Geluid rechtsvoor bij bocht naar links

Gestart door Countrycrosser, 13-01-2016 19:23:18

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Countrycrosser

Ik heb al geruime tijd een geluid in de auto, wat niet erger wordt, maar ik wil er wel vanaf.
Auto is een XC70 automaat uit 98. Als ik op een rotonde rijdt (dus sturend naar links) en ik geef gas, dan hoor je een licht rommelend geluid rechtsvoor. Beetje alsof ik met een lekke band rij. Als ik hem gewoon laat rollen hoor ik niks. Recht uit is er niks aan de hand.
Aandrijf as rechtsvoor is vervangen toen de lagers droogliepen (stofhoes kapot), wiellager is ook vervangen. Beiden maakten voor dit geluid niks uit.

Iemand een idee?

jeroen45

vaak zij geluiden in de auto moeilijk te onderscheiden van links en recht , zou voor de zekerheid links voor de lagers ed controleren

volvobug

Citaat van: jeroen45 op 14-01-2016 06:43:49
vaak zij geluiden in de auto moeilijk te onderscheiden van links en recht , zou voor de zekerheid links voor de lagers ed controleren

Waar, maar in dit geval ga ik gezien de omschrijving van TS mee in de suggestie van -D©©©L- om eerst maar eens met de motorsteun distributiezijde te controleren.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Countrycrosser

Dank voor de tips tot dusver.
Dan ga ik daar als eerste kijken.

Het is volgens jullie dus geen probleem in de aandrijving, rechts?

volvobug

Zo op afstand en via wat beschrijvingen is natuurlijk geen zekere diagnose te stellen, maar vooralsnog probleem aandrijving minder aannemelijk zou ik zeggen.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

razorx

Niet doodgewoon een homokineet aan de rechterkant?

Countrycrosser

Auto is bij de garage geweest. De motoropgang is goed, niet doorgezakt, niet week geworden door de olie en niet gescheurd. Hij ziet ook helemaal geen slijtsporen.

Ik vraag me dus weer af wat het is.
Nog een beschrijving van het geluid. Het klinkt alsof er iets aanloopt. Als je de auto laat rollen hoor je niks, pas als je gas geeft hoor je het. Alleen als je een bocht naar links maakt.
Op mijn vraag aan de garage of het misschien de aandrijfas speling heeft in het voorwiel, antwoord hij dat je dan meestal een meer knoepend / ratelend / krakend geluid hoort. Dus hij dacht dat het ook niet zou zijn.

Links en rechtsvoor zijn een keer draagarmen vervangen, waarschijnlijk geen originele. Kan het zijn dat dan de aandrijving of de wielen of remmen in een iets andere positie komen te staan, waardoor het geluid verandert?

mitchelli

Heeft de garage de het wiellager aan de linkerkant gechecked? Zijn de wiellagers achter goed? Speling op de wielophanging? Nivo stuurolie? AWD/haakse overbrenging? Ankerplaten die net krom staan? Lopen de wielen niet aan in uiterste stuuruitslag?

Neem aan dat de garage dit allemaal heeft gecontroleerd?
Een gelukkig huwelijk noemt men in de psygilogie het Stockholm syndroom....

Countrycrosser

Wiellager links is niet gecheckt. Is 100.000 kilometer terug wel vervangen, maar toe hoorde ik hem duidelijk gaan zoemen. Zo'n wiellager kan toch niet een paar jaar lang alleen een geluid maken als je linksaf gaat?
Differentieel is gecontroleerd, haakse overbrenging kan volgens de garage niet omdat je dan veel meer geluiden onder andere omstandigheden (rechtuit rijden en zo) zou moeten horen. Of klopt dat niet?

Aanlopende wielen.... Ja zo klinkt het wel. Maar dan verwacht je toch iets aan de wielen of banden te zien.
Speling in de wielophanging; om die reden zijn dus draagarmen vervangen. Waar kan nog meer speling zitten? En kan dat een continu aanlopend geluid geven?
Wat is een ankerplaat?

Verder nadenkend; ik ben net weer in Duitsland geweest, en moest een paar keer bij 150 wat harder remmen. Dan is ie (ik denk rechts-) voor wel wat rumoerig. Veel rumoeriger dan mijn 850tdi. Remklauwen, blokken en schijven zijn volgens de garage goed.

Countrycrosser

OH ja. Niveau stuurolie zal ik naar kijken. Ik heb hem niet al te lang geleden gecontroleerd, omdat ie wat zwaarder stuurt dan de 850tdi. Toen was ie goed.
Is het trouwens nodig om olie van de stuurbekrachtiging te spelen en / of te verversen?

RoelNL

Ankerplaat is de ijzeren plaat achter de remschijf die je zo krom duwt, dient volgens mij om remstof en opspattend water tegen te houden.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

V70R^2

Als je awd nog werkt (cardan as nog gemonteerd is) misschien daar naar kijken, typisch geluid voor defecte as (speling in het midden lager/koppeling).

Bij max stuuruitslag op rotonde bijv. bonkend/rommelend geluid. Klinkt zoals je omschrijft; als aanlopen/lekke band/defecte homokineet.

okapi

Vaak is er een beetje speling in een wiellager waardoor de schijfrem ietsje aanloopt in de bocht.

Het is ook fijn te vernemen wat uiteindelijk de oplossing van het probleem is.

Countrycrosser

Na ruim een jaar een update.
Ik heb er weer een tijd mee doorgereden, omdat het geluid niet erger werd.
De laatste maanden echter wel. Dus maar weer gaan zoeken, nu met ander garage bedrijf. En het is opgelost.
Bijna alle motorsteunen waren slecht. Dat hadden paar mensen al op gemerkt hierboven, maar eerdere garage zei dat er niks aan de hand was. Dat zorgde niet voor slepen van poelie over voortrein of zo, maar kennelijk voor beetje wringen in de aandrijving.

Maar goed, alles vervangen en nu is hij weer keurig stil. Wat een verademing!