Wie maakt nog meer gebruik van de youngtimer regeling?

Gestart door Wouter1973, 09-03-2018 11:48:53

Vorige topic - Volgende topic

Wouter1973

Mijn Volvo 850 T-5 staat strikt genomen op naam van het bedrijf waar ik werk. En ik lease de auto. Zoals jullie waarschijnlijk weten levert dat aardige voordelen op: 35% bijtelling over de dagwaarde en alle autokosten kunnen zakelijk opgevoerd worden.
Ik loop er wel tegenaan dat ik daarvoor altijd een factuur moet hebben voor een onderdeel of reparatie, en dat de markt van gebruikte onderdelen (tenzij via Estateservices of Marans of vergelijkbare zaken) minder interessant wordt, omdat ik het betreffende onderdeel dan 'uit eigen zak' moet betalen. Nou vind ik dat voor kleine onderdeeltjes van een paar tientjes niet zo'n probleem, maar bij bijvoorbeeld een gebruikte katalysator met downpipe heb je het al snel over 100 tot 150 euro. Je mag namelijk niet een onderdeel van bijvoorbeeld een forumlid overnemen, en dit bedrag vervolgens ald declaratie indienen bij de werkgever.
Bij de dealer heb ik een klantnummer laten aanmaken, en bestellen via een webshop als Autodoc is ook geen probleem.
Ervaringsdeskundigen?

aloisdecroon

Zelf heb ik de auto in me eigen eenmanszaak ingebracht en gebruik gewoon inkoopbonnen,
die maak ik zelf aan en icm met een betaling (bijv. pin transactie) en bijv. marktplaats advertentie voer ik die dan in,
zo heb ik de downpipe gewoon in de boekhouding.

Died850

Zelf rij ik de 850 ook zakelijk. 2dehands onderdelen voer ik niet in bij mijn administratie, alles waar ik bonnetjes van heb wel.

Citaat van: aloisdecroon op 09-03-2018 11:57:32
Zelf heb ik de auto in me eigen eenmanszaak ingebracht en gebruik gewoon inkoopbonnen,
die maak ik zelf aan en icm met een betaling (bijv. pin transactie) en bijv. marktplaats advertentie voer ik die dan in,
zo heb ik de downpipe gewoon in de boekhouding.
Dan bereken je geen BTW neem ik aan? En vul je alleen de totale kosten van heel het jaar in bij de inkomstenbelasting?

katuut

Yes,

We gebeuiken de v70 als 2e auto. Alle facturen gewoon de boekhouding in
Chronisch last van detaildiarree

aloisdecroon

Citaat van: Died850 op 09-03-2018 12:28:33
Dan bereken je geen BTW neem ik aan? En vul je alleen de totale kosten van heel het jaar in bij de inkomstenbelasting?

Klopt geen btw, en gewoon losse inkooporders, ik verkoop zelf ook wel eens wat via de margeregeling.

razorx

Ries van de Zilverschuit

Een factuur, of meer een schriftelijk betaal/transactiebewijs, hoeft toch niet zo'n probleem te zijn? Koop je van een particulier een onderdeel dan je kun daar een handgeschreven bonnetje van maken (daar zijn speciale bonnenboekjes voor te koop) met daarop het onderdeel, de prijs en de handtekening van jou en de verkoper met zijn naam en adres/ Je betaalt dan contant. Dat bonnetje declareer je dan bij je werkgever. Of je vraagt of je werkgever het bonnetje per bank, op rekening dus, mag betalen. Daar moet de verkoper dan natuurlijk wel aan mee willen werken.

Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Martijn-V70

Ik rijd mijn classic ook als youngtimer. Bij aankopen zonder bon bestaat er in het boekhouden ook nog een post "aankopen zonder bon". Zit wel een max bedrag aan geloof ik. En bij dat soort aankopen is het voordeel natuurlijk al dat het een gebruikt deel is bijvoorbeeld. We willen allemaal voordeel hebben maar het houdt natuurlijk een keer op.  :eusa_whistle:

elianmars

Mijn auto is nog te jong voor deze regeling, maar ik heb geen volledige bijtelling.

CiteerIndien de werkelijke autokosten van de auto lager zijn dan te op grond van bovenstaande te plegen bijtelling dan wordt de bijtelling gemaximeerd op een bedrag gelijk aan de werkelijke autokosten. Deze regeling geldt alleen voor eenmanszaken, vennootschappen onder firma en maatschappen.

Zie https://www.boekzo.nl/auto-van-de-zaak

j3r03n

Citaat van: elianmars op 09-03-2018 18:46:11
Mijn auto is nog te jong voor deze regeling, maar ik heb geen volledige bijtelling.

CiteerIndien de werkelijke autokosten van de auto lager zijn dan te op grond van bovenstaande te plegen bijtelling dan wordt de bijtelling gemaximeerd op een bedrag gelijk aan de werkelijke autokosten. Deze regeling geldt alleen voor eenmanszaken, vennootschappen onder firma en maatschappen.

Die vat ik geloof ik niet helemaal. Kan je daar een voorbeeldje van geven?
Volvo V70 2.5 10v MT Vialle LPI Nautic Blue '98/MY99 - 281K km

elianmars

Citaat van: j3r03n op 09-03-2018 19:38:01

https://ondernemingsdatabank.indicator.nl/fiscale_winst/weinig_kosten_aan_de_auto__minder_bijtellen_/NLTATAAR_EU171504/1/related

j3r03n

Citaat van: elianmars op 09-03-2018 19:44:59
Citaat van: j3r03n op 09-03-2018 19:38:01

https://ondernemingsdatabank.indicator.nl/fiscale_winst/weinig_kosten_aan_de_auto__minder_bijtellen_/NLTATAAR_EU171504/1/related

Die site is alleen toegankelijk voor abonnees (á € 560,- (excl. btw) per jaar). Zou je een stukje willen copy/pasten?
Volvo V70 2.5 10v MT Vialle LPI Nautic Blue '98/MY99 - 281K km

-D©©©L-

Citaat van: Wouter1973 op 09-03-2018 11:48:53
Mijn Volvo 850 T-5 staat strikt genomen op naam van het bedrijf waar ik werk. En ik lease de auto. Zoals jullie waarschijnlijk weten levert dat aardige voordelen op: 35% bijtelling over de dagwaarde en alle autokosten kunnen zakelijk opgevoerd worden.
Ik loop er wel tegenaan dat ik daarvoor altijd een factuur moet hebben voor een onderdeel of reparatie, en dat de markt van gebruikte onderdelen (tenzij via Estateservices of Marans of vergelijkbare zaken) minder interessant wordt, omdat ik het betreffende onderdeel dan 'uit eigen zak' moet betalen. Nou vind ik dat voor kleine onderdeeltjes van een paar tientjes niet zo'n probleem, maar bij bijvoorbeeld een gebruikte katalysator met downpipe heb je het al snel over 100 tot 150 euro. Je mag namelijk niet een onderdeel van bijvoorbeeld een forumlid overnemen, en dit bedrag vervolgens ald declaratie indienen bij de werkgever.
Bij de dealer heb ik een klantnummer laten aanmaken, en bestellen via een webshop als Autodoc is ook geen probleem.
Ervaringsdeskundigen?

Ja, 5. Al jaren. Gewoon alles zakelijk boeken.
Vergeet het BTW forfait niet.

Aankopen van privé personen kan je gewoon inboeken met een inkoopnota + betalingsbewijs. Wel zakelijk betalen dan.

classicT5

Maak gebruik van youngtimer regeling, en bij gebruikte onderdelen doe ik het ook mbv margeregeling, dwz advertentie oid  + inboeken zonder btw.

Als je op de sloop onderdelen koopt krijg je trouwens ook een bon zonder btw en vermelding margeregeling, dwz dus geen btw terug te vorderen.

V70R^2

Hier ook, de boekhouder vind een printscreen van een Whatsapp gesprek met prijsafspraak voor een tweedehands onderdeel ook prima.