Hoe slecht is launch control?

Gestart door DannyJ, 23-01-2018 14:01:18

Vorige topic - Volgende topic

Piet

Ach ieder zijn meug toch?
Als hij dat geknal nou zo leuk vindt, why not.
Als hij het risico van een turbinewiel door de katalysator heen o.i.d. daarvoor over heeft?
Who are we to judge?

Maar de oorsprokelijk vraag was: " is het schadelijk ".
Ik denk dat de opinio communis hier is van... wel.

V70R^2

Eigenlijk is het dus geen launch control, want die zou gewoon een sprint naar de 100 moeten afregelen.

10-15% slip op de voorwielen meten en daar op kunnen afregelen, dan heb je de meest optimaal mogelijke acceleratie.

Vlammen zijn altijd leuk, voor de apk een nieuwe niet uitgewoonde poes erin en ieder zijn fun ;D

elianmars

V70 classic

Citaat van: V70R^2 op 23-01-2018 20:44:00
Eigenlijk is het dus geen launch control, want die zou gewoon een sprint naar de 100 moeten afregelen.

10-15% slip op de voorwielen meten en daar op kunnen afregelen, dan heb je de meest optimaal mogelijke acceleratie.

Vlammen zijn altijd leuk, voor de apk een nieuwe niet uitgewoonde poes erin en ieder zijn fun ;D

Dr lopen denk ik 2 zaken door elkaar.
Launch contrll is voor de eerste meters.
Om zo snel mogelijk uit de startblokken te komen.
Daarna neemt traction contrll t over door de ingestelde max ingestelde slip te begrenzen.

Launch contrll is bekent geworden in de tijd van Beneton F1.
Men begreep niet hoe die zo snel vertrokken.
Tot ze door kregen dat beneton het valse start systeem gebruikte om als eerste weg te komen.

Grts
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

V70R^2

Als je het mij vraagt zijn die eerste meters met ons vermogen van 0-100km/h tot je zelf weer moet schakelen naar zijn 3e versnelling (je vertrekt natuurlijk in zijn 2).

Kan zijn dat het een combinatie betreft van traction control en launch control.

Maar bij de perfecte launch moet je natuurlijk wel wat slip blijven houden, daar waar traction control vaak minder/te weinig toe laat in een normale stand...

V70 classic

Citaat van: V70R^2 op 23-01-2018 21:16:06
Als je het mij vraagt zijn die eerste meters met ons vermogen van 0-100km/h tot je zelf weer moet schakelen naar zijn 3e versnelling (je vertrekt natuurlijk in zijn 2).

Kan zijn dat het een combinatie betreft van traction control en launch control.

Maar bij de perfecte launch moet je natuurlijk wel wat slip blijven houden, daar waar traction control vaak minder/te weinig toe laat in een normale stand...

Bij een sportwagen kun je de slip zelf instellen he.
T gaat puur om de reactie tijd.
Met lauch contrll zet je je motor op een ideaal toerental.
Je bak in de versnelling.
Een voet op de rem en je geeft volgas.
Laat je de rem los laat de conputer de koppeling los en je bent weg.
Hoe t verder afloopt moeten de andere systemen uitzoeken.
T heeft verder weinig nut als je niet (drag)raced.
Maar als je t leuk vindt om zo aan een stoplicht te staan.

Vroeger bij de nissan urvan bij t stoplicht vanaf de achterbank volgas geven was ook eel lollig.
De chauffeur  dacht er trouwens anders over.  ;D

Mijn zegen hebben ze.
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

Maarten-t5

Ik denk dat het hier om de 2 step routine gaat die Simplyvolvo een tijd terug geschreven heeft.
Die begrenst de toeren op een instelbaar punt (staat standaard ergens rond de 3500 rpm geloof ik) als de auto stil staat.
Je kan dan kiezen of hij begrenst op fuelcut of ign cut en in het laatste geval kun je wat maps instellen om explosies wat te tweaken en noemt men het anti lag.
Ook kun je de hysterese van de bregrenzer instellen zodat hij wat sneller op de begrenzer bounced.
Vanuit stilstand bij een fwd volvo een wat nutteloze exercitie aangezien je de voorwielen zonder dat systeem ook wel los krijgt.
Je katalysator gaat hier zeker van kapot trouwens en als je pech hebt smelt hij dicht.

Een nuttiger systeem vind ik het zgn no lift shift (nls). Daarbij doet hij fuel cut of ign cut (dan dus ook weer explosies) als je onder wot je koppelingspedaal indrukt om te schakelen.
Je laat dan dus niet je gas los, wat ook niet hoeft omdat hij de benzine of de ontsteking onderbreekt.
Door snel te schakelen en doordat je gasklep open blijft staan smoor je de turbo niet en blijft hij meer op druk tijdens het schakelen.
De turbo hoeft dan niet meer opnieuw te spoolen na het schakelen wat wel een reëel voordeel oplevert.
Met het testen zag ik dat de turbo tot iets van een halve bar terug vallen ipv tot vacuüm.
Was trouwens best spannend om te testen :P Een foutje in mijn routine en de bak krijgt aardig op zijn donder terwijl de motor in de toeren begrenzer knalt.

classicT5

Goede uitleg Maarten. Dat quick shiften is m.i. meer mee te behalen dan launchcontrol.

Lees je mee Adriaan? :) Goed idee voor sloeber.

DannyJ

Citaat van: Maarten-t5 op 24-01-2018 08:30:48
Ik denk dat het hier om de 2 step routine gaat die Simplyvolvo een tijd terug geschreven heeft.
Die begrenst de toeren op een instelbaar punt (staat standaard ergens rond de 3500 rpm geloof ik) als de auto stil staat.
Je kan dan kiezen of hij begrenst op fuelcut of ign cut en in het laatste geval kun je wat maps instellen om explosies wat te tweaken en noemt men het anti lag.
Ook kun je de hysterese van de bregrenzer instellen zodat hij wat sneller op de begrenzer bounced.
Vanuit stilstand bij een fwd volvo een wat nutteloze exercitie aangezien je de voorwielen zonder dat systeem ook wel los krijgt.
Je katalysator gaat hier zeker van kapot trouwens en als je pech hebt smelt hij dicht.

Een nuttiger systeem vind ik het zgn no lift shift (nls). Daarbij doet hij fuel cut of ign cut (dan dus ook weer explosies) als je onder wot je koppelingspedaal indrukt om te schakelen.
Je laat dan dus niet je gas los, wat ook niet hoeft omdat hij de benzine of de ontsteking onderbreekt.
Door snel te schakelen en doordat je gasklep open blijft staan smoor je de turbo niet en blijft hij meer op druk tijdens het schakelen.
De turbo hoeft dan niet meer opnieuw te spoolen na het schakelen wat wel een reëel voordeel oplevert.
Met het testen zag ik dat de turbo tot iets van een halve bar terug vallen ipv tot vacuüm.
Was trouwens best spannend om te testen :P Een foutje in mijn routine en de bak krijgt aardig op zijn donder terwijl de motor in de toeren begrenzer knalt.

Dat no lift shift is schadelijker dan klappen uit de uitlaat bij stilstand lijkt mij? Zal ik dan anti lag hebben? Bij vol gas houdt hij hem vast op 4k toeren en klapt enorm uit de uitlaat. De turbo spoelt dan ook op zoals er in het filmpje zegt wordt
Volvo C70 T5 1998 handgeschakeld
Garnet red metallic pearl

Maarten-t5

Andersom,
No lift shift hoeft niet per se met ign cut te gebeuren (waarbij je benzine in de uitlaat laat ontbranden waar de klappen vandaan komen).
Kan gewoon met fuel cut. Daarmee belast je de katalysator niet en bij goede afstelling heeft de bak er ook niet echt van te lijden aangezien de motor snel in toeren daalt bij gebrek aan ontbranding. De eventuele mismatch die over is word opgevangen door de koppeling, die daar natuurlijk wel iets sneller van slijt dan bij normaal koppelen aangezien het koppelen doorgaans sneller gaat dan bij normaal schakelen. De extra slijtage is echter veel minder dan bij een launch omdat bij NLS de motor geen vermogen aan het leveren is op het moment van koppelen (net zoals bij normaal schakelen).

Als je klappen uit de uitlaat hoort ontbrand er benzine in je uitlaat. Je katalysator en turbo krijgen te maken met hoge temperaturen en slijten snel / kunnen smelten.
Je katalysator krijgt ook onverbrande benzine te verwerken waar hij niet tegen kan.
Als je dan ook nog werkelijk launched en je koppeling dumpt krijgt de complete aandrijving een flinke opdonder (motor levert vol vermogen met een gespoelde turbo).

Het vast houden op 4k toeren word vaak launch control genoemd. Het klappen in de uitlaat noemt men meestal anti lag.
Deze termen worden vrij los toegepast en vaak verwisseld. Hoe je het noemt is ook eigenlijk niet heel belangrijk, het gaat om het effect.