Wie maakt nog meer gebruik van de youngtimer regeling?

Gestart door Wouter1973, 09-03-2018 11:48:53

Vorige topic - Volgende topic

aloisdecroon

Heb wel eens horen zeggen dat belasting inspecteurs ook moeilijk kunnen doen,
maar dat was dan wel met opgeknapte/opgeleukt jaguars met rekeningen van alles bij elkaar meer dan een ton..

Als de dingen redelijk en billijk zijn dan denk ik niet dat ze snel moeilijk gaan doen, maar zelf nog nooit een controle gehad na 13 jaar :)

Thijs T5

Belastingdienst draait op een laag niveau. In het verleden deed ik nooit aangifte als ik geld moest bij betalen. Gewoon uit principe. drie jaar geen aangifte gedaan. totaal 3400 euro "te weinig" betaald.

Is inmiddels verjaart :)

Hoef niet direct belasting te ontduiken maar als ik moet bijbetalen mogen ze er best een tweede keer om vragen :D doen ze dat niet. happy me.

uitmelken die koe!

elianmars

Citaat van: j3r03n op 09-03-2018 20:02:10
Citaat van: elianmars op 09-03-2018 19:44:59
Citaat van: j3r03n op 09-03-2018 19:38:01
Citaat van: elianmars op 09-03-2018 18:46:11
Mijn auto is nog te jong voor deze regeling, maar ik heb geen volledige bijtelling.

CiteerIndien de werkelijke autokosten van de auto lager zijn dan te op grond van bovenstaande te plegen bijtelling dan wordt de bijtelling gemaximeerd op een bedrag gelijk aan de werkelijke autokosten. Deze regeling geldt alleen voor eenmanszaken, vennootschappen onder firma en maatschappen.

Zie https://www.boekzo.nl/auto-van-de-zaak

Die vat ik geloof ik niet helemaal. Kan je daar een voorbeeldje van geven?

https://ondernemingsdatabank.indicator.nl/fiscale_winst/weinig_kosten_aan_de_auto__minder_bijtellen_/NLTATAAR_EU171504/1/related

Die site is alleen toegankelijk voor abonnees (á € 560,- (excl. btw) per jaar). Zou je een stukje willen copy/pasten?

FISCALE WINST
Weinig kosten aan de auto? Minder bijtellen!

Bent u ondernemer met een auto van de zaak die u ook privé rijdt voor meer dan 500 km per jaar, dan moet u bijtellen zoals u weet. Maar wat als u minder autokosten maakt, verlaagt dat dan ook de bijtelling?

Hoofdregels. Als u met een personenauto van uw zaak ook privé rijdt, worden eerst alle autokosten als bedrijfskosten geboekt. Daarna volgt een correctie voor het privégebruik. U weet het wel, in principe 25% van de cataloguswaarde. In de volksmond wordt gesproken over 'bijtelling'.

Loonheffing. Bij werknemers (ook directeur-groot­­aandeelhouders) wordt 'bijgeteld'. Het voordeel van de auto van de zaak is belast loon.

Minder kostenaftrek i.p.v. bijtelling

Ondernemer en auto. Voor u als ondernemer (eenmanszaak, Vof, maatschap) geldt een bijzondere regel. De 'bijtelling' kan niet hoger zijn dan de totale werkelijke kosten van de auto. Dat komt omdat de 'fiscale bijtelling' volgens de letter van de wet een correctie is op de in aftrek gebrachte kosten.

Het verschil wordt duidelijk wanneer het bedrag van de bijtelling op basis van cataloguswaarde maal het bijtellingspercentage hoger is dan de totale werkelijke autokosten. Dan kan er niet méér gecorrigeerd worden dan die totale daadwerkelijke autokosten. Aldus ook de belastingrechter.

Welke kosten? Werkelijke kosten zijn: onderhoud, motorrijtuigenbelasting, afschrijving, brandstof, verzekeren en reparatie. De beperking van de bijtelling tot de werkelijke kosten is vaak vooral voordelig als uw onderneming een oudere auto heeft waarop niet meer wordt afgeschreven.

Voorbeeld. Tot uw bedrijfsvermogen behoort een auto met een cataloguswaarde van € 20.000,-; bijtellingspercentage 25% (€ 5.000,-). De werkelijke kosten van de auto bedragen € 2.000,- per jaar. Als bijtelling neemt u in aanmerking € 2.000,- (in plaats van € 5.000,-) per jaar.

Hoe zat dat ook alweer met bijtellen?

Percentage? De bijtelling is normaal 25% van de catalogusprijs. Voor auto's met een CO2-uitstoot tot en met 95 gr./per km voor een diesel of 110 gr./km voor andere auto's bedraagt het bijtellingspercentage 14%. Voor auto's met een hogere CO2-uitstoot, maar die niet hoger is dan 116 gr./km voor diesels en 140 gr./km voor andere auto's, bedraagt de bijtelling 20%. Voor auto's zonder CO2-uitstoot (elektrische auto's) bedraagt de bijtelling 0%.

Voor auto's ouder dan 15 jaar geldt een bijzondere regeling. Bij deze auto's telt niet de cataloguswaarde, maar de waarde in het economisch verkeer. Het bijtellingspercentage is dan wel 35%.

Ook voor de btw

Ondernemingsvermogen. Voor de btw kunt u afzonderlijk kiezen of u de auto wel of niet als bedrijfsvermogen aanmerkt. Kiest u ervoor de auto ook voor de btw als ondernemingsvermogen aan te merken, dan mag u de btw op de kosten aftrekken. Daar staat tegenover dat u voor de inkomstenbelasting een correctie in verband met privégebruik moet toepassen van 12% van de bijtelling.

Minder IB-bijtelling is minder btw. Dat betekent dat wanneer u uitgaat van de werkelijke kosten, dit doorwerkt naar de btw. In het bovenstaande voorbeeld bedraagt de correctie wegens privégebruik dan ook € 2.000,- x 12% = € 240,- (in plaats van € 5.000,- x 12% = € 600,-).

U mag bij het bepalen van de bijtelling voor privégebruik uitgaan van de werkelijke kosten als daardoor de bijtelling lager uitpakt dan met het bijtellingspercentage. Dat geldt ook voor de btw-correctie op privégebruik.

Kalf

Citaat van: Wouter1973 op 09-03-2018 11:48:53
Mijn Volvo 850 T-5 staat strikt genomen op naam van het bedrijf waar ik werk. En ik lease de auto. Zoals jullie waarschijnlijk weten levert dat aardige voordelen op: 35% bijtelling over de dagwaarde en alle autokosten kunnen zakelijk opgevoerd worden.
Ik loop er wel tegenaan dat ik daarvoor altijd een factuur moet hebben voor een onderdeel of reparatie, en dat de markt van gebruikte onderdelen (tenzij via Estateservices of Marans of vergelijkbare zaken) minder interessant wordt, omdat ik het betreffende onderdeel dan 'uit eigen zak' moet betalen. Nou vind ik dat voor kleine onderdeeltjes van een paar tientjes niet zo'n probleem, maar bij bijvoorbeeld een gebruikte katalysator met downpipe heb je het al snel over 100 tot 150 euro. Je mag namelijk niet een onderdeel van bijvoorbeeld een forumlid overnemen, en dit bedrag vervolgens ald declaratie indienen bij de werkgever.
Bij de dealer heb ik een klantnummer laten aanmaken, en bestellen via een webshop als Autodoc is ook geen probleem.
Ervaringsdeskundigen?

Het is over 2017 32% bijtelling.

Vanaf 1 januari 2017 hanteert de Belastingdienst alleen voor youngtimers zonder CO2-uitstoot een bijtellingstarief van 14 procent. Voor alle auto's die wel CO2-uitstoten is het maximale tarief nu gesteld op 32 procent. Het zakelijk rijden van een youngtimer blijft de overweging waard, ook als er sprake is van (aftrekbare) hogere kosten voor reparatie en onderhoud. Niet de cataloguswaarde vormt namelijk de berekeningsgrondslag, maar de Waarde in het Economisch Verkeer. Meer informatie vindt u op de site van de Belastingdienst.

Stefan

Citaat van: Thijs T5 op 10-03-2018 18:26:04
Belastingdienst draait op een laag niveau. In het verleden deed ik nooit aangifte als ik geld moest bij betalen. Gewoon uit principe. drie jaar geen aangifte gedaan. totaal 3400 euro "te weinig" betaald.

Hoef niet direct belasting te ontduiken maar als ik moet bijbetalen mogen ze er best een tweede keer om vragen :D doen ze dat niet. happy me.

uitmelken die koe!

Je bent toch wettelijk verplicht om aangifte IB of LB te doen? Verjaard zoiets dan toch?
850R Estate MT LPi '97 Rood (609)

Thijs T5

Citaat van: Stefan op 10-03-2018 19:18:21
Citaat van: Thijs T5 op 10-03-2018 18:26:04

uitmelken die koe!

Je bent toch wettelijk verplicht om aangifte IB of LB te doen? Verjaard zoiets dan toch?

Na 5 jaar is het verjaard. Mits er geen aanmaning is verstuurd door de belasting dienst anders begint de teller van 5 jaar gewoon weer opnieuw.

Heb dus geluk gehad. Automatisering ligt vreselijk achter bij deze organisatie dit in combinatie met te weinig personeel kan dus resulteren in een gelukje.

NinaPaul

Gelukje? Ik noem het eerder fraude.

Iets met een cirkel en belasting verhoging.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Thijs T5

Citaat van: NinaPaul op 11-03-2018 14:52:21
Gelukje? Ik noem het eerder fraude.

Iets met een cirkel en belasting verhoging.

:D wordt genoeg betaald hoor, meevaller mag ook wel eens. en als er een naheffing was gekomen had ik het gewoon  netjes betaald. hoi hoi Ben de helft van het jaar niet eens in het land  :eusa_whistle:

Walter

Ik heb er goed gebruik van gemaakt toen ik onze V70 verkocht. Was net 15 geworden en hebben gezellig geld voor de auto ontvangen.

Facta non verba
ex-850club lid/ex-V3C lid
Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Wouter1973

Citaat van: Walter op 11-03-2018 18:35:57
Ik heb er goed gebruik van gemaakt toen ik onze V70 verkocht. Was net 15 geworden en hebben gezellig geld voor de auto ontvangen.
Ik moest drie keer opnieuw lezen, maar de áuto was net 15 geworden begrijp ik nu ;)

Walter

yep. Ik word over een paar jaar voor de derde keer 15. Maar dat levert geen fiscaal voordeel op

Facta non verba
ex-850club lid/ex-V3C lid
Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 + Buick Special Trunkback Sedan 1937