Fors olieverbruik

Gestart door RickG, 01-03-2018 22:00:43

Vorige topic - Volgende topic

Piet

Rubber van de klepseals zijn na al die jaren keihard geworden, doen daarom niet veel meer.
Je kan ze overigens ook vervangen zonder de kop te moeten lichten door druk in de cilinder te zetten met behulp van perslucht.
Daar zijn redelijk betaalbare sets voor te krijgen.
Bv.
https://www.tools2go.nl/11679214/21-delige-universele-klep-veer-montage--demontage-kit?utm_source=marktplaats&utm_medium=referral

leons850

Citaat van: Piet op 02-03-2018 09:24:05
Rubber van de klepseals zijn na al die jaren keihard geworden, doen daarom niet veel meer.
Je kan ze overigens ook vervangen zonder de kop te moeten lichten door druk in de cilinder te zetten met behulp van perslucht.
Daar zijn redelijk betaalbare sets voor te krijgen.
Bv.
https://www.tools2go.nl/11679214/21-delige-universele-klep-veer-montage--demontage-kit?utm_source=marktplaats&utm_medium=referral

Klopt, bij Thuur kun je het volgens mij zo laten doen.
Ik heb het bij de V70N ook zo gedaan bij/samen met BTC-Volvo.
Wij hebben er toen een tooltje voor gemaakt met een bougie.
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

Piet

Je bent er altijd nog wel minstens een ochtendje mee bezig, maar het vereenvoudigt het wel.

Blok70

Mijn 10V (360k kilometers) rijd ik 13000 km per jaar. 2x 17km per dag. Olieverbruik is 5 ltr. per jaar....Shell Helix 10W40.
1 ltr op 2600 kilometer dus. Een 5 ltr jerrycan www.oliehandel.nl kost me de wereld niet.

Klepsteelrubbers vervangen lijkt me voor jou, (en voor mij) de oplossing. Ik laat het voor alsnog bij bijvullen.

v0lv0freak

Citaat van: leons850 op 02-03-2018 09:12:39
Citaat van: RickG op 02-03-2018 09:08:10
Okee, vrij normaal dus. Gelukkig. Ik vind heg niet erg om maandelijks een litertje olie te kopen. Ik wilde enkel weten of het normaal is. Bedankt voor de reacties!

Zou het wel in de gaten houden, die olie slaat op je kleppen en dat kan dan verbranden met lekke kleppen als gevolg als je bijvoorbeeld eens flink aan het stampen bent.
Wil geen paniek zaaien, want dat zal bij jou verbruik nog niet het geval zijn.
Echter bij mijn ex V70N T5 heb ik de klepseals ook vervangen toen hij zo'n 0.75L per week deed, echter reed die auto ook 1000km per week dus wat meer afstanden en beter op temperatuur.
Bij openmaken bleken die kleppen ook zwart van de aangekoekte olie.
Ik kan je vertellen, die klepseals waren niet best....
Iets om over na te denken. ;)

Edit: Sandor was mij net voor, dat bedoel ik dus ook.

Een vriend van mij heeft dit gehad met zijn t5. Hij reed slechts 2000 KM per jaar, waarin ook langere ritten zaten voor evenementen.
km stand was slechts 230K. Met 1 keer meer gas geven 2 kleppen voor een kwart weg, op 2 cylinders geen compressie meer.

glenfiddich1983

Citaat van: v0lv0freak op 02-03-2018 10:47:52
Okee, vrij normaal dus. Gelukkig. Ik vind heg niet erg om maandelijks een litertje olie te kopen. Ik wilde enkel weten of het normaal is. Bedankt voor de reacties!

Zou het wel in de gaten houden, die olie slaat op je kleppen en dat kan dan verbranden met lekke kleppen als gevolg als je bijvoorbeeld eens flink aan het stampen bent.
Echter bij mijn ex V70N T5 heb ik de klepseals ook vervangen toen hij zo'n 0.75L per week deed, echter reed die auto ook 1000km per week dus wat meer afstanden en beter op temperatuur.

Een vriend van mij heeft dit gehad met zijn t5. Hij reed slechts 2000 KM per jaar, waarin ook langere ritten zaten voor evenementen.
km stand was slechts 230K. Met 1 keer meer gas geven 2 kleppen voor een kwart weg, op 2 cylinders geen compressie meer.

Hoe voorkom je dat het beste? Jaarlijks iets als Forté Gas Treatment gebruiken?

Wil mezelf niet bang maken hoor, maar ik rij met de S70 ook vrij weinig km per jaar :)
Hoofdauto: Volvo V70 2.4D (2010, Diesel, 207.000 km)
2e auto: Volvo 940 Turbo (1991, Benzine, 300.000 km)

leons850

Citaat van: glenfiddich1983 op 02-03-2018 10:58:47
Citaat van: v0lv0freak op 02-03-2018 10:47:52

Hoe voorkom je dat het beste? Jaarlijks iets als Forté Gas Treatment gebruiken?

Wil mezelf niet bang maken hoor, maar ik rij met de S70 ook vrij weinig km per jaar :)

Met regelmaat even een keer goed gas geven is meestal de beste methode. ;)
Van alleen maar 30% gas loopt eigenlijk alles dicht. Lange stukken rijden is ook wenselijk om af en toe eens te doen.
Kun je dan mooi combineren. ;)
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

v0lv0freak

Goed gasgeven, bedoel je daarmee een paar keer goed optrekken en wat verder in de toeren doortrekken.
Of bedoel je hogere snelheden rijden?

Dat laatste is in NL wat lastiger namelijk, want 150 stelt voor een T5 natuurlijk ook niks voor, dan zit je nog steeds net over de 3000 toeren met een automaat ;)

peteRRR

Je kan er ook voor kiezen om eerst een motor eens te reinigen van binnenuit met een motorflush,en brandstof reinigers
die ook prima werk kunnen verrichten,...er zijn ook toevoegingen die de rubbers weer soepeler kunnen krijgen door
weekmakers toe te voegen,...mits niet te ver vergaan,....kan ook als onderhoud worden ingezet.

En dan eens zien wat er van overblijft,...sleutelen kan je altijd.
Zou die verschillende pijlstokken ( maat verschil in lengte ) toch ook eens overwegen hoe dat zit.

Groet
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

leons850

Citaat van: v0lv0freak op 02-03-2018 11:45:14
Goed gasgeven, bedoel je daarmee een paar keer goed optrekken en wat verder in de toeren doortrekken.

Dat laatste is in NL wat lastiger namelijk, want 150 stelt voor een T5 natuurlijk ook niks voor, dan zit je nog steeds net over de 3000 toeren met een automaat ;)

Toeren maken en de motor even echt belasten.
Een oprit van een snelweg (liefst 1 die omhoog loopt) is een prima locatie om even de poot goed onderin te houden.
Of even een stukje in een lagere versnelling rijden (kan ook met automaat). Daarna nog een keer goed gas geven als die lekker warm is en dan rustig laten afkoelen door weer 30% gas te rijden. ;)

Uiteraard kun je de middeltjes van Forte er ook in gooien, maar af en toe goed belasten is imo ook gewoon goed voor een auto.
Flinke karren kun je ook trekken natuurlijk, maar dat vindt je aandrijflijn weer wat minder. ;)

peteRRR

Een motor schoon rijden is echt even langdurig hoger in de toeren blijven rijden zodat de binnenboel
langdurig op temperatuur blijft en de kool aanslagen kunnen verbranden,...ook daar kunnen zwaktes en risico,s
uit komen stel dat tie er zijn.

Overwegingen in aanpak moet jezelf maken natuurlijk maar kool aanslag van jaren rij je er niet zomaar uit.

Groet

leons850

Citaat van: peteRRR op 02-03-2018 12:29:38
Een motor schoon rijden is echt even langdurig hoger in de toeren blijven rijden zodat de binnenboel
langdurig op temperatuur blijft en de kool aanslagen kunnen verbranden,...ook daar kunnen zwaktes en risico,s
uit komen stel dat tie er zijn.

Overwegingen in aanpak moet jezelf maken natuurlijk maar kool aanslag van jaren rij je er niet zomaar uit.

Groet

Daarom moet je het ook met enige regelmaat doen.
Ik heb verder nergens gezegd dat je het na 1 keer allemaal hebt opgelost.
Zelf heb ik altijd op LPG gereden en dan heb je er sowieso minder last van maar ik heb mijn oude en nieuwe motor met een endoscoop bekeken, ook door de in- en uitlaatpoorten en daar zat toch erg weinig aanslag op (ook na 430dkm).
Zoals eerder genoemd trap ik hem wel eens op z'n staart en ik ben van mening dat dit weinig negatieve gevolgen heeft als je dit dus regelmatig doet (wel met een warme motor en een fatsoenlijk onderhouden auto etc). Ga je er ineens mee beginnen dan kan het wel een dingetje zijn ja want dan komt ook het één en ander los.

Kijk anders ook eens hier: http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,86912.msg1763597.html#msg1763597

peteRRR

Met een goede motor flush komen er ook geen deeltjes in vlok vorm los en dat is met schoonrijden wel
het geval of je nu een lange of korte rit gaat maken om de motor schoon te rijden.

Daar ligt ook m,n voorkeur want met een goede flush worden de kool deeltjes in vloeibaar omgezet en daarna afgevoerd.

Het schoon rijden is leuk voor het onderhoud,zeker voor benzine motoren waar over het algemeen lui mee wordt gereden
door de jaren heen en er een stapeling van aanslag zal plaats vinden.

Groet

rjverbrugh

Verdenk ook mijn klepsteel rubbers, heb hier in Nld een  redelijk olieverbruik, iets van 1liter per 1000km, weinig ritten boven de 100km. klepsteelsrubbers wil ik binnenkort vervangen. Echter afgelopen week naar Oostenrijk ( Zillertal, 1000km) geweest, op de heenreis rustig 130-140 gereden, maar  op de terugweg (gistermiddag/avond) 160-180 lopen blazen de hele rit. Dan zit je constant tussen de 3500-max 4000 toeren(aut), maar bij fijne inhalers waardoor je even moet afremmen, lekker doortrekken tot 5000 om weer door te rijden. Had 2 liter olie bij me, maar na een flinke scheut na de heenreis, vanochtend nog bijgevuld, maar uit de eerste literfles is maar 650ml weg.... en dat op 2000km, dus kennelijk met doortrappen minder olie verbruik.....?!?

Wouter1973

Citaat van: v0lv0freak op 02-03-2018 11:45:14

Nou...als mijn automaat in de lock-up 3000 toeren draait, zit ik pas op ongeveer 130 km/u hoor.... :eusa_think: