Sludge (smurrie) aan peilstok

Gestart door Paul Arnold 0101009, 24-12-2002 05:59:23

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Stefan

Citaat van: berkel op 12-03-2018 13:05:32
ik had met mijn 20v na ook enorme sludge, ik heb een nieuwe carter ontluchtings set geplaatst zonder vlamdover, en een nieuwe o-ring aan de peilstok. Nu heb ik er vrijwel geen last meer van.

Met mijn GLT exact het zelfde verhaal, opgelost na vervanging carterventilatie en peilstok ringen onder en boven.
850R Estate MT LPi '97 Rood (609)

RoelvanHoof

Hoi,

Ik maak lange ritten en toch sludge aan de peilstok. Ik verdenk de thermostaat ervan, want de motor komt niet volledig op themperatuur (meter staat op 4 uur / half 5)

Wie heeft er ervaring mee?

Heb een Gle 10V 420dkm.

Ga sowieso de thermostaat vervangen

Bednak voor de feedback!

gr Roel
Blije rijder 850 Gle, 10 klep 1994 504 dkm
Voorheen XC90 en C70 Cabrio

Stefan

Citaat van: RoelvanHoof op 16-03-2019 22:23:49
Hoi,

Ik maak lange ritten en toch sludge aan de peilstok. Ik verdenk de thermostaat ervan, want de motor komt niet volledig op themperatuur (meter staat op 4 uur / half 5)

Wie heeft er ervaring mee?

Heb een Gle 10V 420dkm.

Ga sowieso de thermostaat vervangen

Bednak voor de feedback!

gr Roel

De temperatuur meter in het dashboard geeft (enigszins) de waarde aan die de temperatuursensor vlak bij de thermostaat meet, maar het zijn 2 aparte onderdelen. Dus, of je temp sensor is stuk, of de thermostaat, of beiden.... Als je niet weet hoe oude deze zijn, zou ik ze beiden vervangen, de ECU kijkt nl naar de waarde die de temperatuursensor meet, en past daar de motor regeling op aan (en voedt ook de temperatuurmeter in het dashboard). De thermostaat opent alleen de slang naar de radiateur bij een bepaalde temperatuur.
850R Estate MT LPi '97 Rood (609)

RoelvanHoof

Citaat van: Stefan op 16-03-2019 22:33:31
De temperatuur meter in het dashboard geeft (enigszins) de waarde aan die de temperatuursensor vlak bij de thermostaat meet, maar het zijn 2 aparte onderdelen. Dus, of je temp sensor is stuk, of de thermostaat, of beiden.... Als je niet weet hoe oude deze zijn, zou ik ze beiden vervangen, de ECU kijkt nl naar de waarde die de temperatuursensor meet, en past daar de motor regeling op aan (en voedt ook de temperatuurmeter in het dashboard). De thermostaat opent alleen de slang naar de radiateur bij een bepaalde temperatuur.

Bedankt voor je uitleg. Maar is het niet zo dat wanneer de sensor stuk is, er een fout melding komt op het dashbord?

Blije rijder 850 Gle, 10 klep 1994 504 dkm
Voorheen XC90 en C70 Cabrio

razorx

Hangt er van af hoe stuk hij is. ;)

RoelvanHoof

Citaat van: razorx op 17-03-2019 19:48:07
Hangt er van af hoe stuk hij is. ;)

Oh, dus als die half stuk is krijg ik geen melding op dashboard????
Blije rijder 850 Gle, 10 klep 1994 504 dkm
Voorheen XC90 en C70 Cabrio

Piet

Als die sensor gaat afwijken krijg je inderdaad niet direct een foutmelding.

RoelvanHoof

Citaat van: Piet op 18-03-2019 10:01:46
Als die sensor gaat afwijken krijg je inderdaad niet direct een foutmelding.

OK, bedankt, dus wijs is de sensor maar gelijk te vervangen.

Danne die vraag over de temp in relatie met de sludge. Is daar een verband? Ik heb vrijdag 900 km gereden, zou je denken dat de sludge niet van korte rutten komt, die ik overigs met dit voituurke niet maak..?????
Blije rijder 850 Gle, 10 klep 1994 504 dkm
Voorheen XC90 en C70 Cabrio

rjverbrugh

Hoeveel sludge, en zit het ook onder je olievuldop? Als je blok niet op bedrijfstemperatuur komt, blijf je die sludge houden. Dus eerst die thermostaat vevangen, en dan verder kijken. En verbruikt  ie KVS?

RoelvanHoof

Citaat van: rjverbrugh op 18-03-2019 11:01:06
Hoeveel sludge, en zit het ook onder je olievuldop? Als je blok niet op bedrijfstemperatuur komt, blijf je die sludge houden. Dus eerst die thermostaat vevangen, en dan verder kijken. En verbruikt  ie KVS?

Bedankt! Zit alleen aan de peilstok. Verbruikt geen KVS
Blije rijder 850 Gle, 10 klep 1994 504 dkm
Voorheen XC90 en C70 Cabrio

Stefan

Citaat van: RoelvanHoof op 18-03-2019 11:12:53
Bedankt! Zit alleen aan de peilstok. Verbruikt geen KVS
Dan is het waarschijnlijk alleen door condensvorming in de peilstokbuis. Ik reed met mijn GLT soms met de peilstok 1-2mm uit de buis, zodat die kan "luchten" en dan was het beetje sludge meestal weg na een ritje. Wel op tijd weer terug duwen ivm olie spetters... Nieuwe o-ringen op de peilstok en daar waar de peilstokbuis in het carter zit helpt wellicht ook.
850R Estate MT LPi '97 Rood (609)

RoelvanHoof

Citaat van: Stefan op 18-03-2019 11:52:55
Dan is het waarschijnlijk alleen door condensvorming in de peilstokbuis. Ik reed met mijn GLT soms met de peilstok 1-2mm uit de buis, zodat die kan "luchten" en dan was het beetje sludge meestal weg na een ritje. Wel op tijd weer terug duwen ivm olie spetters... Nieuwe o-ringen op de peilstok en daar waar de peilstokbuis in het carter zit helpt wellicht ook.

Mooi!!!
Blije rijder 850 Gle, 10 klep 1994 504 dkm
Voorheen XC90 en C70 Cabrio