starten?
Toevallig heb ik zo'n regelaar nog liggen dus kan ik proberen of dit verschil maakt. Gelukkig, want ze zijn aardig prijzig nieuw. Kwestie van injectorrail loshalen en dan kan ik erbij, toch? Als de lpg injectoren tenminste niet in de weg zitten...morgen even goed kijken.
Nu ik alle voor de hand liggende opties (zie het eerdere rijtje van 'gedaan') zo'n beetje afgewerkt heb moet ik toch verder zoeken. De combi slecht starten, een rammelende katalysator (kan ook slijtage zijn natuurlijk), een 1-4-3 melding (voorste klopsensor, kan deze melding ook komen doordat het element het gerammel van de kat oppikt?) en gevoelsmatig stevig benzineverbruik kan mogelijk op slechte drukregelaar wijzen.

Sbv

Hoe goed is je accu ?

Bij mijn T-5R werd starten slechter en na 4 dagen accu leeg. Nu met nieuwe accu lijkt het stuk beter

Wouter1973

Citaat van: Sbv op 26-02-2018 22:07:36
Hoe goed is je accu ?

Bij mijn T-5R werd starten slechter en na 4 dagen accu leeg. Nu met nieuwe accu lijkt het stuk beter
Accu is nagenoeg nieuw en prima. Hij start goed, maar slaat laat aan.

jellejas

Citaat van: Wouter1973 op 28-02-2018 16:17:20
Citaat van: Sbv op 26-02-2018 22:07:36
Hoe goed is je accu ?

Accu is nagenoeg nieuw en prima. Hij start goed, maar slaat laat aan.
Heb ik ook. Prima startmotor en een nieuwe accu alleen ivm de kou duurt het gewoon even, is volgens mij niet heel raar.
BRAAAAAAAP STUTUTU

Piet

Klopsensors zijn toch wel een serieus onderdeel.
Bij zo een  foutmelding zou ik ze zondermeer vervangen.

T'is  ff wat werk, inlaatspruitstuk moet er af.
Maar toch ook weer best goed te doen.

Drukregelaar vervangen is inderdaad kwestie van alleen rail loshalen, is niet veel werk.

jellejas

Als je het spuitstuk er een keer wil afhalen mag je mij best een berichtje doen. Ik wil je er best bij helpen en kan prima hier. Vaak genoeg gedaan en schrik er niet van.
BRAAAAAAAP STUTUTU

Wouter1973

Citaat van: Piet op 28-02-2018 17:24:39
Bij zo een  foutmelding zou ik ze zondermeer vervangen.

T'is  ff wat werk, inlaatspruitstuk moet er af.

Drukregelaar vervangen is inderdaad kwestie van alleen rail loshalen, is niet veel werk.
Die klopsensoren, ik denk dat je gelijk hebt. Ontsteking wordt waarschijnlijk vervroegd, en dan juist bij middengebied toerental. En dat is precies waar de 2-3-1 ook naar verwijst, gaat over deellast. Ik had nog de hoop dat de klopsensor foutmelding een gevolgstoring zou zijn, maar als het ding gewoon stuk is zal hij vermoedelijk ontsteking vervroegen wat ook het gevoel van matig vermogen verklaart.

Wouter1973

Citaat van: jellejas op 28-02-2018 19:07:11
Als je het spuitstuk er een keer wil afhalen mag je mij best een berichtje doen. Ik wil je er best bij helpen en kan prima hier. Vaak genoeg gedaan en schrik er niet van.
Dank voor het aanbod! Heb je ook een moment sleutel voor bevestiging klopsensoren? En daar ervaring mee?

jellejas

Citaat van: Wouter1973 op 28-02-2018 20:30:03
Dank voor het aanbod! Heb je ook een moment sleutel voor bevestiging klopsensoren? En daar ervaring mee?
Moment sleutel is aanwezig. Ik heb geen ervaring met de moment sleutel maar mijn vriend wel, die is monteur in opleiding en werkt bij harrie arendsen.
BRAAAAAAAP STUTUTU

arjenT5R

Citaat van: Wouter1973 op 28-02-2018 20:29:16
Bij zo een  foutmelding zou ik ze zondermeer vervangen.

T'is  ff wat werk, inlaatspruitstuk moet er af.

Die klopsensoren, ik denk dat je gelijk hebt. Ontsteking wordt waarschijnlijk vervroegd, en dan juist bij middengebied toerental. En dat is precies waar de 2-3-1 ook naar verwijst, gaat over deellast. Ik had nog de hoop dat de klopsensor foutmelding een gevolgstoring zou zijn, maar als het ding gewoon stuk is zal hij vermoedelijk ontsteking vervroegen wat ook het gevoel van matig vermogen verklaart.

Uhuh
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

arjen850

Zo uit mijn hoofd 20NM. Dit kan niet iedere moment sleutel, wel even iets om aan te denken.

Wouter1973

Citaat van: arjen850 op 01-03-2018 08:29:02

Zo uit mijn hoofd 20NM. Dit kan niet iedere moment sleutel, wel even iets om aan te denken.
Klopt. Heb ergens een plaatje gevonden met aanhaalmoment erbij.

Wouter1973

Citaat van: arjenT5R op 01-03-2018 00:35:50
Citaat van: Wouter1973 op 28-02-2018 20:29:16
Bij zo een  foutmelding zou ik ze zondermeer vervangen.

T'is  ff wat werk, inlaatspruitstuk moet er af.

Uhuh
Maak ik een denkfout?  ;) Heb ergens gelezen dat de beste knal vlak voor het moment is dat de motor zou gaan pingelen. Maar dat als het signaal van de pingelsensor mist, het motormanagement de veilige weg kiest en eerder ontsteekt.