slaat af bij optrekken uit stil bij koud 850r automaat 1996 opgelost

Gestart door janpy, 21-03-2018 17:39:41

Vorige topic - Volgende topic

KIM

Dat is wel hinderlijk dan.
Bij mij is het meer dat ik van R naar D schakel en dan afslaat. Ik moet m dan op benzine zetten om m weer aan het lopen te krijgen. Ik weet het altijd aan het feit dat de verdampingstemperatuur voor het vloeibare LPG te laag was.

volvobug

Citaat van: KIM op 22-03-2018 18:27:53
Dat is wel hinderlijk dan.
Bij mij is het meer dat ik van R naar D schakel en dan afslaat. Ik moet m dan op benzine zetten om m weer aan het lopen te krijgen. Ik weet het altijd aan het feit dat de verdampingstemperatuur voor het vloeibare LPG te laag was.

Raakt de hefboom op de standenschakelaar van de automaat niet een kabelboom die daar lekker uit het zicht zit?
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

KIM

yannickdv

Nee, dat komt omdat LPi naar het toerental kijkt. Stationair schakelt ie in principe niet over (LPE6 tenminste), en als jij van R naar D gaat, dan komt je toerental wat omhoog. En dan schakelt ie over.
Groet, Yannick
'21 - Skoda Octavia RS iV - Grijs - 55.000km (leasert)
'18 - VW Up! MoveUp 60pk - wit - 185.000km (voor de vrouw)
'99 - Volvo V70 2.5 10V Automaat - 421 DOP - 538.000km (hij is terug!)
'09 - BMW 520D E61, '06 - Volvo S60 2.4i, '97 - Volvo V70 T5 Frost Green

-D©©©L-

Ik denk dat hij eigenlijk te snel omschakelt naar lpg, er zit dan nog te weinig warmte in het blok. De meeste LPi installaties meten geen motortemperatuur. Ze gebruiken een interne temperatuurvoeler ( in lpe) in combinatie met een vaste vetraging en eventueel een omschakel toerental. Deze interne temperatuurvoeler gaat nog wel eens defect. Met iets warmer weer verdwijnen de problemen.

Een benzine injectie mis-match geeft ook leuke effecten, de fueltrim net voor het omschakelen zorgt voor een ver uit de pas lopend mengsel net ná het omschakelen.

The Volvoboy

Bij mij doet het zich duidelijker voor als het koud is buiten (bij vorst). Altijd fijn als je op een kruispunt weg probeert te rijden en hij schakelt over als je de koppeling aan laat grijpen. Geen goeie combi ;D

Hoe is de staat van je ontsteking?
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 702.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 418.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 392.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

KIM

Op basis van logging heb ik kunnen zien dat mijn LPi omschakelt op basis van een signaal van de lambdasensor (en toerental zoals yannick aangeeft). Een keer hoger dan 0,45V en een keer lager dan 0,45V werkt al.

leons850

Wat misschien wel handig is om er bij te vermelden dat het bij LPe7 iets anders werkt.
Deze heeft geen omschakelrelais meer en schakelt gefaseerd om en heeft bij stationair draaien de neiging om op 2 brandstoffen te gaan lopen op een aantal cilinders. Als je dan gas geeft wil hij echt keihard verzuipen. Wanneer je gewoon wegrijdt voel je LPe7 nog minder omschakelen dan de 6.x. Mocht je nou toevallig net bij een kruising o.i.d willen optrekken terwijl hij omschakelt dan kun je er nog wel mee wegrijden omdat niet alle cilinders tegelijk willen verzuipen en rijdt het gewoon wat matig weg, oplossing is meestal voorzichtig wat meer gas geven dan normaal en dan weg rijden. Ludo had met de zelfde afstelling in een LPe6 het probleem dat hij gewoon echt afsloeg.

Verder zijn de voorwaarden om over te schakelen gewoon gelijk en word er bij mij geen KVS temperatuur gemeten.
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

de Boeing

Ook ik herken het, helaas. Vroeger nagenoeg nooit (lpi vanaf 2009) maar op het eind ook af en toe (lambda die slechter werd?). Na ombouw van mijn motorblok is er nieuwe Viale software gekomen in mijn Lpe6 en deze schakelt veel sneller over na lpg (60s ipv 120 seconden, en is blijkbaar niet meer aan te passen met een vinkje in de software). Nu stottert mijne ook heel hard direct na omschakeling (omdat lambda regeling dan nog niet actief is, had ik begrepen). Ik los het voorlopig op door even manueel op lpg over te schakelen.

yannickdv

Alle LPI-auto's starten op benzine. Na de start zal de motor enige tijd op benzine blijven draaien voordat er overgeschakeld wordt naar LPG.

Uitgangspunt van het LPI systeem is het omrekenen van de benzine-inspuittijd naar een LPG inspuittijd.
De door de benzine ECU berekende injectietijd wordt omgerekend naar LPG injectie tijd. Deze strategie geldt voor alle bedrijfsomstandigheden dus ook voor de koude start. Wanneer de benzine ECU mengselverrijking toepast, is deze hoofdzakelijk afhankelijk van de temperatuur.
De belangrijkste argumenten voor verrijking tijdens warmloopfase bij benzine motoren zijn:
 - De verhoogde wrijvingsweerstand.
 - Neerslag van brandstof op de koude cilinderwand en kleppen.

Voor LPG vervalt het laatste argument omdat het lage kookpunt zelfs bij koude motor zorgt voor goede verdamping. De ingespoten hoeveelheid LPG zou bij overschakelen op LPG tijdens de opwarmfase te groot worden hetgeen inhouden van de motor tot gevolg kan hebben.

Daarom is het overschakelmoment afhankelijk gemaakt van de volgende gegevens:
 - De omgevingstemperatuur van de LPE (NTC-weerstand in de LPE).
  - Het signaal van de λ-sonde.
 - In sommige gevallen de motortemperatuur.

Bij een wisselend λ-signaal kan worden aangenomen dat er mengselregeling in closed-loop plaats vindt. Onder deze omstandigheden kan er op LPG worden overgeschakeld.
De LPE kijkt naar de wisseling van het signaal. Wanneer de LPE ± vijf maal een wisseling heeft geregistreerd kan wat betreft het λ-signaal het sein "overschakelen" worden afgegeven. Wanneer er geen λ-signaal gezien wordt door de LPE zal er een vaste overschakeltijd zijn van 3 tot 5 minuten.

Het stotteren als ie te snel overschakelt is denk ik eerder een gebrek aan druk op de rail. Dat heb ik vaak met (half) warme motor.

Bij mij is de Lambda niet aangesloten op de LPE, bij Koen ook niet geloof ik.

Bovenstaande info komt uit Vialle manual.
Groet, Yannick
'21 - Skoda Octavia RS iV - Grijs - 55.000km (leasert)
'18 - VW Up! MoveUp 60pk - wit - 185.000km (voor de vrouw)
'99 - Volvo V70 2.5 10V Automaat - 421 DOP - 538.000km (hij is terug!)
'09 - BMW 520D E61, '06 - Volvo S60 2.4i, '97 - Volvo V70 T5 Frost Green

-D©©©L-

Citaat van: KIM op 23-03-2018 09:17:04
Op basis van logging heb ik kunnen zien dat mijn LPi omschakelt op basis van een signaal van de lambdasensor (en toerental zoals yannick aangeeft). Een keer hoger dan 0,45V en een keer lager dan 0,45V werkt al.

Daarom gebruikte ik ook de bewoording "de meeste", in heel veel gevallen is het lambda signaal wel aangesloten, maar wordt enkel gebruikt voor diagnose via de vialle software. Lpe7 is idd ander verhaal. Het per injector omschakelen geeft nagenoeg altijd een "reuteltje" in het lopen. Bij extreem grote benzine injectoren is t feest compleet.

janpy

Ik heb geen idee welke vialle er in de auto zit, vast niet de nieuwste.

Het is dus ook niet zo dat hij het euvel vertoont als die net over schakelt.

Dat kan best 1 minuut eerder gebeurd zijn, motor is echter nooit echt warm.
Motor warm, probleem weg

Jan
Volvo 850 R automaat lpi Groen

Wouter1973

Een lpg boer kan je systeem ook zo instellen dat je wat later naar lpg overschakelt. Misschien is dat wel de oplossing.

BBS

Citaat van: volvobug op 22-03-2018 15:19:49
Citaat van: KIM op 22-03-2018 13:23:12
Ik al vanaf het begin met de R. Als ik de auto te lang stationair laat draaien, schakelt LPi precies over op het moment dat ik gasgeef om weg te rijden.

Vreemd. Als ik de motor stationair laat opwarmen schakelt hij vanzelf over na het verlopen van het van toepassing zijnde tijdsinterval, tijdens de stationairloop en zonder gas geven. het is een LPi installatie met zo'n langwerpige schakelaar.
Ik heb hem vanmiddag een kwartier na een koude stationair laten lopen. Staat nog steeds op benzine en is niet omgeschakeld op gas.
Als ik hem dan van P naar N zet en na 3 tellen in de D zet staat hij nog steeds op benzine. Geef je dan gas om weg te rijden schakelt ie in een wip over op benzine zonder hikje, stotteren of wat dan ook voor ellende. Gewoon rijden zoals ut heurt ;)
Volvoloos....

volvobug

Citaat van: BBS op 23-03-2018 21:52:00
Citaat van: volvobug op 22-03-2018 15:19:49
Citaat van: KIM op 22-03-2018 13:23:12
Ik al vanaf het begin met de R. Als ik de auto te lang stationair laat draaien, schakelt LPi precies over op het moment dat ik gasgeef om weg te rijden.

Vreemd. Als ik de motor stationair laat opwarmen schakelt hij vanzelf over na het verlopen van het van toepassing zijnde tijdsinterval, tijdens de stationairloop en zonder gas geven. het is een LPi installatie met zo'n langwerpige schakelaar.
Ik heb hem vanmiddag een kwartier na een koude stationair laten lopen. Staat nog steeds op benzine en is niet omgeschakeld op gas.
Als ik hem dan van P naar N zet en na 3 tellen in de D zet staat hij nog steeds op benzine. Geef je dan gas om weg te rijden schakelt ie in een wip over op benzine zonder hikje, stotteren of wat dan ook voor ellende. Gewoon rijden zoals ut heurt ;)

Ik heb het even opgezocht, ik heb een LPE6.6, basissoftwareversie 205913.3 geinstalleerd in mei 2004. Schakelt stationair lopend vanzelf over naar LPG.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.