Hevig schudden bij acceleratie deellast +-3000rpm

Gestart door 855GLTvincent, 16-01-2018 12:58:20

Vorige topic - Volgende topic

Piet

Zonder info van de nokkenassensor weet de ECU niet welke cilinder zich in compressieslag danwel uitlaatslag bevindt, ofwel welke cilinder moet vonken.
Als hij zonder nokkenassensor input toch start betekent dit dat er of gedubbelvonkt wordt of dat de ECU van een 10-klepper de gok neemt met een kans van 1 op 2. Ofwel in de helft van de startpogingen start hij dan.
Maar ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe dat in de software van een 10-klepper geregeld is.

The Demon

Citaat van: Piet op 10-02-2018 12:26:43
Zonder info van de nokkenassensor weet de ECU niet welke cilinder zich in compressieslag danwel uitlaatslag bevindt, ofwel welke cilinder moet vonken.
Als hij zonder nokkenassensor input toch start betekent dit dat er of gedubbelvonkt wordt of dat de ECU van een 10-klepper de gok neemt met een kans van 1 op 2. Ofwel in de helft van de startpogingen start hij dan.
Maar ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe dat in de software van een 10-klepper geregeld is.

De verdeelkap en rotor bepalen toch welke cilinder een vonk krijgt?
Volgens mij bepaald de ECU welke cilinder brandstof krijgt met behulp van de nokkenassensor.

Piet

Niet helemaal, er is geen feedback van de verdeelkap naar de ECU.
De ECU moet ook nog  weten wanneer er brandstof ingespoten moet worden.
Alleen tijdens de inlaatslag moet er brandstof geinjecteerd worden en gevonkt tijdens de arbeidsslag.
En daar is dus de input van de nokkenassensor voor nodig om te bepalen in welke fase de nokkenassen/kleppen  zitten.
In welke fase de 4-takt cyclus zich dus bevindt.

De nokkenassensor bepaalt dus niet welke cilinder aan de beurt is, dat wordt bepaald aan de hand van info van de vliegwielsensor, maar bepaalt in welke fase de 4-taktcyclus zich bevindt.

Dusss:
-welke cilinder aan de beurt is wordt bepaald aan de hand van de krukassensor via het missing tooth principe.
-In welke fase van het 4-takt proces die cilinder dan zich bevindt wordt bepaald aan de hand van de nokkenassensor

Denk ook aan COP's waar helemaal geen rotor en verdeelkap is.

EDIT: een onjuistheid verwijderd

855GLTvincent

Dank voor een lesje autotechniek. Weer wat geleerd over de nokkenassensor! :)
Ik heb hem verwisseld met een andere (origineel Bosch, wel uit een 20V), en het probleem is voor 99% weg!
De motor loopt nu rustiger, houdt niet meer in bij accelereren, en het trillen op de snelweg is slechts 1x voorgekomen op een rit van 60km (ipv 20x gisteren), en slechts heel kort en niet zo hevig. Ik vermoed dus dat er weliswaar nog iets zit dat niet helemaal goed is, maar het grootste gedeelte van het probleem lijkt vooralsnog opgelost! Duimen dus!
Dank eenieder voor het meedenken! :)
Volvo C70 T5 Coupé, 07/02, Automaat (5), LPG G3, 202.000km
Volvo 850 GLT 2.5 20V Estate, 08/95, US Uitvoering, Handgeschakeld, LPG G3, 136.000 mls / 217.000 km
Volvo 850 2.5 10V Estate 03/96, Automaat, LPG G3, 400.000 km

855GLTvincent

Beste mensen, het probleem is er weer.
Dus samengevat: ontstekingsonderdelen vervangen, nokkenassensor uitgewisseld, wat kan het nog meer zijn?
Auto loopt verder prima. Is alleen hinderlijk op snelweg, bv van 100-130km/u.
Volvo C70 T5 Coupé, 07/02, Automaat (5), LPG G3, 202.000km
Volvo 850 GLT 2.5 20V Estate, 08/95, US Uitvoering, Handgeschakeld, LPG G3, 136.000 mls / 217.000 km
Volvo 850 2.5 10V Estate 03/96, Automaat, LPG G3, 400.000 km