Distributieriem gebroken, ervaringen gevraagd

Gestart door Jefff71, 24-02-2018 07:59:54

Vorige topic - Volgende topic

Jefff71

Helaas, de geplande vervanging van de distributieriem komt net te laat. Bij een snelheid van ca. 70 km/h, bij wegwerkzaamheden, begaf de distributieriem van mijn T-5R het. Tijdens het uitrollen naar een ietwat veilige plek om te stranden met het gezin, nog geprobeerd de auto te starten, want de oorzaak was toen nog niet bekend.
Ervan uitgaande dat de motor (B5234t5) interfererend is zal de cilinderkop sowieso gereviseerd of vervangen moeten worden. Waar ik benieuwd naar ben is het volgende. Zijn er hier ook gevallen bekend waarbij het breken van de riem ook schade aan zuigers, lagers of drijfstangen heeft veroorzaakt?

BBS

Balen!
Als er geen kleppen gebroken, maar alleen krom zijn kun je mazzel hebben dat het je alleen de kop moet gaan vernieuwen.
Maar als je gruis van de kleppen op de zuigers hebt liggen kun je op zoek naar een compleet ander blok.
Als ik vragen mag, waarom heb je zolang gewacht met de distributie vervangen dan? Eerlijk gezegd zou ik die als eerste er nieuw omheen leggen....

Succes iig met de afhandeling ;)
Volvoloos....

Jefff71

Dank je voor de snelle reactie. Tja, waarrom zolang gewacht? De auto vier weken geleden gekocht. In de afgelopen weken eerst de kilometerteller gerepareerd zodat ik een kilometerstand had om de reparaties op bij te houden. Daarna de foutcodes uitegelezen en er af en toe mee gereden om te kijken wat ik allemaal moest gaan doen. Dit weekendje weg zou de laatste echte rit zijn voordat ik er echt mee wilde beginnen. Plan was om komende week een goedkope tijdelijke auto te scoren zodat ik de 850 echt netjes kon aanpakken om het achterstallige onderhoud uit te voeren. Maar ik ben het met je eens: ik wist dat de kans er was dat dit zou gebeuren. Moet wel zeggen dat de combi buitentemperatuur en op straat sleutelen ook van invloed is geweest op de gemaakte keuzes.

arjenT5R

Dat kost je een kop revisie, verder zal t wel mee vallen..
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

-D©©©L-

Citaat van: Jefff71 op 24-02-2018 07:59:54
Helaas, de geplande vervanging van de distributieriem komt net te laat. Bij een snelheid van ca. 70 km/h, bij wegwerkzaamheden, begaf de distributieriem van mijn T-5R het. Tijdens het uitrollen naar een ietwat veilige plek om te stranden met het gezin, nog geprobeerd de auto te starten, want de oorzaak was toen nog niet bekend.
Ervan uitgaande dat de motor (B5234t5) interfererend is zal de cilinderkop sowieso gereviseerd of vervangen moeten worden. Waar ik benieuwd naar ben is het volgende. Zijn er hier ook gevallen bekend waarbij het breken van de riem ook schade aan zuigers, lagers of drijfstangen heeft veroorzaakt?
Heel zelden komt dat voor, maar dan heb je het meestal over falen op zeer hoge toerentallen en vermogens.  
Normaal gesproken blijft het bij een serie kromme kleppen, misschien een scheef gedrukte klepgeleider en hier een daar een afdruk in de zuigers. Los van heel veel werk valt het technisch wel mee. Gezien de kilometerstand van de meeste 850's kan je dit leed verzachten met de gedachte dat de kop toch al aan 20nieuwe kleprubbers en zeker 10 klepgeleiders (en dus ook 10 kleppen inslijpen) toe was. Een uitgebreide revisie van het blok is een optie, maar als de stootranden en ovaalheid van de cilinders binnen de perken zijn is het doorhalen van een losse hoon en een serie nieuwe zuigerveren een hele goede optie. Blok hoeft er niet eens geheel voor uit de auto. Let even op met het lossen van kopbouten als het blok -10 graden is ofzo, dan zitten ze echt heel vast.
Bij elkaar veel werk, dat wel.

Jefff71

Bedankt voor deze reacties. Ik vind het hoopvol klinken. De auto moet toch sowieso gered worden. Daar heb ik hem tenminste voor gekocht.

V70geRwin

Citaat van: Jefff71 op 24-02-2018 11:24:36
Bedankt voor deze reacties. Ik vind het hoopvol klinken. De auto moet toch sowieso gered worden. Daar heb ik hem tenminste voor gekocht.

Oh, dan had je het vroeger of later toch gedaan  ;D
Dan heb je er nu langer plezier van.

Succes met de klus!