Hoog verbruik en loopt niet lekker

Gestart door @®-, 31-05-2005 08:45:15

Vorige topic - Volgende topic

@®-

Gisteren na het tanken heb ik mijn boordcomputer weer op 0 gezet en dus ook mijn verbuikmeter.

Normaal rijdt ik zo rond de 11/100 nu geeft mijn meter aan 18/100, en met een volle tank kom ik nu volgens de meter niet verder dan 180 kilometer normaal ongeveer 690 kilometer.

Bij stationair draaien staat ie een beetje te bonken.

Vanavond zal ik even foutcodes uitlezen.

Kent iemand dit fenomeen?

JCviggen

lijkt me dat je mengsel een heel verkeerde afstelling heeft. Meestal de schuld van de MAF of occasioneel lambda
Stage eleventy by backyard tuning

Citaat van: Duitsers"Da komt der verruckter mit der Volvo wieder"

@®-

Maar dan zo toch het motormanagement lampje op mijn dashboard moeten gaan branden bij deze twee.
Ik heb al een probleem pas gehad met mijn lambda sensor en toen ging binnen no time het lampje aan (probleem was toen dat ik de draden een beetje boers had weggewerkt en de kruiskoppeling van mijn stuurstang de komplete stekker aan goort had getrokken).

onnaj

De MAF sensor hoeft niet altijd het check engine lampje te doen branden als deze niet helemaal goed meer is.

Hiermee wil ik overigens niet zeggen dat het daaraan ligt.....

thuur

En de code is wel gereset na het 'accidentje'?

Gr 8)

@®-

Nou mijn vrouw belde me op die is met de auto weg aangezien ik helaas met een zakelijke auto rijdt. Ik had haar gevraagd of dat zij er even op wilde letten, want ik hoopte dat de boordcomputer even van slag was door het warme weer. Dus moet ik vanavond maar gaan kijken of ik wat kan vinden in A2 van OBD-I.

Heb zelf een gevoel van een temeratuur sensor omdat ie nu extreem duur loopt.

Het rare is dat de boordcomputer aan geeft dat ie 18 liter op 100 kilometer gebruikt maar heb de tank volgegooit dus 70 liter en de boordcomputer zegt dat ie op de volle tank nog maar 180 kilometer kan rijden is volgens mijn rekenmachine 1:2,52 dus moet >50 aangeven als verbruik op het display.

mehn

Citaat van: Armin op 31-05-2005 11:56:19Het rare is dat de boordcomputer aan geeft dat ie 18 liter op 100 kilometer gebruikt maar heb de tank volgegooit dus 70 liter en de boordcomputer zegt dat ie op de volle tank nog maar 180 kilometer kan rijden is volgens mijn rekenmachine 1:2,52 dus moet >50 aangeven als verbruik op het display.

Verbruikt ie ook echt zoveel of geeft de boordcomputer dat alleen maar zo aan?

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

@®-

Ik gisteren getankt (Shell V-power) en daarna hooguit 10 kilometer gereden maar de meter blijft bovenin staan dus ik denk van niet.

Ik hoop ook van niet want dat koste gisteren 1,37 per liter en mocht dus ook € 72,- afrekenen :(

@®-

Ik heb nu de foutcodes kunnen uitlezen en dit is 2-3-1 en 2-3-2, na uitgelezen te hebben heb de foutcodes gereset (ook de verbuiksmeter) en een rondje gereden. Gelijk het verbruik naar 23 op 100 kilometer. En foutcodes weer terug.

Waar moet ik zoeken?

JCviggen

aangezien de foutcodes van de lambda zijn zou ik daar maar eens beginnen (al zijn die foutcodes zelden conclusief, zijn eerder hints...lol)

@®-

luchtmassameter gecontroleerd die zit goed vast, ik hoor geen vecuum lekkage stekker van de lambdasensor en die van de LMM goed schoongemaakt geen verschil.

Motor een tijdje laten lopen (kan niet even rijden mijn dochtertje slaapt en ben verder alleen thuis) maar geen storings codes verder. Ik heb wel 5 meter naar achteren gereden en 5 meter naar voren: verbruik 50 liter op 100 nagenoeg stationair.

HELP ik wordt gek.

@®-

Straks komt mijn vrouw van haar werk en ga ik maar een stuk rijden en kijken wat er gebeurt en daarna maar weer storings codes uitlezen.

JCviggen

Citaat van: Armin op 31-05-2005 20:24:57Ik heb wel 5 meter naar achteren gereden en 5 meter naar voren: verbruik 50 liter op 100 nagenoeg stationair.

dat gaat niet werken....stationair is je verbruik oneindig hoog aangezien je geen afstand aflegt, en aan uiterst lage snelheid is het ook sowieso zeer hoog

@®-

Heb de stekker van de LMM en Lambda schoongemaakt een slangetje wat onder de LMM sloot niet helemaal goed aan dus die ook goed gedaan. Storingscodes gewist, even de accupool los gehaald om ook de boordcomputer helemaal te resetten. Ben even een half uurtje gaan rijden, met ook een stuk snelweg. In het begin 50l/100km en op de snelweg begon ie zich te herstellen en nu weer 11,3l/100km, nog even storingscode uitgelezen 1-1-1 dus die zijn er niet meer. ???

Nu maar even afwachten en het in de gaten houden.

Citaat van: Ludo op 31-05-2005 22:31:10
Citaat van: Armin op 31-05-2005 20:24:57ik hoor geen vecuum lekkage

het zou al een groot lek moeten zijn als je het zou kunnen horen.  ;)
meestal is het een klein scheurtje dat zich pas goed openzet als er druk op komt, alles goed controleren dus.
luchtmassameter kun je met een voltmeter ook controleren.
verder:
brandstofdruk te hoog/laag?.
lekkende injectors?.

Ludo,

Hoe kan ik de LMM dan meten met een voltmeter?

@®-

In welke range moeten die waarde liggen zoiets als bij een Lambda sonde?