Even voorstellen: Ba (V70 Classic)

Gestart door Ba, 22-02-2018 17:58:31

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ba

Ik zou me ook graag even willen voorstellen. Ik ben Barend en ben woonachtig in Den Haag.

Een klein verhaaltje hoe ik aan een Volvo ben gekomen; ik ging (en ga nog steeds) veel om met een goede vriend op het gebied van auto's en alles daaraan gerelateerd. Beide zijn we begonnen met op afstand bestuurbare brandstofautootjes, dat werden crossbrommers en vervolgens werden dat Alfa's. (dus ondertussen aardig wat auto gerelateerde kluservaring opgedaan  ;D )
De Alfa van mij had op een gegeven moment wat (kuch, kuch) last van roest en is nu al enige tijd in gedemonteerde status (maar nu wel zonder roestgaten!) uit de running. Ondertussen ook een leaseauto gehad, maar vanwege het wisselen van baan zocht ik een eigen auto. Die vriend rijd nu al geruime tijd zeer tevreden een 850 sedan en heeft mij zodoende aangestoken. In verband met het vervoer van oa windsurfspullen en de opties die deze V70 heeft was de keuze op deze auto gevallen.

Het gaat hierbij om een V70 20V uit januari 2000, gekocht met 250k km (250 megameter?) op de klok en wat kleine mankementen waardoor de prijs erg netjes was. Oa de koppeling was op, sturen ging zwaar, zeer kromme remschijven voor en nog wat niet/slecht werkend klein electronisch spul (cruise control, lampjes, afstandbediening, soms een ABS foutmelding). Exterieur en interieur vind ik nog in erg nette staat.

Ivm met tijdgebrek en ruimte heb ik bij de aankoop de koppeling (incl krukas keerring) laten vervangen.
De kleine elektronische mankementen heb ik ondertussen ook grotendeels opgelost.
Bij het stuurgedeelte had ik het lekkende reservoir vervangen en het systeem gespoeld, maar dit leek helaas weinig effect te hebben. Totdat ik bij file inparkeren de motor liet afslaan en na het starten ie opeens prima stuurde...
De remschijven en blokken heb ik ondertussen zelf vervangen voor nieuwe van ATE, zou goed moeten zijn en de klauwen voor vers gereviseerde versie. Helaas lijken de remschijven nu na 5-10k alweer krom te trekken. Ik ben nog door het forum aan het spitten, helaas nog zonder succes waarom deze (goede kwaliteit..?) schijven nu al krom zijn. Mocht iemand een idee hebben hoor ik dat graag.
Op langere termijn zal ik waarschijnlijk de carterontluchting moeten doen en ik heb last van een jankende dynamo of stuurpomp.

Voor de rest een zeer prettig rijdende auto en is het relatief makkelijk om aan te klussen.

Hierbij nog een fotootje:


EDIT; Linkje van gemaakt, de BBcode lijkt niet goed te werken.
EDIT 2; "?raw=1" in de dropbox link zetten ipv "?dl=0" lijkt te werken :)

Mochten mensen weten welke kleurnaam/code dit is, dan hoor ik het graag. Het lijkt op grijs metallic met een vleugje geel. Al lijkt het soms weer een beetje blauwig met ander licht.

Jans Duiven

Welkom Barend en succes met het klussen.

De kleur code staat op het typeplaatje aan de binnenkant van het schutbord links.

volvobug

Welkom hier.

Denk dat je geen foto's direct in Dropbox kunt embedden, maar met een trucje lukt het wel  ;):

Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Ba

Beide bedankt!

Als ik even tijd heb check ik de kleurcode, het is nog wat frisjes buiten.

@ vovlobug; ik krijg geen plaatje te zien (?). Even opgezocht, het schijnt inderdaad een Dropbox dingetje te zijn, in de url "?dl=0" vervangen voor "?raw=1" lijkt te werken.

FGG

Welkom op 't Forum, Barend.

Komende week wordt 't -10 maar als je daarna eenmaal de kleurcode hebt opgescharreld kun je hier de naam erbij zoeken.

Onze Volvo's hebben problemen met het afvoeren van warmte bij de remmen dus krom trekken gebeurt nogal eens. Beste ervaringen zijn toch met originele schijven of beter (Brembo).

Succes!


Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

volvobug

Citaat van: FGG op 23-02-2018 14:41:03
....Onze Volvo's hebben problemen met het afvoeren van warmte bij de remmen dus krom trekken gebeurt nogal eens. ....

Herken ik niet, niet bij mijn eigen volvo of bij de volvo's die hier over de vloer komen.

Schijven krijg je niet zomaar krom, mits:

- de contactvlakken schijf - lager schoon zijn;
- de schijf gecentreerd wordt alvorens de paspen of schroef vast te zetten;
- de klauw gangbaar is.

Klauw gangbaar wil zeggen vrij over de glijpennen beweegt, alle zuigers gangbaar en de remblokken niet vastzitten in de klauw.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Ba

Beide wederom bedankt voor jullie reacties. Ik ben wat bekend met het fenomeen, echter denk ik alles netjes te hebben gemonteerd en volgens mij rem ik over het algemeen erg rustig (ik rem zo veel mogelijk op de motor, ik houd mn voet niet op de rem bij stilstand, ik vermijd door plassen te rijden etc)
Ik heb hier een thread aangemaakt die mijn probleem wat meer beschrijft.

@ Volvobug; ik had de klauwen ook vervangen voor gereviseerde en netjes ingevet met keramisch vet, en het lager lijkt er nog heel netjes uit te zien, alsof ie niet lang geleden vervangen is. Wel het weinige roest wat erop zit eraf geborsteld. Of de schijf goed gecentreerd is is nieuw voor mij, maar het lijkt me toch lastig om dit verkeerd te doen? Anders zouden de wielbouten toch al überhaupt niet passen?

yannickdv

Even centreren met 2 (omdat ze conisch zijn) wielbouten kan nooit kwaad :)
Groet, Yannick
'21 - Skoda Octavia RS iV - Grijs - 55.000km (leasert)
'18 - VW Up! MoveUp 60pk - wit - 185.000km (voor de vrouw)
'99 - Volvo V70 2.5 10V Automaat - 421 DOP - 538.000km (hij is terug!)
'09 - BMW 520D E61, '06 - Volvo S60 2.4i, '97 - Volvo V70 T5 Frost Green

volvobug

Citaat van: yannickdv op 23-02-2018 15:42:46
Even centreren met 2 (omdat ze conisch zijn) wielbouten kan nooit kwaad :)

yep, dat bedoel ik, goede aanvulling.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Ba

bedankt voor jullie reacties.

Dit in combinatie met de thread welke ik aangemaakt heb denk ik dat ik origineel Volvo schijven met blokken ga plaatsen, en wat meer oplet tijdens het monteren.

Kost wat leergeld zeg maar, en kijken of ze recht blijven :)

Died850

Welkom op het forum Barend! En leuk dat je ook een alfa aan het opknappen bent, zelf ook mee bezig en een betere daily dan een Volvo kun je dan bijna niet hebben ;).
Welke Alfa ben je aan het opknappen? Ben zelf bezig met een 164 http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,66171.480.html

V70geRwin

Welkom.
Ook originele kan je krom krijgen was mijn ervaring met de 302 originele schijven van Volvo.

Het is gewoon net onder de maat, de klauwen vooral.
Dat merk je gewoon zeker als je er wat meer van gaat verwachten.

Ba

Dank voor het welkom heten!

Ik heb ondertussen wat tips gehad wat de oorzaak zou kunnen zijn mbt de remmen, ik ga proberen volgend weekend er even naar te kijken.

@ Died850; het gaat om een 1992 Alfa 75 Indy met TS blok en bak. Qua rij ervaring bijna aan de andere van het spectrum als de V70. Jouw 164 ziet er ook leuk uit, daar zit een mooie Busso in! :)

Died850

Citaat van: Ba op 25-02-2018 13:29:25
@ Died850; het gaat om een 1992 Alfa 75 Indy met TS blok en bak. Qua rij ervaring bijna aan de andere van het spectrum als de V70. Jouw 164 ziet er ook leuk uit, daar zit een mooie Busso in! :)

Ah gaaf! ik wilde eerst ook graag een 75 twin spark, nooit betaalbaar tegen gekomen echter. En inderdaad die busso is een mooi blok ;D.

FGG

Citaat van: volvobug op 23-02-2018 14:49:00
Citaat van: FGG op 23-02-2018 14:41:03
....Onze Volvo's hebben problemen met het afvoeren van warmte bij de remmen dus krom trekken gebeurt nogal eens. ....

Herken ik niet, niet bij mijn eigen volvo of bij de volvo's die hier over de vloer komen.
Zowel de 855 als de V70 hadden dat probleem. En het vastlopen van de klauwen is natuurlijk ook een standaard bug.

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think: