Mag je verschillende motoroliën mengen?

Gestart door Edwin, 10-10-2002 20:11:44

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Edwin

Ik heb nu 5.000 km gereden en het oliepeil is volgens de peilstok nu +/- 0,5 liter gezakt. (Is dit trouwens acceptabel????)
Dit wil ik weer met 0,5 liter aanvullen. Volgens de uitdraai van de dealer van de laatste beurt zit er Fina EXC (?) olie en de xxWxx code daarvan weet ik niet. Ik heb echter nog Shell Helix 10W40 staan. Kan dat er zo bij in of moet ik op zoek naar een Fina pomp?? De auto hoeft over 7.000km pas zijn 180.000 beurt met nieuwe olie + filter te hebben.
(Naar de dealer rijden is niet echt een optie, is nl. een uur rijden en ik moet er over 3 weken ook al heen voor wat garantiegevalletjes.)

gr. Edwin.  8) (een beetje in de olie :-[)

Johann

#1
Ik zou 't anders doen.

Als je over 3 weken toch bij de dealer moet zijn en je moet nog 7000 km laat ze dan op dat moment de olie verversen en een nieuw filter plaatsen.
Laat dan een ander merk olie er in doen, ik denk dat de dealer ook Shell heeft, en dan kun je na 7000 km nog eens kijken of 't verbruik misschien nog steeds zo hoog ligt.
Sommige merken olie verbruiken meer als andere.
Ik heb er zelf ook Shell op zitten, niets mis mee.
Je hebt wel de warme periode achter de rug en dan wil 't olie verbruik wel eens ietsje hoger liggen.
We hebben net de hele discussie over olie gehad maar ik denk dat als 't puntje bij paaltje komt dat er niet echt een "slechte" olie meer is.
Je zou wel kunnen mengen omdat dit gewoon heel veel voorkomt in de praktijk, ik zou alleen geen vol syntheet met een half s mengen.
0W40, 5W40, whatever W nog wat kan die 7000 km makkelijk aan.
Misschien heb je ook wel ergens een lek zitten.. (keerring?)

Edwin

#2
Thanx Johann, maar er is geen lek. Ik heb al gekeken maar het is allemaal mooi droog. Is mijn verbruik hoog dan?
Misschien laat ik wel de olie een keer extra verversen ja, dat is wel een goed idee.

gr. Edwin.  8)

Harm_T5

#3
De dealer gebruik inderdaad Shell
Ik werk bij de bekende dealer in nijmegen ( die ook in arnhem, kleve, wesel en ede zit ) .. en daar hebben we Shell 10W40
Keep on roffeling :D

Edwin

#4
CiteerDe dealer gebruik inderdaad Shell
Ik werk bij de bekende dealer in nijmegen ( die ook in arnhem, kleve, wesel en ede zit ) .. en daar hebben we Shell 10W40

Ik heb mijn auto gekocht bij Vink in Tiel, die nu ook door "Arnhem" is overgenomen toch? Op de Volvo DAS uitdraai staat Fina EXC. Of gaan ze nu Shell gebruiken en was dat Fina??

gr. Edwin.  8)

Johann

#5
Hoog, hoog, wat is hoog.
Ik geloof dat voor de meeste auto fabrikanten de grens op 1 ltr op 1000 Km ligt.....
Mijn ex BMWtje deed vanaf nieuw 1 ltr op 3500 km!
Dit was met Castrol olie.
Ik ben later overgestapt op Valvoline en toen was 't verbruik plotsklaps 1 ltr op 7000 km vandaar mijn opmerking over verschillende merken.
Wil natuurlijk niet zeggen dat dat ene merk dat altijd voor een hoger verbruik zal zorgen.
Wat wel bij mijn S60 verschil maakt met 't pijlen is of ie echt koud is of nog warm tot bijna koud.
Daar kan wel 1/5 tot een kwart op de peilstok verschil in zitten.
Sommige motoren hebbn er ook een handje van om alles boven driekwart er gelijk al uit te gooien.
Zal wel iets met de karterdruk te maken hebben denk ik.
Als ie eenmaal op driekwart staat kan 't best zijn dat ie daar een hele tijd op blijft hangen.
Iets verbruiken doen ze natuurlijk altijd maar ik had altijd als stelregel dat een kwart literje tussen de beurten gezond was alleen zijn de beurten nu officieel om de 20k km.

Roy V70R

#6
Hey Edwin,

0.5ltr op 5000km is absoluut geen olieverbruik te noemen.
Die fina exc is volgens onze boeken een halfsynth. 10w40.
Dus gewoon even bijvullen met een andere 10w40.
Tip; bij de volgende beurt valvoline synpower gebruiken 5w40 volsynth. Heb je èèn van de beste olie-kwaliteiten. ;)
CiteerThanx Johann, maar er is geen lek. Ik heb al gekeken maar het is allemaal mooi droog. Is mijn verbruik hoog dan?
Misschien laat ik wel de olie een keer extra verversen ja, dat is wel een goed idee.

gr. Edwin.  8)
850 GLT - 855 T5 - V70R

paul-r

#7
CiteerDe dealer gebruik inderdaad Shell
Ik werk bij de bekende dealer in nijmegen ( die ook in arnhem, kleve, wesel en ede zit ) .. en daar hebben we Shell 10W40

Harm,
Als je 10W40 van Shell gebruikt, zoals dat bij mijn auto ook het geval is, heb je wel een klein probleempje als je die olie wilt bijvullen: ik kan nergens 10W40 Helix zomaar kopen! Het is altijd 5W40 of nog iets anders. Kan het zijn dat dealers door grootverbruik andere olie krijgt dan die in de schappen van de Shell stations te vinden is?

Ookal was je dan alleen auto's, dit kun je vast wel uitzoeken!

Paul

Mellow_yellow

#8
Iedere dealer koopt de motorolie weer ergens anders, dat is dus niet landelijk hetzelfde voor de Volvo-dealers. Olieverbruik.... Een turbo 850 pakt altijd wat olie via de carterontluchting, dat is dat blauwe wolkje dat uit de uitlaat komt wanneer de wagen een paar dagen heeft stilgestaan, de carterontluchting komt vlak voor de turbo uit en er komt dus een klein laagje motorolie in de turbine te staan. Daarom zie je ook vaak een druppel olie aan de onderkant van de turbo hangen. Ik zweer nog altijd bij een 10W50 specificatie (ongeacht het merk), mooie bandbreedte voor zomer én winter.

Edwin

#9
Ik heb nog even de chefwerkplaats van een dealer dicht bij mij in de buurt gebeld en de vraag voorgelegd. Volgens hem bestaat een auto ZONDER olieverbruik NIET. Iedere keer als de zuiger op en neer gaat wordt de cilinderwand van een laagje olie voorzien om het te smeren en af te koelen en bij iedere slag verbrand dat laagje. Hij zei ook dat 0,5 tot 0,7 liter per 5.000 km perfect is. Hun onderstelimiet is 1 liter/1000km. Normaal is 1 liter/2.500km.
Ik had overigens shell helix plus 5W40. 10W40 is inderdaad moeilijk te krijgen van shell. Maar ook mengen van 5W met 10W kon geen kwaad.
Volgende gooi ik er maar Shell Helix Ultra (ipv plus) 5W40 in denk ik.

gr. Edwin.  8)

Johann

#10
CiteerKan het zijn dat dealers door grootverbruik andere olie krijgt dan die in de schappen van de Shell stations te vinden is?



Klopt, mijn dealer vertelde dat ze 0W40 in bulk doen maar niet deze niet in navulling kunnen leveren.
Je moet dan de 5W40 nemen.

Walter

#11
Alle dealers zijn vrij in het gebruik van het merk olie. Wij gebruiken (geloof ik) 5W40. Die kunnen we ook los leveren. Die gebruik ik zelf ook en bevalt heel goed.

De fabrikanten zijn volgens mij verplicht ervoor te zorgen dat hun olie goed samengaat met DEZELFDE type (synthetisch of half-synthetisch) olie van een ander merk. Het maakt dus niet uit of je Helix aanvult met Fina, zolang je maar dezelfde specificatie aanhoudt.

Walter

Facta non verba
ex-850club lid/ex-V3C lid
Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Harm_T5

#12
Paul,

Ik heb vandaag gewerkt en heb nagevraagd welke olie ze gebruiken bij de dealer. Wij gebruiken shell helix 5W40 ...

Keep on roffeling :D

paul-r

#13
CiteerPaul,

Ik heb vandaag gewerkt en heb nagevraagd welke olie ze gebruiken bij de dealer. Wij gebruiken shell helix 5W40 ...


Harm,

Bedankt voor het navragen. Ik ga maar gewoon 5W40 van Shell gebruiken. Als ik het goed begrijp kun je die gewoon als navullen bij 10W40 gebruiken. Wat ik nu doe is steeds een litertje halen bij de garage. Ze vullen dan een fles met 10W40 Helix van Shell. Kan ik natuurlijk ook zo lang mogelijk volhouden. Ik dacht overigens dat alle dealers wel dezelfde olie zouden gebruiken. Verplicht vanuit de importeur. Maar dat is dus niet zo.

Paul