Hoe weet ik of mijn AWD werkt (V70R awd 1997)

Gestart door diederick1974, 14-12-2017 20:31:34

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

diederick1974

Heren en Dames ,

auto stond op de brug vandaag omdat ik een tijd lang een vreemde keiharde " kloenk" rechtsvoor hoorde en hoor.
Ik dacht een veerpoot ofzoiets maar goed ik verkoop golfclubs en ben geen monteur  ;D ;D
Dus mijn monteur zei : je awd doet het niet en daar komt dat gezoem vandaan en waarschijnlijk ook die harde kloenk omdat het een tandwiel is dat kapot is,
auto op de brug wielen los in zijn D en dan de voorwielen vastzetten maar de achterwielen draaien dan niet , is dit dan het einde van de AWD

iemand hier die er iets vanaf weet en mij kan helpen  , alvast bedankt

groet Diederick

KIM

De grootste kanshebber op een defect is de bus die je versnellingsbak verbindt met de haakse overbrenging. Die bus is een vervangdeel en kostte mij vorig jaar 80 euro.
Dan moet ie er echter wel nog onder...

diederick1974

Citaat van: KIM op 14-12-2017 20:40:49
De grootste kanshebber op een defect is de bus die je versnellingsbak verbindt met de haakse overbrenging. Die bus is een vervangdeel en kostte mij vorig jaar 80 euro.
Dan moet ie er echter wel nog onder...
ooohhhh dank je voor reactie , dus de bak moet er dan dus vanaf  ,  zou het kunnen zijn dat hij dan dus ook een heel eg slepend , gierend geluid maakt rechtsvoor ???? dat geluid is er in eerste instantie niet maar na 2 minuten als ik boven de 40 km/pu rijd komt het en gaat dan ook niet meer weg .
baal er van dat ik hier dus geen verstand van heb en erg afhankelijk ben van andere maar heb ook geen zin om 2500,- euro aan die auto te gaan verspijkeren , dus mochten er ideeen of suggesties zijn ....graaaag

arjenT5R

Niet de bak de HO (haakse overbrenging)
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

KIM

De haakse overbrenging verwijderen en de bus vervangen mag geen 2500 euro kosten. Het lijkt me dat je voor max 500 wel klaar moet zijn dan.

Een andere oplossing is het compleet verwijderen van de lengte-as; dan heb je geen AWD meer maar kun je wel rijden. Er zijn er meerdere die het zo oplossen; het AWD systeem kent een paar kostbare componenten.

Peultje

#5
Bij een AWD systeem van onze bolides is, net zoals bij andere auto's, de achterwielaandrijving (behoudens een visco koppeling in de tussenas tussen de versnellingsbak en de achterwielen) star met de voorwielaandrijving verbonden

Logisch, anders zouden slippende wielen omdat deze minder koppel vragen blijven slippen en de wielen met grip geen vermogen meer krijgen. Er zit niet zoals bij een Lego Technic Supercar een differentieel tussen voor en achter. Enkel tussen de twee voorwielen en tussen de twee achterwielen.

Dus als de monteur de wagen op de brug zet en die wielen vrij laat en dan de voorwielen blokkeert is het normaal dat de achterwielen met de versnelling in de D en met draaiende motor ook niet draaien. Dan werkt de boel wat dat aangaat goed.

De bus van KIM verbindt de versnellingsbak met de ingaande as van de haakse overbrenging die de achterwielen aandrijft. Als die bus een beetje lurp is zou die bij een groot koppel, wegrijden, het meest moeten slippen. Dat doet ie nu juist niet want je herrie treedt pas op pas boven de 40km/uur. Lijkt me dus stug dat die bus kapot is.

Een geluid rechtsvoor wijst ook niet op een probleem in die haakse overbrenging. Die zit in het midden (tussen links en rechts, niet voor en achter) direct achter de motor. De aandrijfas van het rechtervoorwiel heeft wel een tussenlager halverwege die as. Is dat niet lurp? Lagers beginnen pas te gieren bij hogere snelheden.
Rode V70 R AWD 1999 B5234T8

V70 classic

Citaat van: Peultje op 15-12-2017 12:31:59
Bij een AWD systeem van onze bolides is de achterwielaandrijving (behoudens een visco koppeling in de tussenas tussen de versnellingsbak en de achterwielen) star met de voorwielaandrijving verbonden
Logisch, anders zouden slippende wielen omdat deze minder koppel vragen blijven slippen en de wielen met grip geen vermogen meer krijgen. Er zit niet zoals bij een Lego Technici supercar een differentieel tussen voor en achter. Enkel tussen de twee voorwielen en tussen de twee achterwielen.

Dus als de monteur de wagen op de brug zet en die wielen vrij laat en dan de voorwielen blokkeert is het normaal dat de achterwielen met de versnelling in de D en met draaiende motor ook niet draaien. Dan werkt de boel wat dat aangaat goed


Toch word de constructie met een langs diff vaak toegepast hoor.
Dit in combi met een LSD of sper.
T heeft wel wat voordelen.
😜
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

Peultje

#7
Citaat van: V70 classic op 15-12-2017 13:00:54
Citaat van: Peultje op 15-12-2017 12:31:59
Bij een AWD systeem van onze bolides is de achterwielaandrijving (behoudens een visco koppeling in de tussenas tussen de versnellingsbak en de achterwielen) star met de voorwielaandrijving verbonden
Logisch, anders zouden slippende wielen omdat deze minder koppel vragen blijven slippen en de wielen met grip geen vermogen meer krijgen. Er zit niet zoals bij een Lego Technici supercar een differentieel tussen voor en achter. Enkel tussen de twee voorwielen en tussen de twee achterwielen.

Dus als de monteur de wagen op de brug zet en die wielen vrij laat en dan de voorwielen blokkeert is het normaal dat de achterwielen met de versnelling in de D en met draaiende motor ook niet draaien. Dan werkt de boel wat dat aangaat goed


Toch word de constructie met een langs diff vaak toegepast hoor.
Dit in combi met een LSD of sper.
T heeft wel wat voordelen.
😜
Dat is zo maar bij die systemen wordt dat langsdifferentieel om permanente vierwielaandrijving te verkrijgen gesperd. Alleen Lego doet dit niet. Dit vaak enkel bij lagere snelheden. Bij hogere snelheden wordt dan wel of niet automatisch de sper losgekoppeld. Het blijft dat bij een normaal differentieel zonder sperfunctie in de tussenas je vrij weinig aan een vierwielaandrijving hebt.
Rode V70 R AWD 1999 B5234T8

freefall

Geloof dat er in mijn blogje wel eea staat aan tips en trucs om je awd te testen.

Even met de wolven meehuilen...Altijd Weer Donderen. ;D
1997 417 nautic blue S70 2.5T AT Zoonlief
2000 426 mystic silver V70D AT
1997 421 dark olive pearl V70 2.5T 2.3T AT AWD
1998 419 sand silver S70 T5 AT zoonlief
1995 421 dark olive pearl 850 T5R AT
i beun, therefore i am

BBS

Citaat van: freefall op 15-12-2017 13:19:37
Geloof dat er in mijn blogje wel eea staat aan tips en trucs om je awd te testen.

Even met de wolven meehuilen...Altijd Weer Donderen. ;D
;D ;D!
Volvoloos....

KIM

Citaat van: freefall op 15-12-2017 13:19:37
Geloof dat er in mijn blogje wel eea staat aan tips en trucs om je awd te testen.

Even met de wolven meehuilen...Altijd Weer Donderen. ;D

Je vergeet:

Koop geen AaWeeDee  ;D

V70 classic

Citaat van: Peultje op 15-12-2017 13:17:33
Citaat van: V70 classic op 15-12-2017 13:00:54
Citaat van: Peultje op 15-12-2017 12:31:59
Bij een AWD systeem van onze bolides is de achterwielaandrijving (behoudens een visco koppeling in de tussenas tussen de versnellingsbak en de achterwielen) star met de voorwielaandrijving verbonden
Logisch, anders zouden slippende wielen omdat deze minder koppel vragen blijven slippen en de wielen met grip geen vermogen meer krijgen. Er zit niet zoals bij een Lego Technici supercar een differentieel tussen voor en achter. Enkel tussen de twee voorwielen en tussen de twee achterwielen.

Dus als de monteur de wagen op de brug zet en die wielen vrij laat en dan de voorwielen blokkeert is het normaal dat de achterwielen met de versnelling in de D en met draaiende motor ook niet draaien. Dan werkt de boel wat dat aangaat goed


Toch word de constructie met een langs diff vaak toegepast hoor.
Dit in combi met een LSD of sper.
T heeft wel wat voordelen.
😜
Dat is zo maar bij die systemen wordt dat langsdifferentieel om permanente vierwielaandrijving te verkrijgen gesperd. Alleen Lego doet dit niet. Dit vaak enkel bij lagere snelheden. Bij hogere snelheden wordt dan wel of niet automatisch de sper losgekoppeld. Het blijft dat bij een normaal differentieel zonder sperfunctie in de tussenas je vrij weinig aan een vierwielaandrijving hebt.

Klopt.
Je zult op een gegeven moment moeten sperren.

Ik blijf dat systeem op onze volvos toch meer een wegrij hulp vinden hoor.
Met heel dat groene gebeuren zie je nu ook vaak andere systemen komen.
Waarbij niet heel de tijd die aandrijflijn meedraait
T begint natuurlijk bij de bouwvoertuigen.
Maar k vermoed
Zomaar dat dit al vrijsnel ook in personenwagens komt.
Zolang je geen rally rijder bent voldoen die systemen ook aardig.
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

diederick1974

Citaat van: Peultje op 15-12-2017 12:31:59
Bij een AWD systeem van onze bolides is, net zoals bij andere auto's, de achterwielaandrijving (behoudens een visco koppeling in de tussenas tussen de versnellingsbak en de achterwielen) star met de voorwielaandrijving verbonden

Logisch, anders zouden slippende wielen omdat deze minder koppel vragen blijven slippen en de wielen met grip geen vermogen meer krijgen. Er zit niet zoals bij een Lego Technic Supercar een differentieel tussen voor en achter. Enkel tussen de twee voorwielen en tussen de twee achterwielen.

Dus als de monteur de wagen op de brug zet en die wielen vrij laat en dan de voorwielen blokkeert is het normaal dat de achterwielen met de versnelling in de D en met draaiende motor ook niet draaien. Dan werkt de boel wat dat aangaat goed.

De bus van KIM verbindt de versnellingsbak met de ingaande as van de haakse overbrenging die de achterwielen aandrijft. Als die bus een beetje lurp is zou die bij een groot koppel, wegrijden, het meest moeten slippen. Dat doet ie nu juist niet want je herrie treedt pas op pas boven de 40km/uur. Lijkt me dus stug dat die bus kapot is.

Een geluid rechtsvoor wijst ook niet op een probleem in die haakse overbrenging. Die zit in het midden (tussen links en rechts, niet voor en achter) direct achter de motor. De aandrijfas van het rechtervoorwiel heeft wel een tussenlager halverwege die as. Is dat niet lurp? Lagers beginnen pas te gieren bij hogere snelheden.

Dus resume , aandrijfas rechtsvoor vervangen ?????

overigens iedereen super super bedankt voor de reacties op mijn vraag want hier kan ik dus echt wat mee  thnx :) :)