Kmteller draait *soms* niet

Gestart door Timo, 15-12-2017 18:10:35

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Timo

Zoals in de titel.. soms stopt de kmteller ermee.
Is een nieuwe unit van vorig jaar. Staat nu bijna 8000km op.

Vorige maand merkte ik bij het tanken dat de digitale teller en mechanische niet overeen kwamen.
Het verschil tussen beide is elke tankbeurt tientallen kilometers. Heb ook een filmpje dat ik gewoon rond rijd waar je kan zien dat de teller niet draait. Volgende ochtend was er niks aan de hand.

Lang verhaal kort; de dealer *denkt* dat de printplaat van de teller versleten is en wil deze laten reviseren voor €275.  :eusa_think:

Iemand hier die al zoiets heeft meegemaakt?


Ik hoor graag wat jullie hiervan denken
Volvo 855 T-5R CY Manueel 320'000KM - Alles origineel


Transverse, 5-cylinder engine, 2,319 cc. Turbocharged for extreme output.

arjenT5R

Gaat t om een 850? en wat bedoel je met digitale teller? en wat is precies een nieuwe unit?
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Vulk

Citaat van: arjenT5R op 15-12-2017 18:52:20
Gaat t om een 850? en wat bedoel je met digitale teller? en wat is precies een nieuwe unit?

Timo heeft een CY T-5R. Digitale teller zal die in de boordcomputer zijn denk ik.

Timo

11/1994 855 t5r

Zal vanavond filmpje en foto uploaden van het probleem.

Nw unit is nieuwe 'tellerwieltjes'? Niet enkel het tandwieletje dat soms kapot gaar maar gewoon nieuwe teller die op 000.000 begint.
Volvo 855 T-5R CY Manueel 320'000KM - Alles origineel


Transverse, 5-cylinder engine, 2,319 cc. Turbocharged for extreme output.

Vulk

Citaat van: Timo op 15-12-2017 18:58:20
11/1994 855 t5r

Zal vanavond filmpje en foto uploaden van het probleem.

Nw unit is nieuwe 'tellerwieltjes'? Niet enkel het tandwieletje dat soms kapot gaar maar gewoon nieuwe teller die op 000.000 begint.

Je bedoelt de hele klokkenwinkel of enkel het stuk IN de klokkenwinkel?

arjenT5R

Ben wel benieuwd klinkt wat vaag, als je de bc bedoelt die pakt precies hetzelfde signaal als de "analoge" teller namelijk de abs puls of afhankelijk van bouwjaar de puls van de bak.
Er is geen kabel aandrijving ofzo.
Je zegt dat er verschil is, hoe groot is dit verschil?

Je weet dat de klokken er niet tegen kunnen de dagteller te resetten tijdens rijden? Dit moet je echt bij stilstand doen anders heb je ook je nieuwe setje zo weer aan bonken.

Als dit allemaal niet t geval is dan zou het misschien wat zijn om de klokkenwinkel opnieuw te solderen. Dan heb je waarschijnlijk slecht contact op t servootje van de "analoge" teller.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Timo

Dit is de oude teller, zo zit er nu dus een splinternieuwe in.

Ik reset beide tellers altijd bij stilstand aan de benzinepomp.
Hier is het verschil bij vorige tankbeurt.


Geen idee of dit ook met de print te maken heeft maar: bij het aanzetten van richtingaanwijzer springt het lampje van de 4 pinkers (alarmlichten) soms heel sporadisch aan.




Volvo 855 T-5R CY Manueel 320'000KM - Alles origineel


Transverse, 5-cylinder engine, 2,319 cc. Turbocharged for extreme output.

arjenT5R

Hihi wel leuk zo'n lage km stand.

Is dat verschil constant? Tussen je "analoge" en digitale dagteller?
Er zit namelijk een soort correctiefactor voor bandenmaat in je boordcomputer zodat je verbruik enzo kloppen als je een andere maat banden zou gebruiken bijvoorbeeld. Deze is aan te passen.

Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Douwe

Wil je de nieuwe teller niet op dejuiste stand hebben? Is eenvoudig te doen zonder schade aan tellerwerk. Was Bij de oude teller de klacht hetzelfde of was het tellerwieltje kapot?

Waar zit je in Belgie? Vanaf 8 januari zit ik in de buurt van Antwerpen en zou dan wel kunnen kijken naar de teller als je zolang wil wachten.
"If life is just a highway, then the soul is just a car"
Volvo 242  2.0 LPG Automaat 1974
Volvo 245 V6  LPG  Automaat 1978
Volvo 854 2.5 20v Handbak 1992
Volvo 854  2.3 T5   Automaat 1995
Volvo 855 2.5 10v LPG G3 Handbak1996

Timo

#9
De mechanische teller staat soms still, draait niks. Tot hij plots terug in gang schiet.
Vroeger geen problemen gehad met verschil tussen mechanische en digitale teller met zelvde bandenmaat.


@douwe: ben van Lokeren. Volgens dealer was oude teller niet meer te repareren. Ik zou idd graag de tellerstand op de juiste stand hebben maar moet eerst een nw obd1 kastje hebben want mijne doet niks meer :P


Edit: Video van de stilstaande teller
Volvo 855 T-5R CY Manueel 320'000KM - Alles origineel


Transverse, 5-cylinder engine, 2,319 cc. Turbocharged for extreme output.

arjenT5R

Oh hij staat dus echt stil soms... ja dan moet t wel iets electronisch zijn zeker gezien je tellermechaniek nieuw is.

Gehe de dealer ja die weet waarschijnlijk niet eens van het vervangbare tandwieltje af.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Timo

Wist hij wel want ik had het hem verteld  ;D had toen auto binnen gebracht maar na het tandwiel te vervangen draaide hij nog steeds niet.


Volvo 855 T-5R CY Manueel 320'000KM - Alles origineel


Transverse, 5-cylinder engine, 2,319 cc. Turbocharged for extreme output.

arjenT5R

Citaat van: Timo op 16-12-2017 09:08:41
Wist hij wel want ik had het hem verteld  ;D had toen auto binnen gebracht maar na het tandwiel te vervangen draaide hij nog steeds niet.




Dat zegt meer over t dealerschap dan over 't tandwieltje ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Douwe

Tandwieltje vervangen is vaak geen probleem. Wat ik meestal doe is het tandwielstelsel waar het beruchte tandwieltje deel van uitmaakt schoonmaken, afgebroken tandje zoeken en verwijderen en daarna smeren met een heel klein beetje veseline.

"If life is just a highway, then the soul is just a car"
Volvo 242  2.0 LPG Automaat 1974
Volvo 245 V6  LPG  Automaat 1978
Volvo 854 2.5 20v Handbak 1992
Volvo 854  2.3 T5   Automaat 1995
Volvo 855 2.5 10v LPG G3 Handbak1996