Na afslaan nu getik in motor

Gestart door c70_ibo, 14-02-2018 15:55:51

Vorige topic - Volgende topic

c70_ibo

Beste forumleden

Ik rij in een c70 t5 uit 1998. Sindskort had ik last van spontaan uitvallen van de motor tijdens rijden. Ik heb velen sensoren vervangen waaronder de temperatuur sensor thermostaat krukassensor nokkenassensor relais 103.

Auto leek sinds gisteren beter te lopen , sinds gisteren viel hij ook niet uit. Vandaag viel plots de motor uit bijna niet meer aan de praat te krijgen en ik ruimte heel veel benzine.

Nadat ik hem aan de praat kreeg begon de motor te tikken echt super hard. Lijkt wel de kleppen omdat het met de toerental op en neer gaat. Geluid lijkt ook van boven te komen nou heb ik 326.500 op de teller... zoveel problemen met de auto ineens...

Ik weet er geen raad meer mee.... iemand ?

Philip850

Olie op pijl? Laatste keer dat ik hard getik hoorde vanuit de kop was de olie uit de klepstoters gelopen. Had je al ver gereden voor de motor gister uitviel?
Volvo 855R "Black Moose" '96
BMW K1600GT '20
Mercedes-Benz L206D camper '73

c70_ibo

Citaat van: Philip850 op 14-02-2018 15:57:38
Olie op pijl? Laatste keer dat ik hard getik hoorde vanuit de kop was de olie uit de klepstoters gelopen. Had je al ver gereden voor de motor gister uitviel?

Olie staat op peil... Maar wanneer ik de dop eraf draai en gas geef komen er nauwelijks spetters olie uit. Ik heb de auto direct afgezet toen hij begon te tikken en laten slepen naar huis. Maar elke keer als ik hem nu wil starten verzuipt hij eerst... dus moeilijk te starten en de getik blijft erin

groen V70

Mogelijk is de distributie riem een tand versprongen ik zou eerst alles ff controleren voor je nog meer kapot maak.

I have my Dream

c70_ibo

Oké mocht de distributie riem tandje gesprongen zijn zullen de kosten dan beperkt blijven bij enkel vervangen van de distributie riem ? Ik zal ook waarschijnlijk een tool nodig hebben om te bepalen waar hij zou moeten staan?

Ik heb niet heel veel verstand wellicht zal ik hem naar een garage moeten rijden of laten slepen om het daar te laten controleren

Evilknievel

Misschien tikkende klepstoters die hun tijd gehad hebben; nieuwe klepstoters.
Als je distributie een tand is versprongen en je kleppen een zuiger raken, kan het een duur geintje worden; nieuwe kleppen, kop vlakken, koppakking en neem gelijk de distributieriem mee.

Of zoals ik heb een kromme drijfstang, waardoor de zuiger je krukas raakt; blok revisie.
Enkele voorbeelden hoe je een tik erin kan hebben.

Distributieriem checken; haal de kap van je riem eraf, en probeer de merktekens op tijd te zetten (dop 32 op krukaspoelie, zit achter rechtvoorwiel) Mocht één van beide niet op tijd staan weet je hoe het ervoor staat.

c70_ibo

Bedankt voor de nuttige informatie. Zodra het morgen licht is ga ik kijken hoe ver ik kom met de distributie riem. Stel dat het toch een revisie moet worden... waarop moet ik rekenen in de ergste geval ? Als de kosten richting de 5000 zullen oplopen namelijk is het misschien beter een andere aan te schaffen

de Boeing

Vervelend

Een stukgelopen drijfstanglager kan ook het getik veroorzaken, dat kan je wel zien aan je olie (veel grote metaalschilfers, even olie aflaten en onderzoek). Toen ik het had starte de auto overigens wel redelijk normaal...

RoelNL

Citaat van: c70_ibo op 14-02-2018 17:53:37
Bedankt voor de nuttige informatie. Zodra het morgen licht is ga ik kijken hoe ver ik kom met de distributie riem. Stel dat het toch een revisie moet worden... waarop moet ik rekenen in de ergste geval ? Als de kosten richting de 5000 zullen oplopen namelijk is het misschien beter een andere aan te schaffen

Ligt eraan hoe handig je zelf bent.
Bij garage ben je snel meer dan 2500,- euro kwijt mocht het blok een revisie nodig hebben en dan is het een budget repair.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

Evilknievel

Misschien handig om eerst je compressie te meten.

En zag in je andere topic dat de auto soms een dag goed liep en dan weer niet. Misschien dat het probleem nog steeds niet is opgelost? Wel balen dat je de oplossing nog steeds niet weet.

razorx

Naast dat getik heb je het over verzuipen en een benzine lucht.
Je zal de eerste niet zijn met een gebroken bougie.

Genoeg om uit te zoeken. Ik benijd je niet.

leons850

Heb je al gekeken of de eprom nog goed in de chip houder zit?
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

c70_ibo

Citaat van: leons850 op 14-02-2018 21:28:41
Heb je al gekeken of de eprom nog goed in de chip houder zit?

Eprom heb ik al.gecheckt alles zit strak in de ecu geen losse stukken of iets... Maar zonder dat probleem opgelost te hebben heb ik nu dit probleem erbij

c70_ibo

Citaat van: razorx op 14-02-2018 19:23:39
Naast dat getik heb je het over verzuipen en een benzine lucht.
Je zal de eerste niet zijn met een gebroken bougie.

Genoeg om uit te zoeken. Ik benijd je niet.

Bougies heb ik 4000km geleden al eens vervangen maar ik zal morhen alles nog eens checken.  Maar dat getik gaat mee met gas geven.  Is het verstandig om zo te rijden of slepen naar een garage?

c70_ibo

Citaat van: Evilknievel op 14-02-2018 18:32:26
Misschien handig om eerst je compressie te meten.

En zag in je andere topic dat de auto soms een dag goed liep en dan weer niet. Misschien dat het probleem nog steeds niet is opgelost? Wel balen dat je de oplossing nog steeds niet weet.

Klopt inderdaad ik heb helaas de 1ste probleem nog niet kunnen vinden en heb nu de 2 erbij super balen