Castrol 10w60 supercar vraag

Gestart door ddvries04, 09-01-2018 12:51:52

Vorige topic - Volgende topic

ddvries04

Zijn er mensen bekend met de 10w60 supercar olie van Castrol?
Is het aan te raden om deze olie in een B5234T3 te gebruiken? Motor is gechipt, 3' uitlaat etc. en word altijd wel fanatiek/sportief mee gereden.

De verhalen die ik op internet voorbij heb zien komen waren positief dus vandaar deze vraag.

1984 760 T5 (B5234T3, M4.4, Schutten chip)
̶1̶9̶9̶9̶ ̶V̶7̶0̶ ̶T̶5̶ ̶(̶B̶5̶2̶3̶4̶T̶3̶,̶ ̶L̶P̶I̶,̶ ̶M̶E̶7̶,̶ ̶S̶c̶h̶u̶t̶t̶e̶n̶ ̶c̶h̶i̶p̶)̶
̶2̶0̶0̶1̶ ̶V̶7̶0̶ ̶T̶5̶ ̶(̶B̶5̶2̶3̶4̶T̶3̶,̶ ̶L̶P̶I̶,̶ ̶S̶c̶h̶u̶t̶t̶e̶n̶ ̶c̶h̶i̶p̶)̶
2006 V70 2.4 T5 (B5244T5, LPG, Schutten chip)

arjenT5R

Kan vast geen kwaad hoor gewoon proberen en je ervaringen hier neer gooien.
Aan t merk zal t niet liggen, zal geen goedkope olie zijn ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

delarue

Zal zeker niet slechter zijn dan de standaard olie. De smering van een 10w60 is bij hogere motortemperaturen een stuk beter en al helemaal bij meer fanatiek gebruik.

Heb eenzelfde soort olie altijd in (volledig) atmosferisch getunede blokken gebruikt en spul bleef er mooi heel bij.
Fiat Cinquecento sleeper '93 - R.I.P.
Fiat Punto Mk2a 1.2 16v '03
Audi S3 8L Quattro '00
Fiat Panda 100HP '08
Vespa PK50s bobber '84

UserID6342

NinaPaul

De constructeur heeft alle toleranties gemaakt op 10w40, tenzij jouw gebruik ontzettend afwijkt van het normale, is dat gewoon de beste olie voor de motor.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

arjenT5R

Citaat van: NinaPaul op 09-01-2018 14:24:33

De constructeur heeft alle toleranties gemaakt op 10w40, tenzij jouw gebruik ontzettend afwijkt van het normale, is dat gewoon de beste olie voor de motor.

Is dat zo ? Dat heb ik nog nergens zien staan.

Vraag me trouwens ook sterk af of er in 1994 al 10w60 gemaakt werd..... :eusa_think:

NinaPaul

Ik ga deze discussie hier niet houden. Succes met de keuze.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

arjenT5R

Citaat van: NinaPaul op 09-01-2018 15:08:54
Ik ga deze discussie hier niet houden. Succes met de keuze.

Jammer nou, had wel gehoopt op wat technische onderbouwing.
;D

RemkoT5

De classificatie van motorolie (bron BCCP)
Er zijn 3 verschillende classificatietypen voor de kwaliteit van motorolie:
de API classificatie (American Petroleum Institute), de CCMC classificatie (Committee of Common Market automobile Constructors),
deze classificatie werd in 1997 vervangen door de ACEA,  en de MIL-spec. classificatie (Military Specification).

Toevoeging naar mijn mening,
CCMC was de voorloper van ACEA,
CCMC G4 en G5 (voor turbomotoren) is veranderd in A1 en A3 spec, waarin G5 min of meer is veranderd in A3.
In API dikke duim:   G4<G5<ACEA. komt ongeveer overeen met SF<SG<SH.
CCMC was een hogere standaard dan de API norm in die dagen.

Aangezien er gekeken kan worden naar de momenteel gebruikte ACEA of API waarde en onze motorolie in 1996 zou moeten voldoen aan minmaal CCMC G4/G5 dat nu niet meer gebruikt wordt en API norm heeft: API SG/SH, en ACEA A3.
Dat olie met een hogere API norm backwards compatible is... bijvoorbeeld de Shell Helix 10W60 heeft als API norm SN/CF en ACEA A3 , net als de Castrol.  Met respect dat je rekening houdt met je gebruik en omgevings temperaturen. De rest is marketing.

Met daarbij door jou genoemd dat de wagen getuned is en je hem zeer sportief inzet, zie ik geen reden om deze olie er niet in te kieperen.

Ik zag op een olie webwinkel, deze Shell helix 10W60 al voor 40 Euries de 5 liter verkrijgbaar is. en de castrol edge supercar 10w60 voor 49 Euries voor 5 liter.

Laat je ons weten hoe t bevalt?

Edit: schrijffouten tekstueel wat wijzigingen voor de leesbaarheid alhoewel dat nogsteeds tegen valt

DriveRR-

Ik gebruik altijd Castrol Magnatec 10w40

RemkoT5

Ik zelf Shell Helix 5W40. Ook getuned en beetje sportief rijden.

arjenT5R

10w40 universal van firezone