rechter voordeur

Gestart door T5turbo, 27-05-2005 07:24:02

Vorige topic - Volgende topic

T5turbo

Hoi

Ik merkte al voor langere tijd dat mijn rechter voordeur niet bleef open staan.
Nu heb ik bemerkt dat er een stalen pen tussen 2 rolletjes doorgaat.Door te vergelijken met de andere deuren zag ik dat deze rolletjes vast behoren te zitten.Bij deze deur liggen ze helemaal los.Afgebroken of gewoon los?
Kan iemand mij vertellen hoe ik dit open/los kan krijgen? Ervaringen? Moet er een nieuw schanier in?
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift - that's why it's called the present!

Christiaan

Even zoeken op "deurvanger".
Is een bekend euvel; stangetje gebroken, veer gebroken, uitgescheurde las in de deurstijl.
Even goed kijken wat er dus precies kapot is, misschien dat je het rubber even weg moet duwen om het te zien?
Afhankelijk van wat er precies kapot is, is het goed zelf te doen.
Christiaan

T5turbo

Hoi Christiaan

Het zit echt in de deur zelf en ik hoef geen rubbers weg te duwen enz.
Het stangetje zit nog goed vast, maar de begeleider rolltjes zitten allebei los.
Het stangetje loopt er niet meer netjes tussen door zoals bij de overige deuren.
Ik weet alleen niet hoe ik er bij moet komen.Zijn ze gebroken of zitten ze alleen maar los!
ben overigens nog niet zo bekend op deze site: hoe kan ik zoeken naar:"deurvanger" ?
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift - that's why it's called the present!

T5turbo

Ik heb gezocht op deurvanger en een heleboel gevonden, maar niet datgene wat ik zocht.
Ik heb het namelijk over het gedeeltje wat in de deur zit en niet over datgene wat aan de deur style zit.
Kan iemand mij helpen?

thuur

De deurvanger, drang of windvanger zorgt ervoor dat je deur in 'stappen' open gaat en niet tegen je spatbord kan slaan bij het openen. Het bestaat uit die rolletjes, een veer, een stang en nog wat (messing?) metaalwerk om de boel bij elkaar te houden. Dit gehele ding moet je vervangen, ze breken wel eens op willekeurige plekken (de mijne was rond beide bevestigingspunten gebroken (in de deur). Ook wil de las aan de carrosserie wel eens doorscheuren.

Het stangetje zal wel vast zitten, maar heeft zo geen functie. Het is echt een onderdeel van de drang.

De scharnieren zitten daarboven en daaronder.

Een nieuwe is niet zo heel duur en kun je zelf vervangen (deurpaneel los).

Gr 8)

Ton

Hallo T5turbo,

Ik heb dit probleem pas geleden ook nog gehad. Wellicht word je iets wijzer van hetgene ik in een topic heb gezet.

http://www.volvo850forum.com/index.php?board=22;action=display;threadid=8290

Christiaan

Citaat van: Ton op 30-05-2005 19:30:11
Hallo T5turbo,

Ik heb dit probleem pas geleden ook nog gehad. Wellicht word je iets wijzer van hetgene ik in een topic heb gezet.

http://www.volvo850forum.com/index.php?board=22;action=display;threadid=8290

Precies, ik gok er op dat bij T5turbo de veer ook gebroken is.
Bij mijn huidige en vorige 850 heb ik het meegemaakt.
Nieuwe model deurvanger is idd lastiger te monteren, ik ben dus niet gek ;D
Hoe je de deurbekleding los kunt halen staat hier vast wel ergens vemeld....
Simpel gezegd (uit mijn hoofd):
1) Speaker afdek kap verwijderen
2) Speaker losschroeven en verwijderen
3) Onderste (vertikale / 3 of 4 stuks) schroeven verwijderen
4) Afdekkapje deurhandel (binnenzijde) verwijderen
5) Stoffen deurpaneeltje 1 cm naar links schuiven en lostrekken
6) Schroeven achter het paneeltje verwijderen.
7) Deurpaneel aan de onderzijde voorzichtig lostrekken en rustig naar boven bewegen
8) Nu kun je bij de deurvanger en e.e.a. verwijderen, nieuwe deurvanger monteren
(Let op dat je de rubber manchet terugplaatst en op de goede manier).
9) Alles in omgekeerde volgorde weer terugplaatsen.
Christiaan