Dekra of ANWB keuring?

Gestart door Ro, 12-01-2003 19:31:25

Vorige topic - Volgende topic

Ro

Ik wil een garantieafloop keuring (en ook APK) laten verrichten. Zit er verschil tussen een ANWB keuring en een DEKRA Keuring en welk van de twee geeft meer aandacht aan de techniek (ihb Automaat)?

Alvast bedankt voor jullie informatie!

Reitse

ANWB keurt met een totaalkeuring:
Elektrische installatie
De elektrische installatei wordt beoordeeld op de werking en conditie van o.a. verlichting, dynamo en batterij (accu).

Carrosserie en chassis
Carrosserie en chassis/draaggedeelte worden uitwendig visueel op (overmatige) roestinwerking beoordeeld. De inspectieresultaten kunnen derhalve niet weergeven over het stadium van inwendige roestinwerking. wanneer de auto schade heeft gehad dan wordt hierover een opmerking gemaakt indien dit:
* consequenties heeft voor de verkeersveiligheid en bedrijfszekerheid;
* van invloed is op de kwaliteit van de auto.
Goed uitgevoerd spuitwerk heeft geen negatief effect op de kwaliteit.

Motoren en toebehoren
benzinemotoren[/b]
De motor wordt tijdens de proefrit beoordeeld op prestatie en op aanwijzingen die op overmatige slijtage kunnen duiden zoals abnormale geluiden. Met een motortester wordt het ontstekingscircuit doorgemeten. De afstelling van de carburateur(s), het brandstofinspuitsysteem en/of de LPG-installatie worden gecontroleerd door middel van een uitlaatgassen-analyse.
Het koelsysteem wordt (onder druk) visueel gecontroleerd op eventuele lekkage(s).
Indien er aanwijzingen zijn dat er sprake is van overmatig olieverbruik van de motor dan wordt dit in het keuringsrapport vermeld.
De mate van olieverbruik is tijdens een keuring NIET vast te stellen. Hiervoor is een rit over lange afstand nodig. Een hoog olieverbruik duidt in de regel op gevorderde motorslijtage.

Dieselmotoren[/b]
Voor de beoordeling van dieselmotoren geldt hetzelfde als bij de beoordeling van benzinemotoren, echter het doormeten met de motortester en het analyseren van de uitlaatgassen vindt niet plaats. Wel wordt er een roetmeting uitgevoerd tenzij anders werd afgesproken met de opdrachtgever. Aan het uitvoeren van een roetmeting zijn extra kosten verbonden. Bij een APK is een roetmeting doorgaans verplicht!
Verder wordt de dieselmotor beoordeeld aan de hand van verschijnselen zoals: bijgeluiden, sterk verhoogde carterdruk, overmatige olielekkage en zichtbaar olieverbruik.
Tijdens de keuring blijft beoordeling op slijtage en afstelling van de brandstofpomp en verstuivers buiten beschouwing, hiervoor is namelijk nog geen snelle en betrouwbare testmethode beschikbaar.

stuurinrichting en wielophanging
De onderdelen die aan slijtage onderhevig zijn (in het algemeen alle draai- en scharnierpunten) worden beoordeeld op overmatige slijtage.
De werking van de schokdempers wordt beoordeeld tijdens de proefrit.
Hierbij geldt als maatstaf het gemiddelde weggedrag van het betreffende merk en type auto. De banden worden beoordeeld op: profieldiepte, uitwendig waarneembare beschadiging(en) en een afwijkend slijtagebeeld.

Remmen
Naast een controle op de goede werking van de remmen wordt ook de slijtage beoordeeld, alsmede de conditie van remleidingen en remslangen.
Het hydraulische gedeelte van het remsysteem kan alleen uitwendig worden bekeken en omvat een controle op eventuele lekkage.

Koppeling en aandrijving
De koppeling wordt beoordeeld op een goede werking en voorzover de constructie dit mogelijk maakt, de mate van slijtage.
Eventuele overmatige slijtage van de aandrijving wordt beoordeeld op grond van abnormale geluiden tijdens de proefrit.
Bij de versnellingsbak zijn bovendien de ervaringen van het schakelen bepalend voor het oordeel over de werking en de mate van slijtage.
Kruiskoppelingen, stofhoezen etc. worden afzonderlijk op slijtage en/of beschadegingen gecontroleerd.

Voor mijn 850 werd een aantal punten binnen garantie keurig opgelost (versleten remschijven o.a.).

Succes!  ;)

mardijk

PS. Toen ik mijn 850R kocht, heb ik hem bij dekra laten keuren maar tegelijk bij hen een verzekering afgesloten op eventuele op te treden gebreken tot 1 jaar na de keuring. De deal was: op alle (goed)gekeurde onderdelen (ongeveer 300 stuks naar mijn weten;van motor tot airco etc.) wordt 1 jaar garantie gegeven. Indien het onderdeel kapot gaat, dan wordt deze kostenloos vervangen. Koste in totaal ongeveer 1000 gulden.

Ik heb dit 1 jaar gedaan en het is erg goed bevallen! In dat jaar ging mijn airco kapot en mijn regelunit: werd zonder morren vervangen en vergoed. Zou me zeker meer hebben gekost!

Erg handig dus als je bij particulieren koopt of bij een garage de bovag afkoopt (heb ik gedaan). De prijs zakte daarbij aanzienlijk meer dan mij de Dekraverzekering heeft gekost!

Iets om bij na te denken....

groet!

mario van Dijk